سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی گوشی ایفون 11 اپل

بررسی گوشی ایفون 11

شرکت اپل در ماه سپتامبر (September) سال 2019 از سه آیفون جدید خود رونمایی کرد و ایفون 11 مقرون به صرفه ترین نسخه از آیفون های این شرکت بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی آیفون 11 اپل (Apple iPhone 11) بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بنابراین با ما همراه باشید.

بررسی گوشی ایفون 11 اپل

نمایشگر

نمایشگر آیفون 11 دقیقاً همان نمایشگری است که اپل در گوشی آیفون XR استفاده کرده بود؛ یک نمایشگر 6.1 اینچی LCD با رزولوشن 1792 × 828 با تمام نقاط قوت و ضعفش. این نمایشگر دقت رنگ بالایی دارد و مینیمم و ماکسیمم روشنایی آن خوب ارزیابی میشود. ناگفته نماند که این نمایشگر از حجم رنگی P3 و تکنولوژی TrueTone نیز پشتیبانی میکند. اما فارغ از بحث رزولوشن پایین، این نمایشگر یک نمونه ی ایده آل نیست.

 

این نمایشگر به هیچ وجه نمی‌تواند رنگ های جذاب و کنتراست فوق العاده ی پنل های OLED را تولید کند. همچنین مشکل همیشگی پنل های LCD یعنی مشکل motion blur در این نمایشگر نیز حضور دارد. به شخصه فکر میکنم که نمایشگر این گوشی، ضعیف ترین بخش آن به شمار میرود. این نمایشگر خیلی معمولی است و بهتر بود که اپل از یک نمایشگر OLED در این گوشی استفاده کند.

عملکرد

بر روی کاغذ، آیفون 11 به معنای واقعی کلمه یک هیولا است. قلب تپنده ی این گوشی چیپست قدرتمند A13 Bionic است که در گوشی های آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس نیز به کار رفته است. همچنین حافظه ی رم این گوشی نسبت به نسل قبل افزایش داشته است و اکنون به 4 گیگابایت رسیده است ( حافظه رم آیفون XR 3 گیگابایت بود). مدل پایه آیفون 11 با حافظه داخلی 64 گیگابایتی عرضه میشود و در اگر به حافظه داخلی بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید مدل های 128 و 256 گیگابایتی این گوشی را خریداری کنید.

 

آیفون 11 عملکرد بسیار سریعی دارد. من در طول استفاده از این گوشی هیچ مشکلی از لحاظ عملکرد پردازشی نداشتم. البته با وجود داشتن عملکرد خوب، من تفاوت عمده ای بین عملکرد این گوشی و نسل قبل احساس نکردم. هر دو گوشی بسیار سریع و روان هستند و شاید تنها تفاوت آنها این باشد که آیفون 11 می‌تواند اپلیکیشن های بیشتری را باز نگه دارد. با این وجود آیفون XR همچنان گوشی قدرتمندی محسوب میشود.

دوربین

آیفون ایکس آر در قاب پشتی خود تنها از وجود یک لنز 12 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی بهره می‌برد که توانایی ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر نورپردازی را داشت. حالا آیفون 11 علاوه بر آن لنز 12 مگاپیکسلی اصلی، از یک لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید دیگر هم استفاده می‌کند.

 

این دستگاه در مقایسه با مدل پیشرفته‌تر، دقیقاً همان لنزها را به کار برده ولی در آن خبری از لنز 12 مگاپیکسلی سوم که وظیفه زوم کردن را بر عهده دارد، نیست. حتی لنز 12 مگاپیکسلی دوربین سلفی نیز تفاوتی با سنسور موجود در آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس ندارد.بر این اساس، آیفون 11 دارای ماژول دوگانه دوربین عقب است که لنز اصلی دارای دریچه دیافراگم f/1.8 و اندازه 26 میلی‌متری می‌باشد و فوکوس خودکار و قابلیت ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر را هم دارد. حالت شب نیز در آن به کار رفته و ویژگی Deep Fusion هم از طریق یک بروزرسانی نرم‌افزاری به آن خواهد آمد.

