سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی گوشی ایفون 8 پلاس اپل

خرید ایفون 8 پلاس

 

آیفون 8 پلاس اپل در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین آیفون‌های جدید اپل است. عموما کاربران به دلیل بهره‌مندی آیفون 8 پلاس به نمایشگری بزرگ‌تر و دوربین دوگانه، این اسمارتفون را به آیفون 8 ترجیح می‌دهند. همچنین به دلیل قیمت نسبتا کمتری که آیفون 8 پلاس در مقایسه با آیفون 10 اپل دارد، این گوشی از سوی اغلب کاربران به آیفون 10 هم ترجیح داده می‌شود. اگر قصد خرید ایفون 8 پلاس را دارید ابتدا تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

طراحی گوشی ایفون 8 پلاس اپل

بحث را با ظاهر آیفون 8 پلاس شروع می‌کنیم که به نظر ما چندان نقطه قوتی برای این گوشی به عنوان یک اسمارتفون برتر در سال 2017 محسوب نمی‌شود! اپل تقریبا از نظر ظاهری چندان تفاوتی مابین آیفون 8 پلاس و آیفون نسل پیشین یعنی 7 پلاس ایجاد نکرده و شکل کلی گوشی تقریبا یکسان باقی مانده است. در حالی که اغلب شرکت‌ها رو به سمت طراحی گوشی‌های با نمایشگر بدون حاشیه سوق پیدا کرده‌اند، اپل آیفون 8 پلاس را با زائده‌های بزرگ در لبه‌ها و پایین و بالای نمایشگر طراحی کرده است.اما این موضوع بدان معنا نیست که آیفون 8 پلاس ظاهری زشت یا بدترکیب دارد! بلکه کاملا عکس این موضوع صادق است. زمانی که این اسمارتفون را در دست می‌گیرید، حس بسیار خوبی به شما منتقل می‌شود. اپل بدنه آیفون 8 پلاس را از آلومینیوم سری 7000 و روکش شیشه مقاوم شده ساخته است. بنابراین این گوشی از نظر مقاومت در برابر ضربه و خراش بسیار خوب طراحی شده است. همچنین آیفون 8 پلاس از استاندارد ضد آب IP67 هم بهره می‌برد.  

 

با ابعاد 7.5 در 78.1 در 158.4 میلیمتری و وزن 202 گرمی نمی‌توانیم مدعی شویم که آیفون 8 پلاس اپل یک گوشی خیلی ظریف با بدنه‌ای باریک و سبک است. اما روکش شیشه‌ای که روی بدنه گوشی بکار رفته زیبایی خاصی به آن بخشیده است. همچنین این امر سبب شده که آیفون 8 پلاس اپل بعد از مدت‌ها از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی کند. بنابراین به صورت کلی باید کفت آیفون 8 پلاس اپل از نظر سبک طراحی یک گوشی خوب محسوب می‌شود اما ظاهر چندان مدرن و متفاوتی را در مقایسه با سایر اسمارتفون‌های برتر و حتی نسل پیشین آیفون‌های اپل به همراه ندارد.

نمایشگر

اپل همواره نشان داده که اعتقادی به رقابت های عددی ندارد. شاید خواسته بعدی طرفداران این کمپانی QHD کردن کیفیت صفحه نمایش آیفون ها باشد اما فعلا در آیفون 8 پلاس از صفحه نمایش 5.5 اینچی FHD با پنل IPS استفاده شده است. با در نظر گرفتن کیفیت صفحه و ابعاد آن چگالی پیکسلی گوشی نیز در حدود 400ppi است که شاید به اعدادی مانند 520ppi نوت 8 نزدیک نباشد اما بدون شک برای کاربران تفاوتی ایجاد نمی کند. شاید در نگاه اول همه به داشتن چگالی پیکسلی روی نمایشگر گوشی تاکید داشته باشند اما نه تنها در عمل چشم انسان قادر به تفکیک این دو کیفیت نیست، بلکه استفاده از پنل FHD در افزایش طول عمر باتری دستگاه نیز کمک شایانی به اپل داشته است. کیفیت صفحه نمایش آیفون 8 پلاس در هر شرایطی بسیار خوب ارزیابی می شود. حتی زیر نور مستقیم آفتاب هم می توان به راحتی تصاویر و منوها را مشاهده کرد؛ رنگ ها نیز با کیفیت و گیرا به نمایش در می آیند و خبری از کم بودن کیفیت رنگ ها یا اغراق بیش از اندازه و اشباع نیست.از نظر سخت افزاری هم نیاز به هیچ گونه توضیح اضافه ای نیست. پردازنده A11 Bionic در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده بین تلفن های هوشمند جهان به حساب می آید و این ویژگی در اجرای بازی ها و برنامه ها، انجام پردازش های سنگین و سرعت بارگزاری منوها خود را به خوبی نشان می دهد.

