سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشخصات گوشی اپل ایفون se

مشخصات گوشی ایفون se

فروردین ماه امسال بود که اپل از آیفون 4 اینچی قدرتمند خود رونمایی کرد. آیفونی که مشخصات خود را از آیفون 6 اس و ظاهر و شمایل خود را از آیفون 5 اس به ارث برده بود. آیفون SE فصل مشترک میان این دو نسل آیفون است و اپل چیز جدیدی را به مخاطبان خود معرفی نکرد. همین موضوع هم باعث شد انتقاد‌های بسیاری به این کمپانی شود و ایفون SE چندان استقبال نشود اما آن دسته از افرادی که عاشق گوشی‌های کوچک 4 اینچی هستند از این گوشی استقبال کردند و به سمت خرید آن رفتند. تنها فرق میان آیفون SE و آیفون 6 اس، دوربین جلوی قدرتمند‌تر آیفون 6 اس و قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) آن است. پس همین ابتدا بگوئیم که اگر از عاشقان گوشی‌های کوچک 4 اینچی هستید ادامه‌ی این مطلب را بخوانید تا با ابعاد مختلف آیفون SE بیشتر آشنا شوید.

بررسی گوشی اپل ایفون se

طراحی و ساخت

همان طور که می توانید حدس بزنید، هیچ تفاوتی بین این گوشی و آیفون 5s نمی توانید پیدا کنید، به جز رنگ رز گلدی که برای آن در نظر گرفته شده است. بعد از اینکه دو سال است آیفون 6 و آیفون 6s و نسخه های پلاس را دیده ایم و در دست گرفته ایم، دست گرفتن یک آیفون کوچک خیلی هیجان انگیز است و پیش خود می گوییم که کاش اپل هیچ وقت آیفون را بزرگ تر نمی کرد!

 

در قاب جلویی گوشی صفحه نمایش 4 اینچی قرار دارد که، طبق سنت اپل، در پایین آن کلید Home و سنسور اثرانگشت که در این کلید جای گرفته قرار دارند. بالای صفحه نمایش نیز می توان دوربین دوم را در کنار خروجی صدای مخاطب و سنسور نور و مجاورت مشاهده کرد. در پشت گوشی، که اکنون یک رنگ جدید به خود می بیند، سه تکه مشاهده می شود. تکه وسطی به رنگ رز گلد و از جنس آلومینیوم است و تکه های بالا و پایینی با جنسی از شیشه به رنگ سفید هستند. در تکه بالایی دوربین اصلی در کنار میکروفون دوم و فلاش دوتایی دیده می شود. در سمت راست دستگاه درگاه سیم کارت قرار دارد و درسمت چپ شاهد حضور کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و کلید سایلنت هستیم. در قسمت پایین می توانید اسپیکر، درگاه ارتباطی، سوکت جک 3.5 میلی متری صدا و میکروفون اصلی را مشاهده کنید.

 

 وزن دستگاه در برابر گوشی هایی که امروز در دست می گیریم عجیب و دوست داشتنی است. مدت ها بود که گوشی هوشمندی با این اندازه و وزن در جیب خود ندیده بودیم و زمانی که آن را در جیبمان گذاشتیم، گاهی شک می کردیم که گوشی همان جا در جیبمان است.

 

این تمام چیزهایی است که در ظاهر و بدنه آیفون SE می توانید مشاهده کنید. همان طور که آیفون 5s را دوست داشتیم، نمی توانیم حس خوب خودمان را نسبت به این گوشی مخفی کنیم.با وجود اینکه با آیفونی در سال 2016 سر و کار داریم، هنوز تعدادی از مشکلات سابق وجود دارند؛ به طور مثال، زمانی که گوشی را تکان دهید، به علت جای نگرفتن محکم کلید پاور در سر جای خود، صدایی خواهید شنید که حس خوبی منتقل نمی کند.

