سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی گوشی iphone X

بررسی گوشی ایفون X

معرفی یک گوشی توسط اپل همیشه موافقان و مخالفان را برای آغاز یک جنگ کلامی به صف می کند. بسیاری از کاربران دل خوشی از اپل و سیاست های آن ندارند و گروه بسیاری دیگر محصولات این شرکت را تحسین می کنند. این داستان هر سال ادامه دارد اما وقتی یک گوشی ویژه در خط تولید اپل قرار بگیرد اوضاع کمی پیچیده تر می شود. امسال اپل علاوه بر آیفون 8 و 8 پلاس، آیفون 10 (که در شکلی عجیب به صورت آیفون X نوشته می شود) را نیز با انبوهی از تغییرات ظاهری معرفی کرد. معمولا در چند هفته اول، نوشتن بررسی ها کمی با چاشنی احساسات همراه است و نمی توان صحت آنها را کاملا تضمین کرد. اما اگر اندکی بیشتر منتظر بمانیم می توانیم بررسی هایی به دور از احساسات و کاملا منطقی داشته باشیم. حالا سوال اینجاست: آیا انقلاب اپل با گوشی ایفون X ارزشش را داشته است؟

طراحی گوشی iphone X

یکی از اصلی ترین ویژگی های آیفون X اپل مربوط به سبک طراحی و ظاهر منحصر به فرد و متفاوت آن می‌شود. آیفون X در مقایسه با آیفون های پیشین اپل سبک طراحی متفاوتی دارد و این مسئله با اولین نگاه به گوشی قابل درک خواهد بود. آیفون X بسیار خوش دست و زیبا طراحی شده و زمانی که آن را در دست می‌گیرید، احساس فوق‌العاده‌ای به شما منتقل خواهد شد. بدنه گوشی از ترکیب فلز و شیشه ساخته شده و بسیار براق و چشم‌نواز است. شیشه بکار رفته در بدنه آیفون X شیشه گوریلاگلس 5 است که مقاومت عالی در برابر خراشیدگی دارد. دستگاه حدود 170 گرم وزن دارد و صفحه نمایش آن بدون حاشیه طراحی شده و تقریبا82.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را احاطه می‌کند. بکارگیری نمایشگر بدون حاشیه در آیفون X اپل یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن محسوب می‌شود که تا قبل از معرفی این گوشی در هیچ آیفون دیگری شاهد پیاده سازی آن نبودیم.

آیفون X اپل از استاندارد ضد آب IP67 پشتیبانی می‌کند و به موجب آن می‌تواند حداقل تا 30 دقیقه در عمق 1 متری آب بدون مشکل دوام داشته باشد. این گوشی در بررسی های عملی متعددی ثابت کرد که فقط شعار ضد آب بودن را یدک نمی‌کشد و واقعا در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارد. بنابراین آیفون X واقعا ضد آب است. یکی از تفاوت های اصلی آیفون X در مقایسه با آیفون های پیشین اپل مربوط به حذف دکمه هوم یا اصطلاحا تاچ‌ آیدی (Touch ID) می‌شود. از آنجایی که آیفون X اپل به صفحه نمایشی بدون حاشیه مجهز است، بنابراین فضایی برای تجهیز دستگاه به دکمه هوم وجود نداشته و اپل هم این آپشن را از آیفون X حذف کرده است. اما با حذف دکمه هوم چطور قادر به قفل گشایی از نمایشگر دستگاه خواهیم بود؟

اپل در آیفون X قابلیت "فیس آیدی" (Face ID) را به عنوان جایگزین تاچ آیدی معرفی کرده است. فیس آیدی قابلیت تشخیص چهره پیشرفته و اختصاصی اپل است که یکی از اصلی ترین ویژگی های منحصر به فرد این گوشی هم محسوب می‌شود. با استفاده از این قابلیت پیشرفته می‌توانید با گرفتن آیفون در جلوی صورت خود قفل نمایشگر را باز کنید. لازم به اشاره است که فیس آیدی آیفون X به هیچ وجه مشابه با سیستم های تشخیص چهره بکار رفته در گوشی های دیگر عمل نمی‌کند و یک تکنولوژی کاملا منحصر به فرد، پیشرفته و مبتنی بر یادگیری ماشینی را به همراه دارد که ضریب اشتباه آن در حالت عادی تقریبا 0 درصد خواهد بود. بنابراین از نظر ظاهر و سبک طراحی آیفون X اپل یک گوشی منحصر به فرد و درجه یک است. اگر دوست دارید گوشی شما خاص، چشم نواز و منحصر به فرد باشد، در خرید آیفون X اپل شک نکنید!

