سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی گوشی اپل آیفون XS

بررسی ایفون XS

یکی از جدید ترین گوشی های آیفون در سال 2018 گوشی ایفون XS است که توسط شرکت اپل ارائه گردید. این گوشی بسیار خوش دست و دارای ظاهری زیبا می باشد همچنین از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری می توان گفت مناسب است. اگر قصد دارید با خصوصیات این گوشی بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

بررسی گوشی ایفون XS

طراحی و ظاهر

تشخیص گوشی آیفون XS از مدل X خیلی ساده نیست.البته این مورد را از تعداد کمی از افراد شنیده ایم اما تا حدودی می توان به این حرف استناد کرد.رنگ طلایی مختص به مدل XS است که شکوه و جلایی زیبا به این گوشی بخشیده است.

رنگ قسمت پشتی گوشی طلایی کمی روشن تر است که تا حدودی متمایل به صورتی نیز می نماید.این رنگ در اثر تابیدن نورهای مختلف تا حدودی تغییر می کند که بسیار زیبا است.در قسمت پایین گوشی و در حاشیه سمت چپ تعدادی حفره ریز دیده می شود.اپل در طراحی آیفون XS تصمیم گرفت آنتن گوشی را به سمت پایین منتقل کند تا به واسطه تکنولوژی MMO بتواند اتصالی سریع تر و قوی تر به اینترنت را فراهم کند.

در آزمایش غیرعلمی که تیم ما از این تکنولوژی در آیفون XS گرفت سرعت دانلود چیزی در حدود 64 مگابایت و سرعت آپلود 14 مگابایت تخمین زده شد.سرعت دانلود آیفون XS چیزی در حدود 70 مگابایت و سرعت آپلود نیز 17 مگابایت است.تکنولوژی LTE به افزایش قدرت و سرعت اتصال اینترنت در آیفون XS کمک بسیاری کرده است.iPhone XS گوشی موردعلاقه ما از لحاظ سایز خواهد بود. با طراحی مینیمال و متریال مستحکم و عالی به کار رفته در ساخت این گوشی به یکی از بهترین های بازار تبدیل شده است.

اگر فکر می کنید که اندازه این گوشی برای شما کوچک است می توانید آیفون XS MAX را بخرید و از امکاناتی مشابه با این گوشی در اندازه ای بزرگ تر لذت ببرید.

صفحه نمایش ایفون XS

در این مرحله از بررسی آیفون XS اپل می‌خواهیم مروری وضعیت صفحه نمایش این گوشی داشته باشیم. صفحه نمایش iPhone XS اپل دقیقا همان نمایشگری است که در آیفون ایکس شاهد بکارگیری آن بودیم. گوشی مذکور از صفحه نمایشی 5.8 اینچی و نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) بهره می‌برد که وضوح تصویر 2436 در 1125 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه به چیزی در حدود 458 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. بنابراین صفحه نمایش آیفون XS اپل (iPhone XS) بزرگ بوده و وضوح تصویر و تراکم پیکسلی بسیار خوبی دارد.

نسبت تصویر صفحه نمایش iPhone XS اپل 19.5 به 9 در نظر گرفته شده و با پوشش ضد چربی دست و شیشه ضد خش از آن محافظت می‌شود. یکی از جالب ترین نقاط مثبت طراحی صفحه نمایش آیفون XS مربوط به بدون حاشیه بودن آن می‌شود. صفحه نمایش این گوشی چیزی در حدود 82.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و بدین سبب ظاهری بسیار زیبا را برای گوشی به ارمغان آورده است. بنا به ادعای خیلی از افراد بخش فوقانی صفحه نمایش آیفون XS که مثل آیفون X طراحی شده و شامل بخشی به منظور تعبیه سنسورهای جلوی آن می‌شود منجر به کاهش زیبایی گوشی شده است، اما به نظر ما اصلا اینطور نیست و زائده بخش فوقانی نمایشگر یا همان ناچ (Notch) به هیچ عنوان از زیبایی های طراحی گوشی و صفحه نمایش آن نمی‌کاهد.