 

اگرچه این حقیقت وجود دارد که ما طرفدار گوشی هایی با صفحه نمایش بزرگ هستیم، آیفونی با صفحه نمایش کوچک نیز می تواند ما را راضی کند که دوستش داشته باشیم.شاید طراحی این آیفون بازنشسته شده باشد و شاید یک گوشی کوچک در این زمانه که همه گوشی بزرگ در دست دارند خیلی جذاب نباشد، اما باید اعتراف کنیم که از کلید سایلنت گرفته تا طراحی اسپیکر آیفون SE را دوست داریم و تصور می کنیم که هنوز این طراحی می تواند طرفداران خود را داشته باشد و از بین نرود.

صفحه نمایش

اگر می خواهید بدانید سازنده چگونه با وجود حفظ بخش عمده ی خصوصیات سخت افزاری آیفون 6S چگونه قیمت محصول جدید را 250 دلار کاهش داده است، قسمت مهمی از پاسخ خود را در این بخش خواهید یافت، چرا که اپل برای «آیفون SE» همان نمایشگری را مورد استفاده قرار داده که در آیفون 5 مشاهده کرده بودیم و تردیدی وجود ندارد که تولید این قطعه پس از 4 سال به مراتب ارزانتر تمام خواهد شد.

این نمایشگر IPS از رزولوشن 1136 در 640 و نسبت تصویر عریض 16 به 9 برخوردار است و تراکم پیکسل های آن مثل آیفون 6S به 326 پیکسل در هر اینچ می رسد، خصوصیاتی که بر اساسشان می توان این صفحه نمایش 4 اینچی را Retina نامید، به این معنی که سازنده اعتقاد دارد تراکم پیکسل های آن کافی است و نیازی به افزایش آن وجود ندارد، چرا که چشم کاربر در هر حال بیشتر از آن را تشخیص نخواهد داد.

هرچند چنین خصوصیاتی روی کاغذ قدیمی ناچیز به حساب می آیند، اما جالب است بدانید که نمایشگر «آیفون SE» در عمل از وضوح و کیفیت مناسبی برخوردار است، متن ها بدون مشکل قابل مطالعه هستند، تصاویر چشم نواز به نمایش در آمده و رنگها نیز طبیعی و پویا به نظر می رسند، هرچند اگر به نمایشگر های AMOLED و رنگهای اغراق شده در برخی تلفن های هوشمند اندرویدی عادت داشته باشید، در ابتدا رنگهای این نمایشگر تا حدی برایتان بی حس و حال خواهد بود.

حداکثر روشنایی نمایشگر به 600 نیت می رسد که رقم قابل توجهی است و حتی از آیفون 6S هم بالاتر به حساب می آید، اما به دلیل عمق نه چندان زیاد رنگ مشکی، نسبت کنتراست دستگاه به حدود 1 به 800 کاهش یافته که 50 درصد نسبت به برادر بزرگتر کاهش نشان می دهد. علاوه بر این زاویه دید صفحه نمایش و میزان خوانایی زیر نور مستقیم خورشید نیز با وجود اینکه قابل قبول هستند، اما در سطح پایینتری نسبت به پرچمداران جدیدتر قرار خواهند گرفت.

دوربین

از نظر ما، مهمترین و تعیین کننده ترین عامل موفقیت یا شکست iPhone SE 2020، عملکرد دوربین و تجربه کاربری ارائه شده توسط آن در استفاده روزانه است، با اینکه سخت افزار تعبیه شده در این دستگاه قدیمی است و از iPhone 8 به ارث رسیده، اما اپل مدعی است که به لطف چیپست A30 Bionic و پردازش تصویر می تواند کیفیت تصاویر را تا حد زیادی بهتر کند.

همین اول باید بگوییم که این ادعا کاملا صحیح است. iPhone SE جدید از نظر کیفیت عکس ها می تواند با iPhone 11 Pro Max رقابت کند و تنها در بخش هایی که نبود سخت افزار احساس می شود با مشکل روبرو می شود.