با این حال نکته ای که درباره بخش سخت افزاری آیفون 8 پلاس قابل ذکر است استفاده این گوشی از 3 گیگابایت حافظه رم می باشد. اپل با هماهنگ کردن سخت افزار و نرم افزار توانسته بهترین عملکرد را از مجموعه گوشی خود دریافت کند. در هنگام باز کردن برنامه ها و بازی ها، می توان سرعت بالاتر آیفون 8 پلاس نسبت به همه رقبا را به وضوح احساس کرد اما بعد از خروج از هر اپلیکیشن و برای ورود مجدد به آن، به دلیل کم بودن ظرفیت حافظه می بایست یک بار دیگر منتظر لود شدن هر چند سریع اپ ها بود. این در حالیست که برای مثال 6 گیگابایت رم در نوت 8 باعث می شود هرگز برای ورود دوباره به یک برنامه تاخیری وجود نداشته باشد.  

دوربین

اپل برای آی‌فون 8 پلاس از دوربین دوگانه استفاده کرده که با چینش افقی در گوشه بالا و سمت چپ دستگاه قرار گرفته‌اند. علاوه بر بیرون زدگی بیش از حد لنز، محل قرار گیری آن‌ها هم چندان خوب نیست و هنگام عکاسی در برخی حالت‌های خاص احتمال اینکه انگشت‌تان گوشه‌ای از تصویر را به خودش اختصاصی دهد، بالاست. البته این بخش توسط سفایر محافظت می‌شود و می‌توان گفت که در برابر خط و خش کاملا مقاوم است.

آی‌فون 8 پلاس به دو سنسور 12 مگاپیکسلی مجهز است. با این حال تنها شباهت این دو لنز به همین میزان مگاپیکسل باز می‌گردد و کارایی آن‌ها شباهتی به هم ندارد. لنز اصلی 28 میلی‌متری با گشادگی دیافراگم F/1.8‌ بوده که از لرزش‌گیر اپتیکال نیز بهره می‌برد. لنز دوم 56 میلی‌متری با F/2.8 از نوع تله‌فوتو است که علاوه بر کمک به ثبت تصاویر پرتره زیبا، می‌تواند زوم دو برابری اپتیکال را برای گل سرسبد محصولات اپل به ارمغان آورد. یک فلاش LED چهارگانه دو رنگ نیز به کمک این دو آمده تا در محیط‌های کم‌نور روشن کننده راه‌پای‌شان باشد.

بر طبق گفته‌های اپل پردازش تصویر در آی‌فون 8 پلاس بهبودهایی داشته و حالا در کنار نویز کمتر، جزئیات بیشتری هم شاهد هستیم. این مدل همچنین توانسته تا در کنار گلکسی نوت 8 سامسونگ، امتیاز 94 را از DxOMark کسب کند (گرچه معیار خوبی برای سنجش دوربین گوشی‌ها نیست!) تا حداقل با دید بازتری به دوربین نگاه کنیم.