نمایشگر

بزرگ‌ترین جذابیت آیفون 10 بی‌شک صفحه‌نمایش 5.8 اینچی آن است. نه‌تنها به این خاطر که این صفحه‌نمایش حالا بیش از 81 درصد سطح را پوشانده بلکه به خاطر این‌که حالا برای اولین بار در آیفون با صفحه‌نمایش AMOLED مواجهیم. این صفحه‌نمایش را سامسونگ تولید کرده اما وظیفه کالیبره کردن رنگ‌ها را خود اپل برعهده داشته است.

 

صفحه‌نمایش آیفون 10 حالا برخلاف همیشه نسبت تصویر 19.5:9 داشته و به این ترتیب بسیار کشیده‌تر از آیفون 8 و حتی کشیده‌تر از گلکسی اس 8 خواهد بود. به همین دلیل از نظر ابعاد روی کاغذ آیفون 10 صفحه‌نمایش بزرگ‌تری نسبت به آیفون 8 پلاس دارد اما سطح مفید قابل استفاده خصوصاً با توجه به نحوه استفاده iOS جایی بین آیفون 8 و 8 پلاس قرار می‌گیرد.

 

این صفحه‌نمایش همچنین از استاندارد HDR10 و دالبی ویژن برای نمایش گستره وسیع‌تری از رنگ‌ها پشتیبانی می‌کند و حالا آیفون 10 را به صفحه‌نمایشی ایده‌آل برای تماشای فیلم‌های سینمایی تبدیل کرده است؛ البته اگر بریدگی صفحه را در نظر نگیرید!

 

اگر محتوای ویدئویی مدنظر شما مثل اکثر سریال‌ها و یا فیلم‌های سینمایی ایرانی از نسبت 16:9 استفاده کند در واقع یک فضای مفید 4.96 اینچی را در اختیار خواهید داشت که نسبت به 5.5 اینچ آیفون 8 پلاس بسیار کوچک‌تر است اما اگر به فیلم‌های سینمایی هالیوودی با استاندارد 21:9 علاقه دارید فضای مفید بیشتری نسبت به آیفون 8 پلاس در اختیار خواهید داشت.

 

اما اگر نمی‌خواهید این بریدگی بخشی از محتوای فیلم را بپوشاند باید تصویر را کوچک‌تر کنید که بسته به نوع محتوا با نوارهای مشکی در دو طرف یا چهار طرف تصویر مواجه خواهید شد.

در سایر استفاده‌های روزانه اما این بریدگی به چشم نمی‌آید. اپل ساعت را در یک طرف و اطلاعات باتری و آنتن را در طرف دیگر درج می‌کند و باقی فضا را در اختیار اپ‌ها قرار می‌دهد. به این ترتیب پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد. البته هنوز برخی اپ‌های محبوب مثل گوگل مپس یا اسپاتیفای برای بهره بردن از این نسبت تصویر جدید آپدیت نشده‌اند اما حدس می‌زنیم تا یک‌ماه دیگر این مشکل برای اکثر اپ‌های پرکاربرد حل شده باشد.

اما کیفیت تصویر در این صفحه‌نمایش چگونه است؟ همان‌طور که از پنل OLED انتظار دارید رنگ‌ها جذاب و شاداب بوده، کنتراست فوق‌العاده است و عمق رنگ مشکی بسیار بالاست. این پنل همچنین به روشنایی نزدیک به 680 نیت دست پیدا می‌کند که حتی از گلکسی نوت 8 نیز بیشتر است. خوانایی تصویر زیر نور خورشید هم فوق‌العاده بوده و بهتر از هر گوشی هوشمندی‌ست که تاکنون آزمایش کرده‌ایم.

اپل برخلاف سامسونگ و بیشتر تولیدکنندگان اما به رنگ‌های واقعی‌تر گرایش دارد و با این‌که پنل OLED آیفون 10 رنگ‌ها را جذاب نشان می‌دهد اما چیزی در آن غیرواقعی نمایش داده نمی‌شود.

 

اما صفحه‌نمایش آیفون 10 چه چیزی کم دارد؟ دوست داشتیم اپل همان صفحه‌نمایش ProMotion آی‌پد پرو 2017 را به آیفون 10 نیز می‌آورد که در آن با نرخ بازسازی تصویر 120 هرتز همه‌چیز روان‌تر و سریع‌تر به نظر می‌رسد.

دوربین

بهترین کیفیت عکسبرداری را با دوربین اصلی و سلفی آیفون X اپل تجربه کنید! هیچ‌وقت از عکسبرداری با دوربین این گوشی خسته نمی‌شوید!