 

عضو جدید دوربین عقب این محصول اپل هم همان لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید است که می‌تواند زاویه 120 درجه‌ای را پوشش دهد ولی در آن نه ویژگی ثابت‌سازی وجود دارد و نه فوکوس خودکار.

 

در جلوی این گوشی، یک سنسور سه بعدی ToF به کار رفته تا بتواند تصاویر پرتره بگیرد و در به ثبت رسیدن انیموجی‌ها تأثیرگذار باشد و برای بهره‌مندی از تکنولوژی Face ID به کار آید. با این وجود، سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی می‌باشد که از دریچه دیافراگم f/2.2 و ابعاد 23 میلی‌متری بهره می‌برد تا از لنز موجود در آیفون‌های قدیمی‌تر کمی بزرگ‌تر شده باشد. به هر حال، علی‌رغم اینکه سنسور اصلی رزولوشن 12 مگاپیکسلی دارد ولی وقتی تصویری به ثبت می‌رسد، اپل آن را با کیفیت 7 مگاپیکسلی ذخیره می‌کند اما چنان‌چه تصاویر را به صورت افقی بگیرید، رزولوشن آنها به صورت کامل و 12 مگاپیکسلی خواهند بود. ضمن اینکه برای تنظیم میدان تحت پوشش یک گزینه مجازی وجود دارد و اگرچه به نوعی به صورت خودکار تنظیم شده اما شما می‌توانید آن را به صورت دستی تغییر دهید.

 

لنز اصلی در آیفون 11 از قابلیت ثابت‌سازی استفاده می‌کند و گزینه‌های نورپردازی شدید و معمولی نیز وجود دارند.دوربین‌های به کار رفته در این دستگاه تقریباً به تکنولوژی پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند به طوری که وقتی میان آنها سوئیچ می‌شوید، خودشان می‌دانند که چگونه فوکوس، نورپردازی و تنظیمات مربوط به موقعیت مکانی سوژه را تنظیم کنند. البته این موضوع هم برای ویدیوها کارایی دارد و هم برای تصاویر.

 

با اجرای اپلیکیشن دوربین آیفون 11 اولین چیزی که کاربران متوجهش می‌شوند، قسمت منظره‌یاب است که به خاطر استفاده از نوعی سیستم کالیبره توسط دوربین، امکان مشاهده برخی اشیای موجود در خارج از کادر فراهم شده است بنابراین وقتی می‌خواهید عکسبرداری کنید، در لحظه خواهید دید که چه چیزی در کادر قرار می‌گیرد و چه چیزی خارج از آن باقی می‌ماند. شاید به نظر بسیاری از افراد این تغییرات اهمیت چندانی نداشته باشند ولی در بخش کیفیت تصاویر نشان خواهیم داد که این ویژگی بسیار مهمی است.

 

با وجود این گزینه، چنان‌چه آپشن Photo Capture Outside the Frame یا Video Capture Outside the Frame را فعال کردید، مطمئناً پی به ارزش ویژگی گفته شده در پاراگراف قبل خواهید برد. اپلیکیشن جدید به صورت پیش‌فرض و با استفاده از لنز اولترا واید، سوژه‌های قرار گرفته در خارج از کادر را به ثبت می‌رساند و سپس نرم‌افزار Photos به صورت خودکار به شما پیشنهاد می‌دهد که اگر کسی یا چیزی بیرون از کادر بود را برش داده و به داخل عکس اصلی بیاورید.

 

انجام چنین کارهایی نیازمند حافظه داخلی زیادی است به همین دلیل ظرفیت 64 گیگابایتی بعید است کارایی چندانی داشته باشد اما خبر خوبی که می‌توانیم در اینجا بدهیم این است که چنان‌چه از اطلاعات اضافی استفاده نکردید، پس از 30 روز و به صورت اتوماتیک حذف خواهد شد.

