سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشخصات ایفون X اپل

آیفون X یکی از بهترین و منحصر به فردترین آیفون‌های شرکت اپل محسوب می‌شود که زیبایی خاصی در طراحی آن نهفته بوده و سخت افزاری قدرتمندی در آن مورد استفاده قرار داده شده است. ظاهر زیبا، دوربین بی‌نظیر، صفحه نمایش عالی و پردازنده فوق‌العاده بخشی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت این گوشی هوشمند هستند. در ادامه قصد این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون اپل پرداخته و مروری بر نقاط قوت و ضعف این گوشی هوشمند داشته باشید. برای خرید اقساطی ایفون X کلیک کنید.

بررسی ایفون X اپل

طراحی

بسته بندی آیفون X همانند دیگر دستگاه های اپل است. پکیجی ساده که همه چیز در نهایت دقت و ظرافت درون آن قرار داده شده اند.

به جز گوشی، یک کابل لایتنینگ برای شارژ، دو شاخه بدون قابلیت شارژ سریع (برای استفاده از شارژ سریع باید دوشاخه مخصوص آن را جداگانه خریداری کنید)، یک هدفون با سیم و یک تبدیل لایتنینگ به 3.5 میلیمتری هم درون بسته بندی قرار دارند.

با در دست گرفتن این گوشی، اولین حسی که به شما منتقل خواهد شد خوش دست بودن فوق العاده زیاد آن است. با وجود استفاده از نمایشگر 5.8 اینچی، حذف حاشیه های بالا و پایین صفحه نمایش باعث شده اند نسبت نمایشگر به بدنه در حدود 82 درصد باشد. طراحی خاص اپل و انحنای لبه های گوشی نیز به خوش دست تر شدن آن کمک می کنند. معمولا کاربرانی که از گوشی هایی با این ابعاد استفاده می کنند همیشه از خطر سقوط آن یا راحت نبودن قرار دادن دستگاه در جیب لباس شکایت دارند، اما آیفون X هیچ کدام از این مشکلات را ندارد. در نهایت باید گفت احتمالا آیفون X خوش دست ترین گوشی ساخته شده توسط اپل و در بین تمامی گوشی های معرفی شده در سال 2017 است.

قاب گوشی از فلز ساخته شده و بدنه پشتی از جنس شیشه است. این کار علاوه بر افزایش زیبایی باعث امکان پذیر شدن استفاده از قابلیت شارژ بی سیم نیز شده است. با وجود جذب زیاد اثر انگشت روی بدنه احتمالا هیچ کسی نیست که بخواهد گوشی زیبا و فوق العاده خوش دست خود را در یک قاب پلاستیکی یا کیس قرار دهد.

سمت راست بدنه محل قرار گرفتن پاور و شیار ورودی سیم کارت است. با فشار دادن طولانی کلید پاور می توان سیری را فعال کرد. البته امکان فراخوانی سیری با گفتن عبارت Hey Siri نیز امکان پذیر است.

در سمت چپ کلیدهای تنظیم صدا و دکمه قابل برنامه ریزی Mute را مشاهده می کنید که همگی از جنس فلز ساخته شده اند.

روی بدنه پشتی به جز لوگوی اپل، چینش عمودی دوربین ها را در لبه سمت چپ مشاهده می کنید. شاید در نگاه اول نتوان با این ساختار قرار گرفتن دوربین ها ارتباط برقرار کرد اما به هر حال آنها خاص هستند و می توانند فورا هر بیننده ای را با این حقیقت که شخص طرف مقابل یک آیفون جدید در دست دارد مواجه کند.