سخت افزار

در حالی که شکل و شمایل گوشی اپل آیفون SE به گوشی‌های قدیمی این کمپانی شبیه است، اما از لحاظ سخت‌افزاری و مخصوصا سخت‌افزار پردازشی، این گوشی به آخرین سیستم طراحی شده اپل مجهز است. این گوشی مجهز به چیپست اپل A9 می‌باشد که با دو هسته تویستر 1.84GHz و پردازنده گرافیکی 6 هسته‌ای PowerVR-GT7600 در ترکیب با حافظه رم 2 گیگابایتی می‌تواند قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای تامین کند.

 

در تعاملات سیستم‌عامل با رابط کاربری پردازش تک هسته‌ای بسیار مهم‌تر از پردازش‌های چند هسته‌ای می‌باشد و همواره اپل تمرکز چیپست‌های گوشی خود را بر پایه همین اصل (تمرکز روی پردازش‌های تک هسته‌ای) طراحی می‌کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، بنچمارک گوشی گیکبنچ تک هسته‌ای نیز نشان‌دهنده همین موضوع است. به جرات می‌توان گفت پردازنده 64 بیتی تویستر در حال حاضر قوی‌ترین و سریع‌ترین پردازنده فعلی بازار می‌باشد. اما در پردازش‌های چند هسته‌ای، این پردازنده در مقابل چیپست‌های اگزینوس 7420 و 8890 و اسنپ‌دراگون 820 امتیازات کمتری گرفته است.

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، گوشی Apple iPhone SE در بین بنچمارک‌های پایگاه داده جی‌اس‌ام آرنا از تمامی گوشی‌ها در حالت تک هسته‌ای و در حالت چند هسته‌ای پایین‌تر از گوشی‌های Galaxy S7، شیائومی Mi 5 و Galaxy S6 از دیگر گوشی‌ها بالاتر قرار گرفته است.

نرم افزار

سازنده برای این محصول جدیدترین نسخه از سیستم عامل موبایل خود یعنی iOS 9.3 را در نظر گرفته که علاوه بر «شیفت شب» از ویژگی های جدید دیگری نیز بهره می برد، از جمله محافظت از note ها با گذرواژه یا اثر انگشت و گوش به زنگ بودن همیشگی Siri در تمام طول شبانه روز بدون نیاز به لمس دستگاه، که این آخری مهم ترین قابلیت اضافه شده در این نسخه به حساب می آید و تجربه کاربری دستیار دیجیتالی اپل را به شکل قابل توجهی بهبود خواهد بخشید.

اپلیکیشن Apple News نیز در این نسخه بروزرسانی شده و از امکانات شخصی سازی بیشتری برخوردار است، اما هنوز بسیاری از قابلیت ها از جمله یکپارچگی هرچه بیشتر با سیری و امکان استفاده از Reading Lists های سافاری در آن حضور ندارند و از این نظر امکانات کمتری نسبت به رقبای خود ارائه می کند.

باتری گوشی اپل ایفون se

گنجایش باتری iPhone SE 2020 توسط اپل اعلام نشده، ولی با توجه به اینکه باتری تعبیه شده در آیفون 8 گنجایش 1821 میلی آمپر ساعتی داشت، به احتمال زیاد باتری SE جدید هم اندازه ای در این محدوده داشته باشد.

اگر واقعا گنجایش باتری به این اندازه باشد، بنابراین می تواند مشکل ساز شود چرا که آیفون 8 هم عمر باتری خوبی نداشت و در استفاده عادی می تواند یک روز دوام آورد و در بعد از ظهر به شارژر نیاز پیدا می کرد!

از نظر تئوری، iPhone SE جدید باید عمر باتری بهتری داشته باشد چرا که چیپست آن کم مصرف تر است و سیستم عامل iOS 13.4 هم در مدیریت انرژی عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

با اینحال اما خود اپل اعلام کرده که SE جدید می تواند به اندازه آیفون 8 دوام بیاورد که نکته عجیبی است و این یعنی در استفاده عادی نسبت به iPhone 11 باید انتظار 2 تا 4 ساعت عمر باتری کمتری داشته باشید. اگر بخواهید تنها با آیفون خود موزیک پخش کنید و باید بگوییم که آیفون جدید 25 ساعت کمتر از 11 دوام می آورد.