 

در ادامه نقد و بررسی آیفون X اپل باید به دوربین اصلی و سلفی آن پرداخته شود. دوربین اصلی این گوشی دوگانه است و از دو لنز 21 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که لنز دوم قابلیت زوم 2X را ارائه می‌کند. دیافراگم دو لنز 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی این گوشی به ترتیب F/1.8 و F2.4 هستند و ویژگی هایی همچون تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای، زوم اپتیکال 2X، فوکوس لمسی، تشخیص خودکار چهره و لبخند، عکسبرداری پانوراما، HDR، ضبط ویدئوی 4K با نرخ ‌های 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه توسط دوربین اصلی و دوگانه آیفون X اپل پشتیبانی می‌شوند. همچنین ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی هم با نرخ های 30، 60، 120 و 240 فریم در هر ثانیه هم با دوربین اصلی آیفون X اپل امکانپذیر هستند.

 

یکی از جالب ترین حالت های عکسبرداری با دوربین اصلی آیفون X مربوط به حالت پورتریت یا پورتره (Portrait) آن می‌شود که البته آیفون 8 و 8 پلاس هم از آن بهره‌مند هستند. در این حالت عکسبرداری شما می‌توانید روی شی یا شخص خاصی که در نزدیکی لنز دوربین اصلی گوشی  قرار دارد فوکوس داشته و منظره پشت سر وی را تار کنید. دوربین اصلی آیفون X اپل افکت های متنوعی را هم برای اضافه کردن به عکس های پورتره ارائه می‌کند که بسیار جالب هستند و عکسبرداری با دوربین اصلی این گوشی را لذت بخش‌تر می‌کنند. اما کیفیت عکسبرداری با دوربین اصلی آیفون X چگونه است؟ اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، باید اعتراف کنیم که دوربین اصلی این گوشی از نظر کیفیت عملکرد هیچ کم و کاستی ندارد! در محیط های پر نور، دوربین گوشی بسیار عالی عمل می‌کند و بهترین کیفیت نوردهی و شادابی رنگ را در تصاویر ارائه خواهد کرد. در محیط های کمک نور هم وضعیت مشابه وجود دارد و چراغ فلش LED چهارگانه آیفون X می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین عکس ممکن را ضبط نمایید.

 

به نظر ما کیفیت عملکرد دوربین اصلی آیفون X به قدری عالی است که این گوشی حتی می‌تواند با خیلی از دوربین های DSLR میان رده بازار رقابت تنگاتنگی داشته باشد. اگر اهل عکسبرداری باشید، مطمئنا آیفون X اپل تمام نیازهایتان را برطرف خواهد کرد. ضبط ویدئو و فیلم هم با دوربین اصلی آیفون X اپل بسیار لذت بخش خواهد بود. جالب است بدانید که دوربین اصلی این گوشی قابلیت ضبط ویدئوهای با کیفیت 4K و نرخ های 24، 30 و حتی 60 فریم در هر ثانیه‌ را دارد که البته در این حالت بدنه گوشی بعد از چند دقیقه بسیار داغ می‌شود.

 

اما وضعیت دوربین سلفی آیفون X چگونه است؟ دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که از ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی با نرخ 30 فریم در هر ثانیه هم پشتیبانی می‌کند و ویدئوهای اچ‌دی با نرخ 240 فریم در هر ثانیه را هم ضبط خواهد کرد. دوربین سلفی آیفون X از قابلیت تشخیص چهره و HDR هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. اما اصلی ترین ویژگی که به دوربین سلفی آیفون X جلوه‌ای تازه بخشیده مربوط به پشتیبانی آن از عکسبرداری پورتره می‌شود! این ویژگی مختص آیفون X بوده و دوربین سلفی آیفون 8 و 8 پلاس از آن پشتیبانی نمی‌کنند. ضبط عکس های پورتره با دوربین سلفی آیفون X تجربه‌ای فوق‌العاده را برایتان به همراه خواهد داشت. کیفیت عملکرد دوربین سلفی آیفون X اپل شاید به اندازه دوربین اصلی آن عالی و بی‌نقص نباشد اما در نوع خود کم‌نظیر است. به طور کلی دوربین اصلی و سلفی آیفون X اپل از اصلی ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شوند.