پس از روشن کردن صفحه شاید در نگاه اول چشمتان به نوار مشکی رنگی که درست در مرکز و بالای صفحه نمایش قرار دارد بیفتد. این بخش محل قرار گرفتن همه سنسورهای مورد نیاز آیفون X برای باز کردن قفل گوشی با اسکن چهره است. سنسور تشخیص چهره اپل بسیار دقیق عمل می کند و می توان گفت تقریبا در 95 درصد موارد چهره کاربر اصلی را به سرعت تشخیص داده و قفل دستگاه را باز می کند. این نکته را هم باید در نظر داشت که اگر حواستان به گوشی نباشد قفل آن باز نمی شود و باید حتما به صفحه گوشی نگاه کنید تا این عملیات انجام شود. فرآیند باز کردن قفل هم دو مرحله ای است. به این معنا که ابتدا باید صفحه را با فشردن کلید پاور یا پشت و رو کردن آن روشن کنید و بعد به صفحه نگاه کنید تا قفل دستگاه باز شود. این کار شاید کمی طولانی به نظر برسد اما در واقعیت به سرعت به آن عادت خواهید کرد.

بعضی از کاربران اعتقاد دارند نوار مشکی رنگ بالای صفحه نمایش باعث پرت شدن حواس در هنگام کار با آیفون X می شود. اما این طور نیست. این نوار فقط در چند ساعت اول کمی شما را دچار مشکل خواهد کرد و سپس به سرعت در نمای اصلی گوشی محو می شود. ضمن اینکه معمولا در هنگام تماشای محتوای ویدئویی برای حفظ نسبت تصویر ابعاد صفحه کمی کاهش می یابد و در نتیجه فیلم ها توسط این نوار قطع نمی شوند.

نمایشگر

روشنایی و شادابی تصویر نمایشگر آیفون X عالی است و نمایشگر آن از تکنولوژی لمس سه بعدی پشتیبانی می‌کند، اما سبک طراحی بدون حاشیه صفحه نمایش آن هیچ نوآوری را در بر ندارد!

 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در نقد و بررسی آیفون X اپل یا هر گوشی دیگری باید به آن توجه شود، مسئله صفحه نمایش و کیفیت آن است. اپل برای تامین صفحه نمایش آیفون X با رقیب دیرینه‌اش یعنی سامسونگ همکاری کرده و برای اولین بار آیفونی را با نمایشگر سوپر آمولد (Super AMOLED) روانه بازار کرده است. صفحه نمایش سوپر آمولد آیفون X اپل 5.8 اینچی است و وضوح تصویر 2436 در 1125 پیکسل را ارائه می‌کند. این امر سبب شده تا نمایشگر گوشی تراکم پیکسلی در حدود 458 پیکسل داشته باشد که تقریبا مقدار متوسطی در بین گوشی های پرچمدار محسوب می‌شود. پس از نظر اعداد و ارقام وضوح تصویر و تراکم پیکسلی صفحه نمایش آیفون X اپل در مقایسه با پرچمداران اندرویدی مثل گلکسی S9 سامسونگ خیلی عالی نیست.

 

اما بررسی ها نشان داده که صفحه نمایش سوپر آمولد آیفون X در عمل کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. اصلی ترین نقطه قوت نمایشگر این گوشی مربوط به توانایی عالی آن در تولید روشنایی می‌شود. حداکثر روشنایی که توسط صفحه نمایش آیفون X تولید شده چیزی در حدود 640 نیت بوده است که مقداری بسیار عالی محسوب می‌شود. توانایی نمایشگر آیفون X در تولید روشنایی زیاد سبب می‌گردد تا کاربر به راحتی بتواند گوشی را در محیط های خارجی و زیر تابش نور مستقیم آفتاب مورد استفاده قرار دهد. از دیگر نقاط قوت نمایشگر آیفون X باید به شادابی تصویر عالی و تفکیک‌پذیری بسیار مطلوب رنگ ها در آن اشاره کنیم که حس و حال خوبی را به بیننده منتقل می‌کند.

 

علاوه بر بحث شادابی رنگ و روشنایی نمایشگر باید به ویژگی های دیگری هم اشاره شود که صفحه نمایش آیفون X اپل از آن ها بهره می‌برد. گذشته از تکنولوژی‌ها و استانداردهایی همچون دالبی‌ ویژان (Dolby Vision)، گستره رنگی بالا (Wide Color Gamut) و ترو تون دیسپلی (True-tone Display) که منجر به بهبود کیفیت نمایش تصاویر می‌شوند، صفحه نمایش آیفون X اپل از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) هم پشتیبانی می‌کند که یک ویژگی منحصر به فرد و ابداع شده توسط شرکت اپل است. به موجب این ویژگی مقدار فشاری که کاربر روی نمایشگر گوشی اعمال می‌کند در عکس‌العملی که گوشی ارائه می‌دهد موثر خواهد بود. پشتیبانی از این ویژگی که گاها بسیار کاربردی است، یکی از نقاط قوت گوشی مذکور محسوب می‌شود که باید در نقد و بررسی آیفون X اپل به آن اشاره می‌شد.