 

تصاویر گرفته شده توسط آی‌فون 8 پلاس بسیار جذاب به‌نظر می‌رسند. رنگ‌ها خیلی خوب دیده شده و جزئیات تصویر حتی در محیط‌های کم‌نور نیز عالی‌ست. به لطف دوربین دوگانه عکاسی پرتره با این گوشی بسیار جذاب است. تصاویری که در این حالت با آی‌فون 8 پلاس گرفتیم با جزئیات بسیار بالایی به ثبت رسیدند و بک‌گراند تصویر نیز به خوبی مات می‌شود. البته همچنان در برخی مواقع دوربین مرز بین سوژه و محیط را به خوبی تشخیص نمی‌دهد و شاید برخی تصاویرتان آن‌طور که باید و شاید به نظر نرسند اما به صورت کلی عکاسی پرتره با این گوشی لذت بخش است. از لحاظ نرم‌افزاری نیز اپل برای این ویژگی سنگ تمام گذاشته و همین عکاسی پرتره ساده با 5 حالت مختلف صورت می‌گیرد و می‌توان با آن‌ها تصاویر خاص‌تری را به ثبت رساند. به عنوان مثلا می‌شود به‌جای تار کردن، بک‌گراند را کاملا سیاه کرد تا سوژه جذاب‌تر به نظر برسد.رابط کاربری دوربین خیلی ساده طراحی شده و تفاوت‌ چندانی‌ با نسل‌های قبل ندارد. شما می‌توانید از تایمر استفاده کنید، به عکس‌هایتان چندین فیلتر متفاوت را اضافه کنید و یا پانوراماهای با کیفیتی را به ثبت برسانید و بازهم خبری از عکاسی در حالت دستی نیست. به‌صورت کلی رابط کاربری دوربین آی‌فون 8 پلاس برای یک یوزر معمولی (بخوانید اکثر مردم) عالی به نظر می‌رسد و جوابگوی نیاز آن‌هاست اما برای آن‌هایی که علاقه بیشتری به عکاسی دارند، آپشن‌های خاصی در نظر گرفته نشده و از این لحاظ آی‌فون 8 پلاس در برابر محصولات اندرویدی (حتی میان‌رده‌ها!) حرف خاصی برای گفتن ندارد.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در این بخش به آن خرده گرفت، عدم دسترسی به تنظیمات دوربین در رابط کاربری آن است! شما همچنان برای تغییر تنظیمات نه‌چندان زیاد دوربین گوشی می‌بایست از طریق بخش تنظیمات کلی دستگاه وارد قسمت دوربین شوید. حتی بخشی برای تنظیم نسبت تصویر هم در دسترس نیست و شما همیشه تصاویری با نسبت 4 به 3 ثبت خواهید کرد.

 

در این بین بد نیست به الگوریتم جدید پردازش تصاویر آی‌فون 8 پلاس نیز اشاره کنیم که موجب می‌شود ضمن حفظ کیفیت محتوای گرفته شده با دوربین، حجم آن‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش یابد.

باتری

صدای تولید شده توسط بلندگوهای استریوی آیفون 8 پلاس شفاف و بدون ایراد است. حتی در محیط های شلوغ هم می توانید روی عملکرد بی نقص این بلندگوها حساب باز کنید. ضمن اینکه در هنگام مکالمه هم سیستم حذف نویز فعال به همراه میکروفن اختصاصی در رساندن بهتر و با کیفیت تر صدای شما به طرف مقابل به کمکتان خواهد آمد. در بخش صدا بد نیست به نبود پورت 3.5 میلیمتری هم اشاره کنیم. اپل اولین تولید کننده بزرگی بود که پورت 3.5 میلیمتری هدفون را از گوشی های خود حذف کرد و پس از آن اندرویدی ها نیز از همین الگو استفاده کردند. با این حال کاربران هنوز نتوانسته اند با این تغییرات سازگار شوند.