 

کارایی این ویژگی دقیقاً همان شکلی است که اپل گفته بود به طوری که اگر نرم‌افزار Photos را اجرا کردید و کسی در خارج از کادر مانده بود، یک آیکون در گوشه بالا سمت راست ظاهر خواهد شد که با لمس آن ویدیو یا تصویر را همراه با حضور آن شخص مشاهده خواهید کرد. سپس شما این فرصت را خواهید داشت تا ویژگی موجود را به همین شکلی که هست نگه دارید و بگذارید اتوماتیک کاری که باید را انجام دهد و یا می‌توانید دکمه مربوطه را بزنید و تصویر را به همان شکلی که بود، ذخیره نمایید.

 

به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید این آپشن را از طریق تنظیمات دوربین غیرفعال کنید و به جای آن قادر خواهید بود از حالت جدید Editing بهره ببرید. در این حالت فقط کافی است به بخش Crop بروید و آیکون چند برش را فشار دهید و فرآیندی که باید انجام شود، صورت پذیرد.

 

همان‌طور که اشاره کردیم، گزینه Crop Outside Frame مخصوص تصاویر نیست و شما می‌توانید از آن برای ویدیوها هم بهره ببرید و آن‌طور که دلتان می‌خواهد فیلم‌ها را ویرایش کنید.

 

باید رسماً تأیید کنیم که ویژگی‌هایی نظیر Crop Outside Frame یکی از همان اقداماتی است که باعث می‌شود اپل در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای دوربین در دیگر گوشی‌ها متمایز گردد هرچند برخی سال‌ها امکان دارد شاهد چنین چیزی نباشیم ولی بالأخره زمانی فرا می‌رسد که کمپانی آمریکایی نشان دهد از این نظر هم نسبت به سایر رقبا برتری دارد. طرفداران اپل با مشاهد این قابلیت‌ها قطعاً این‌گونه احساس خواهند کرد که این شرکت دوباره در حال بازگشت به روزهای اوج خودش است و امیدوارند به زودی شاهد ویژگی‌های گوناگون و خلاقانه‌تری در زمینه ویرایش ویدیوها و تصاویر باشند که با قدرت بیشتری انجام می‌شوند.

 

حال که صحبت از قدرت شد بد نیست بگوییم که Crop Outside Frame برای ویدیو از دو سنسور موجود در قاب پشتی بهره می‌برد اما اپلیکیشن‌هایی نظیر Filmic این توانایی را دارند تا از لنز دوربین سلفی هم استفاده کنند و همزمان فیلم‌هایی ضبط نمایند که 4K و 60 فریم بر ثانیه کیفیت دارند.

 

همان‌طور که اشاره کردیم، دیگر ویژگی‌هایی که با عرضه چیپ‌ست A13 Bionic به آیفون 11 آمده‌اند، حالت شب (Night Mode) و Deep Fusion نام دارند.

 

زمانی که نور کافی در یک منطقه نیست، آیکون عکسبرداری در حالت شب به صورت اتوماتیک ظاهر خواهد شد که برای بهره‌مندی از آن باید گوشی را برای مدت بیشتری در دست بگیرید تا نورپردازی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در کنار این آیکون، مدت زمان پیشنهادی برای عکسبرداری در حالت شب را مشاهده خواهید کرد اما در صورتی که روی آن ضربه بزنید، می‌توانید خودتان به صورت دستی طول زمان نورپردازی را یا تغییر دهید یا کلاً غیرفعال کنید. معمولاً این گزینه بین 1 تا 3 ثانیه تنظیم شده اما گوشی به شما این اجازه را می‌دهد تا آن را به 30 ثانیه افزایش دهید که البته انجام چنین کاری به میزان نور موجود در صحنه بستگی دارد و چنان‌چه محیط تا حدودی تاریک بود، می‌توانید آن را روی همین بازه زمانی تنظیم کنید.

 

به این نکته هم اشاره‌ای داشته باشیم که حالت شب تنها با لنز اصلی کارایی دارد و لنز اولترا واید نمی‌تواند از آن استفاده کند.