 

نکته بعدی که باید در مورد صفحه نمایش آیفون X اپل به آن اشاره کنیم مربوط به سبک طراحی نمایشگر این گوشی می‌شود. صفحه نمایش گوشی مورد نظر کاملا بدون حاشیه طراحی شده و تقریبا 82.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد. این سبک طراحی منجر شده تا صفحه نمایش آیفون X در بین آیفون های اپل منحصر به فرد به نظر برسد، اما واقعیت این است که شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی از مدت ها قبل گوشی های خود را به نمایشگرهای بدون حاشیه مجهز می‌کردند و اپل با بکارگیری این سبک از صفحه نمایش در آیفون X به نوعی کپی‌برداری از کمپانی های سازنده گوشی های اندرویدی داشته و نوآوری خاصی را ارائه نکرده است. ضمنا اپل روی نمایشگر آیفون X را با شیشه ضد خش و لایه ضد چربی پوشانده است.

دوربین

بهترین کیفیت عکسبرداری را با دوربین اصلی و سلفی آیفون X اپل تجربه کنید! هیچ‌وقت از عکسبرداری با دوربین این گوشی خسته نمی‌شوید!

 

در ادامه نقد و بررسی آیفون X اپل باید به دوربین اصلی و سلفی آن پرداخته شود. دوربین اصلی این گوشی دوگانه است و از دو لنز 21 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که لنز دوم قابلیت زوم 2X را ارائه می‌کند. دیافراگم دو لنز 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی این گوشی به ترتیب F/1.8 و F2.4 هستند و ویژگی هایی همچون تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار مرحله‌ای، زوم اپتیکال 2X، فوکوس لمسی، تشخیص خودکار چهره و لبخند، عکسبرداری پانوراما، HDR، ضبط ویدئوی 4K با نرخ ‌های 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه توسط دوربین اصلی و دوگانه آیفون X اپل پشتیبانی می‌شوند. همچنین ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی هم با نرخ های 30، 60، 120 و 240 فریم در هر ثانیه هم با دوربین اصلی آیفون X اپل امکانپذیر هستند.

 

یکی از جالب ترین حالت های عکسبرداری با دوربین اصلی آیفون X مربوط به حالت پورتریت یا پورتره (Portrait) آن می‌شود که البته آیفون 8 و 8 پلاس هم از آن بهره‌مند هستند. در این حالت عکسبرداری شما می‌توانید روی شی یا شخص خاصی که در نزدیکی لنز دوربین اصلی گوشی  قرار دارد فوکوس داشته و منظره پشت سر وی را تار کنید. دوربین اصلی آیفون X اپل افکت های متنوعی را هم برای اضافه کردن به عکس های پورتره ارائه می‌کند که بسیار جالب هستند و عکسبرداری با دوربین اصلی این گوشی را لذت بخش‌تر می‌کنند. اما کیفیت عکسبرداری با دوربین اصلی آیفون X چگونه است؟ اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، باید اعتراف کنیم که دوربین اصلی این گوشی از نظر کیفیت عملکرد هیچ کم و کاستی ندارد! در محیط های پر نور، دوربین گوشی بسیار عالی عمل می‌کند و بهترین کیفیت نوردهی و شادابی رنگ را در تصاویر ارائه خواهد کرد. در محیط های کمک نور هم وضعیت مشابه وجود دارد و چراغ فلش LED چهارگانه آیفون X می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین عکس ممکن را ضبط نمایید.