پورت لایتنینگ در آیفون 8 پلاس میزبان هدفون های جدیدی خواهد بود که به تکنولوژی جدید اپل مجهز شده اند اما استفاده مکرر از این پورت می تواند نگرانی درباره کاهش طول عمر آن را نیز به همراه داشته باشد. ایده اولیه اپل استفاده از هدفون های بلوتوث است اما قیمت بالای این دستگاه ها باعث شده بیشتر کاربران همچنان از هدفون های قدیمی و عموما با کیفیت خود که از پورت 3.5 میلیمتری استفاده می کردند وفادار بمانند. اپل نیز با وجود قرار دادن یک هدفون با پورت لایتنینگ در بسته بندی، یک دانگل تبدیل لایتنینگ به 3.5 میلیمتری نیز در جعبه آیفون 8 پلاس قرار داده است. پیش از این خریدن همین دانگل چیزی در حدود 20 دلار برای کاربران آیفون هزینه در بر داشت.

در بخش باتری اپل عموما به شعار “رساندن کاربر به شارژ قبل از خواب” وفادار مانده است اما این بار آیفون 8 پلاس عملکرد بسیار خوبی را در مدیریت مصرف باتری از خود به نمایش می گذارد. با وجود ظرفیت 2691 میلی آمپر ساعتی باتری، در استفاده عادی می توان روی 1.5 روز کاری همراهی آیفون 8 پلاس حساب کرد. بخشی از این طول عمر به ابعاد نمایشگر و کیفیت آن باز می گردد و بخشی دیگر به بهینه سازی سیستمی و عملکرد مناسب پردازنده A11 وابسته است. علاوه بر این اضافه شدن قابلیت شارژ سریع و شارژ بیسیم هم اپل را به رقابت بازگردانده اند. به کمک قابلیت شارژ سریع می توان آیفون 8 پلاس را در مدت 30 دقیقه به میزان 50 درصد شارژ کرد که شاید به خوبی رقبای اندرویدی نباشد اما در کلاس آیفون ها بسیار مناسب است. البته از نظر مدت زمان شارژ کامل عملکرد آیفون 8 پلاس به خوبی طول عمر باتری آن نیست و برای 0 تا 100 کردن باتری به زمانی در حدود 3 ساعت نیاز خواهید داشت.

آیفون 8 پلاس می توانست نشانگر اصلاحات در گوشی های آینده اپل باشد؛ این دستگاه شاهد سخت افزار ارتقا یافته نسبت به نسل قبل و تغییر در جنس مواد سازنده بدنه است که می توانست با توجه به روال سابق اپل یک سال کاربران این شرکت را راضی نگه دارد؛ اما معرفی آیفون 10 باعث می شود تردیدها درباره این دستگاه افزایش یابد. در ایران کاربران به دلیل تفاوت قیمت بسیار بالای آیفون 8 پلاس و آیفون 10 می توانند دلایل بیشتری برای انتخاب کردن این دستگاه نسبت به مدل گران قیمت تر داشته باشند، اما با واقعی تر کردن قیمت ها، برگزیدن آیفون 8 پلاس نسبت به آیفون 10 بسیار دشوار خواهد بود.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی نسبتا جامع آیفون 8 پلاس اپل پرداختیم. سعی کردیم تا بیشتر بخش‌های اصلی مربوط به این گوشی را به چالش بکشیم و از شرح مواردی همچون قابلیت‌های نرم افزاری، اسپیکر، آنتن دهی و غیره گوشی صرف نظر کنیم. برای اطلاع از قیمت گوشی اپل کلیک کنید. در انتها دسته‌بندی نقاط قوت و ضعف این گوشی به شرح زیر خواهند بود:

مزایا

  • بدنه مقاوم فلزی و شیشه‌ای
  • پشتیبانی نمایشگر از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch)
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • پردازنده فوق‌العاده قدرتمند
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • شارژدهی خوب باتری و پشتیبانی از شارژ بیسیم و شارژ سریع

معایب

  • ظاهر نه چندان متفاوت در مقایسه با آیفون 7 پلاس
  • ظاهر نه چندان مدرن در مقایسه با پرچمداران اندرویدی
  • سرعت شارژ پایین باتری
  • قیمت گران