 

Deep Fusion از طریق یک بروزرسانی نرم‌افزاری به دست کاربران می‌رسد و در واقع همان قابلیت HDR+ گوشی‌های اپل است. این تکنولوژی قبل از اینکه شما دکمه شاتر را فشار دهید، 4 عکس می‌گیرد و وقتی این دکمه را فشار دادید، 4 عکس معمولی به ثبت می‌رساند و یک عکس می‌گیرد که مدت بیشتری از صحنه را ضبط کرده است. سپس با ترکیب همه اینها بهترین تصویر را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

یک نسخه پیشرفته‌تر برای قابلیت Smart HDR در نرم‌افزار Photos برای همه لنزها فعال بوده و به صورت پیش‌فرض روشن است و امکان فعالسازی آن از طریق تنظیمات نرم‌افزار دوربین هم وجود دارد ولی به نظر می‌رسد دیگر زمان آن رسیده تا اپل چنین قابلیتی را به خودِ اپلیکیشن دوربین بیاورد.

باتری گوشی ایفون 11 اپل

یک ساعت دوام بیشتر نسبت به نسل قبلی چیزی است که اپل درباره باتری آیفون 11 باور دارد. این گوشی از باتری 3110 میلی آمپر ساعتی بهره می برد که در مقایسه با باتری 2940 میلی آمپر ساعتی بکار رفته در iPhone XR، کمی بزرگ تر شده است. این افزایش ظرفیت جزئی در کنار استفاده از تراشه و نرم افزار بهینه تر، باعث شده تا آیفون 11 همانند iPhone XR عملکرد بسیار خوبی در زمینه شارژدهی داشته باشد.

 

به طوری که این گوشی در تست پخش مداوم ویدئو، حدود 18 ساعت دوام می آورد و در تجربه استفاده ما از این گوشی، می توان گفت که iPhone 11 در استفاده نیمه سنگین و ترکیبی، به راحتی 1 روز را دوام می آورد و شارژدهی این محصول، مطمئنا بیشتر کاربران را راضی خواهد کرد.گذشته از این موارد، بد نیست بدانید که این گوشی از شارژ بی سیم و شارژ سریع 18 واتی نیز پشتیبانی می کند؛ اما متاسفانه اپل بر خلاف آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس، تجهیزات مربوط به شارژ سریع را در داخل جعبه قرار نداده است. همین موضوع باعث می شود که شارژ کامل iPhone 11 با شارژر 5 واتی قرار گرفته در داخل جعبه، بیشتر از 3.5 ساعت زمان نیاز داشته باشد که در مقایسه با سایر رقبای همرده، رقمی ناامید کننده به شمار می آید.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی آیفون 11 اپل (Apple iPhone 11) پرداختیم. این آیفون در واقع مقرون به صرفه‌ترین نسخه آیفون های جدید اپل است. آیفون 11 کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد اما از نظر ظاهر کاملا یکسان با iPhone XR سال گذشته به نظر می‌رسد و فقط به جای یک لنز دوربین اصلی از دو لنز دوربین بهره‌ می‌برد. اگرچه این گوشی به عنوان آیفون مقرون به صرفه اپل روانه بازار شده است، اما با این وجود قیمت خیلی پایینی ندارد. قدرت پردازشی عالی، دوربین بسیار خوب و صفحه نمایش مناسب از اصلی ترین ویژگی های مثبت iPhone 11 هستند. سایر نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی به شرحی هستند که در بخش زیر عنوان کرده‌ایم.

مزایا

  • طراحی با کیفیت و پشتیبانی از استاندارد IP68
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • قابلیت تشخیص چهره بسیار دقیق
  • بستر نرم افزاری روان و انحصاری و دریافت بی‌وقفه آپدیت های iOS
  • پردازنده فوق‌العاده قدرتمند
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • شارژدهی خوب باتری

معایب

  • ظاهر مشابه با آیفون XR
  • قیمت نه چندان ارزان
  • عدم ارائه شارژر 18 واتی به همراه گوشی