 

به نظر ما کیفیت عملکرد دوربین اصلی آیفون X به قدری عالی است که این گوشی حتی می‌تواند با خیلی از دوربین های DSLR میان رده بازار رقابت تنگاتنگی داشته باشد. اگر اهل عکسبرداری باشید، مطمئنا آیفون X اپل تمام نیازهایتان را برطرف خواهد کرد. ضبط ویدئو و فیلم هم با دوربین اصلی آیفون X اپل بسیار لذت بخش خواهد بود. جالب است بدانید که دوربین اصلی این گوشی قابلیت ضبط ویدئوهای با کیفیت 4K و نرخ های 24، 30 و حتی 60 فریم در هر ثانیه‌ را دارد که البته در این حالت بدنه گوشی بعد از چند دقیقه بسیار داغ می‌شود.

 

اما وضعیت دوربین سلفی آیفون X چگونه است؟ دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که از ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی با نرخ 30 فریم در هر ثانیه هم پشتیبانی می‌کند و ویدئوهای اچ‌دی با نرخ 240 فریم در هر ثانیه را هم ضبط خواهد کرد. دوربین سلفی آیفون X از قابلیت تشخیص چهره و HDR هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. اما اصلی ترین ویژگی که به دوربین سلفی آیفون X جلوه‌ای تازه بخشیده مربوط به پشتیبانی آن از عکسبرداری پورتره می‌شود! این ویژگی مختص آیفون X بوده و دوربین سلفی آیفون 8 و 8 پلاس از آن پشتیبانی نمی‌کنند. ضبط عکس های پورتره با دوربین سلفی آیفون X تجربه‌ای فوق‌العاده را برایتان به همراه خواهد داشت. کیفیت عملکرد دوربین سلفی آیفون X اپل شاید به اندازه دوربین اصلی آن عالی و بی‌نقص نباشد اما در نوع خود کم‌نظیر است. به طور کلی دوربین اصلی و سلفی آیفون X اپل از اصلی ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شوند.

باتری و صدا ایفون X

باتری به کار رفته در آیفون 10 دارای ظرفیت 2716 میلی آمپر ساعت است. دیدن این عدد و مقایسه آن با گوشی هایی مانند نوت 8 و گلکسی اس 8 پلاس از سامسونگ و میت 10 از هواوی در نگاه اول هشدار دهنده طول عمر بسیار پایین باتری پرچم دار اپل است. اما حقیقت کاملا به شکلی متفاوت ظاهر می شود. این گوشی بدون شک بیشتر از یک روز همراه شما خواهد بود. هماهنگی بی نظیر نرم افزار بسیار بهینه و سخت افزار قدرتمند اپل در آیفون 10 باعث شده بتوانید به راحتی و بدون نگرانی از پایان یافتن باتری پیش از تکام شدن روز کاری آن را با خود همراه داشته باشید. حتی در تست های انجام شده طول عمر باتری این دستگاه از نوت 8 که شاید بزرگترین رقیب آیفون 10 به حساب آید به مراتب بیشتر است و باید کار مهندسین اپل در افزایش بهره وری باتری را تحسین کرد. شارژ کردن کامل این دستگاه از صفر تا 100 هم تقریبا به سه ساعت زمان نیاز دارد که با وجود ظرفیت پایین تر، به مراتب طولانی تر از رقبای دیگر است.  صدای تولید شده توسط بلندگوهای استریوی آیفون 10 نیز شفاف، بلند و واضح است. البته نمی توان گفت این گوشی بهترین اسپیکرهای بازار را در اختیار دارد اما بدون شک عملکرد بلندگوها فراتر از انتظارات کاربران است. با این حال نبودن پورت 3.5 میلیمتری سنتی است که اولین بار توسط خود اپل بنیان نهاده شد و در مدل X نیز تکرار شده. همانند آیفون 8 پلاس در بسته بندی این گوشی هم یک تبدیل لایتنینگ به 3.5 میلیمتری قرار داده شده تا بتوانید از هدفون های دیگر خود استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید به بررسی آیفون X اپل پرداختیم و مروری بر ویژگی ها و قابلیت های اصلی آن داشتیم. اگر به دنبال خرید یک گوشی منحصر به فرد، بسیار زیبا، قدرتمند و با دوربین عالی هستید، آیفون X اپل یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود. برای اطلاع از قیمت ها کلیک کنید.