باتری گوشی iphone X

اپل وعده داده که عمر باتری آیفون 10 حدود 2 ساعت بیشتر از آیفون 7 پلاس است. در مدتی که آیفون 10 در اختیار ما بود از عملکرد باتری‌اش رضایت داشتیم. باوجوداینکه ما بیشتر از حد معمول از گوشی کار می‌کشیدم تا دوربین آن را تست کنیم یا اینکه صفحه‌نمایش مدت‌زمان‌های طولانی روشن بود زیرا مشغول تست قابلیت‌های مختلف آن بودیم آیفون

10 توانست تا 1 روز کامل بدون نیاز به شارژ پاسخگو باشد. به نظر می‌رسد که این آیفون عمر باتری بسیار بهتری از نسل‌های قبلی دارد.

 

برای اولین بار در تاریخ آیفون، این گوشی مجهز به شارژ بی سیم و همچنین پشتیبانی از شارژ سریع شده است. این خبر خوبی است اما خبر این است که آداپتور قابل پشتیبانی از شارژ سریع در جعبه دستگاه وجود ندارد و اگر دوست دارید آداپتور با قابلیت شارژ سریع داشته باشید باید هزینه اضافی برای خرید آن بپردازید. ما از همان آداپتوری که داخل جعبه بود برای شارژ گوشی استفاده کردیم که متاسفانه مدت زمان زیادی طول کشید تا باتری نه چندان پرظرفیت آیفون 10 شارژ شود. باتری این گوشی در مدت زمان 3 ساعت از صفر تا 100 درصد شارژ شد که عدد بسیار زیادی برای شارژ شدن در این زمانه‌ای است که بیشتر پرچم‌داران با باتری‌های پرظرفیت‌تر در زمانی کمتر از 2 ساعت شارژ می‌شوند.

 

نتایج تست‌های تکی هم به شرح زیر است:

 

  • کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری 4K: 36 درصد
  • کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 9 درصد
  • مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی: 13 ساعت

جمع بندی

بی‌شک آیفون 10 همان آیفونی است که کاربران اپل منتظرش بودند. در دهمین سالگرد رونمایی از اولین آیفون اپل یک تغییر اساسی در آیفون ایجاد کرده و به نظر می‌رسد این تغییر جوابگو بوده و علاقمندان برای خرید آیفون جدید مقابل اپل استورها صف کشیدند.

 

با این حال آیفون 10 چیز انقلابی برای کاربران اندرویدی به همراه ندارد. اولین آیفون نحوه تعامل با گوشی هوشمند و تعریف از رابط کاربری را به کلی تغییر داد؛ آیفون 4 طراحی شیشه و فلز را مرسوم کرد و آیفون 5اس حسگر اثر انگشت را محبوب کرد. اما آیفون 10 به جز در میان آیفون‌ها یک محصول انقلابی محسوب نمی‌شود. صفحه‌نمایش بدون حاشیه، شارژ بی‌سیم و قابلیت تشخیص چهره همگی در گوشی‌های اندرویدی رقیب وجود دارد و به این ترتیب چیز خاصی برای ترغیب به خرید آیفون 10 وجود ندارد.با این حال کاربران iOS معمولاً سخت از این سیستم‌عامل دل می‌کنند و شاید آیفون 10 همان چیزی باشد که منتظرش بودند. از سوی دیگر شاید مهم‌ترین نقطه ضعیف آیفون‌های پیشین نسبت به رقبای اندرویدی طراحی سخت‌افزاری آن‌ها بود که حالا رفع شده تا اندرویدی‌های نیز پس از مدت‌ها یک نگاه جدی به پرچم‌دار اپل داشته باشند.

 

پیش از این گفته می‌شد برخی خریداران آیفون تنها برای پرستیژ و کلاس این گوشی را خریداری می‌کنند. این مسأله در چندسال اخیر کمرنگ‌تر شده بود اما حالا قیمت 1000 تا 1200 دلاری آیفون 10 شاید از یک نظر بیش از حد و دیوانه‌وار به نظر برسد اما دوباره مسأله پرستیژ متفاوت را مطرح خواهد کرد تا افرادی که می‌خواهند متفاوت باشند و قیمت بالا هم برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند آیفون 10 بخرند و بلافاصله هم برای دوستانشان انیموجی ارسال کنند!

 

به‌هر حال از بحث ارزش خرید که بگذریم آیفون 10 یک گوشی فوق‌العاده است؛ صفحه‌نمایش کم‌نظیر، عملکرد عالی دوربین، پردازنده فوق‌العاده سریع، دوام شارژ خوب و طراحی متفاوت. پس اگر یک اپلی هستید و توان خرید آیفون 10 را دارید احتمالاً منتظر توصیه ما نیستید و همین حالا برنامه خرید آیفون 10 را در سر دارید.