در استفاده واقعی عملکرد متفاوتی از آیفون جدید را شاهد بودیم: البته از نظر عمر باتری این دستگاه اصلا با iPhone XR یا آیفون 11 قابل مقایسه نیست و در استفاده عادی اغلب در اوایل شب نیاز به شارژر پیدا کردیم.

از سوی دیگر در استفاده سبک از دستگاه، وقتی SE جدید را برای عکسبرداری و گشت و گذار در اینترنت به کار نبستیم، توانستیم روز را با 30 درصد شارژ به اتمام برسانیم و در طول شب هم مقدار اندکی از شارژر کم شد و این یعنی iPhone SE جدید رد حالت استندبای عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.البته اگر قبلا از iPhone SE اورجینال یا آیفون قدیمی تری استفاده کرده باشید، متوجه مشکل بزرگی نخواهید شد و حتی بهبود هایی هم خواهید دید، اما واقعا حیف است که اپل چنین فرصت بهبودی را به این سادگی از دست داد.

راه حل این مشکل استفاده از تکنولوژی شارژ سریع است. هر شارژری با USB-C PD یا با قدرت 18 واتی که درون جعبه iPhone 11 Pro یافت می شود و می توان آن را به قیمت 29 دلار خرید، می تواند باتری را به سرعت پر کند. به عنوان مثال با این شارژر ها می تواند در 30 دقیقه گنجایش باتری را از 0 به 50 درصد رساند.

مدت زمان مورد نیاز برای شارژر کامل دستگاه با این شارژر یک ساعت و 50 دقیقه است، اما شارژر 5 واتی درون جعبه دستگاه این کار را با سرعت بسیار کمتری انجام می دهد. توصیه می کنیم که برای حل مشکل عمر باتری کوتاه دستگاه از یک شارژر سریع آیفون یا سازگار استفاده کنید.

البته می توانید یک شارژر بیسیم هم خریداری کنید، چرا که iPhone SE 2020 امکان شارژ بیسیم مبتنی بر Qi را هم فراهم می کند. تنها کافی است دو پد شارژر بیسیم برای خانه یا محل کارتان خریداری کنید تا دیگر با مشکل شارژ کم روبرو نشوید.

کلام آخر

نظرات بسیار متعددی درباره این گوشی کوچک و دوست داشتنی اپل وجود دارد. گاها و به نظر برخی از منتقدان این گوشی به غیر از منفعت‌های اقتصادی فراوان برای اپل چیز خاص دیگری ندارد و به نظر برخی کاربران، این گوشی دقیقا همان چیزی بود که از اپل انتظار داشتند. واقعیت امر این است که وقتی صحبت از محصول اپل به میان می‌آید، کمتر از دیگر محصولات سایر کمپانی‌ها به سخت‌افزار و امکانات معمول در محصول اپل پرداخته می‌شود. برخی قواعد اپل برای کاربران به نوعی استاندارد تبدیل شده‌اند که در گوشی‌های اندرویدی و ویندوزی خلاف این مساله حاکم است. بهره‌گیری از بهترین صفحه‌نمایش در حالی که تفاوت چندانی برای چشم کاربران ندارد، بهره‌گیری از بهترین دوربین در حالی که از دوربین گوشی انتظار عکاسی حرفه‌ای نمی‌رود و یا مثلا شارژ بی‌سیم در حالی که به شکل واقعی کاربر را از اتصالات سیمی خلاص نمی‌کند، هم برای اپل و هم بسیاری از کاربران اهمیت ندارد. اما باید اعتراف کنیم که اپل می‌توانست بهتر از این‌ها در این محصولش کار کند. به هر حال به نظر ما در حالی که خریدار غیر اپلی که به دنبال خرید گوشی اپل می‌باشد، آیفون 6S را به احتمال زیاد به SE ترجیه خواهد داد. اما مطمئن باشید که اکثر کاربران قدیمی اپل که با گوشی‌های صفحه کوچک اپل کار کرده‌اند، SE را به عنوان ایده‌آل‌ترین گوشی نسل جدید تلقی می‌کنند.