 

اما صفحه نمایش آیفون XS اپل از نظر روشنایی و قابلیت استفاده در محیط های باز و تحت تابش نور چگونه عمل می‌کند؟ طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شد که توانایی صفحه نمایش این گوشی در تولید روشنایی بسیار مطلوب است. زمانی که در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم به صفحه نمایش iPhone XS نگاه کنید، حتی با روشنایی در حدود 50 درصد هم محتوای کامل صفحه را بدون مشکل مشاهده خواهید کرد و این مسئله به دلیل تجهیز دستگاه به نمایشگر سوپر آمولد دست‌یافتی شده است. از دیگر ویژگی های صفحه نمایش آیفون XS باید به پشتیبانی از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) و قابلیت ریسپاند 120 هرتزی اشاره کرد.

به موجب قابلیت لمس سه بعدی می‌توانید دستورات خاص و متفاوتی را با افزایش و کاهش فشار لمس آیکون ها بر روی صفحه نمایش گوشی اجرا کنید. تکنولوژی ریسپاند 12 هرتزی هم سبب می‌شود که گوشی با سرعت بیشتری دستورات لمسی کاربر را اجرا کند. به طور کلی شاید نمایشگر iPhone XS اپل به غیر از قابلیت ریسپاند 120 هرتزی ویژگی منحصر به فرد، جدید و متفاوت دیگری نداشته باشد اما کیفیت عملکرد عالی را ارائه می‌کند و این مسئله یکی از نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود.

دوربین

در حالی که اپل برای تغییر دوربین آیفون X اقدامی انجام نداد اما در تولید آیفون XS جدید تغییرات شگرفی را در دوربین انجام داد.مشخصات ظاهری دوربین iPhone XS مانند لنز 12 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 1?8 درست شبیه به مدل آیفون X است.هردوی این دوربین ها دارای ثبات لنزی هستند و توسط آن ها می توانند ویدئوهایی به حجم40 K و با سرعت 60 فریم در ثانیه گرفت.

سنسور دوربین آیفون XS نسبت به مدل های قبلی بزرگ تر و در نورهای کم و تاریکی می توان عکس های باکیفیت تری گرفت.ایرادی که در مدل های قبلی آیفون وجود داشت در آیفون XS برطرف شده است. رنگ ها و جزییات تصویر در آیفون XS تا حد بسیار زیادی بهبود داده شده است و سرعت باز شدن دوربین و عکسبرداری نیز نسبت به مدل های قبلی آیفون بسیار بیشتر است.

با وجود تکنولوژی اسمارت HDR در تصاویر گرفته شده توسط آیفون XS رنگ ها و شفافیت اغراق آمیز نخواهیم دید و تصاویر به طبیعی ترین حالت خود نمایش داده خواهند شد.حالت عکسبرداری پرتره و نور این نوع از تصاویر هم به لطف وجود سنسورهای بزرگ تر و تکنولوژی اسمارت HDRدر آیفون XS بسیار بهبود یافته است.اپل در حال حاضر یکی از جدیدترین و بهترین تکنولوژی ها در زمینه دوربین تلفن همراه را در اختیار دارد.

تکنولوژی دیگری که در دوربین آیفون XS وجود دارد با نام کنترل عمیق شناخته می شود. این تکنولوژی به شما اجازه می دهد که نقاط نامشخص و محو در تصاویر پرتره را تغییر دهید. می توانید نقاط محو را بیشتر کنید و یا آن را به طور کلی از تصویر حذف کنید. این خصوصیت اجازه می دهد تا در هر محیطی که خواستید عکس های تکی و با نمایش جزییاتی که می خواهید را داشته باشید.

اپل همچنین عنوان می کند که حالت پویایی تصاویر در ویدئوهای ضبط شده با دوربین آیفون XS بیشتر شده است.

همچنین نورپردازی این ویدئوها نیز بهبود داده شده است. ثبات این تصاویر بسیار عالی و بالا خواهد بود و ویدئوها بسیار طبیعی و نزدیک به زندگی واقعی هستند. صدای ضبط شده با تصویر نیز کیفیت استریو بالایی دارد و به بالاتر رفتن کیفیت ویدئوها کمک شایانی می کند.در حال حاضر آیفون XS بهترین دوربین را در میان سایر محصولات اپل دارد، اما آیا در بین تمام گوشی های همراه به روز دنیا هم آیفون XS رتبه اول را از آن خود کرده است؟

عملکرد

آیفون XS Max به چیپست جدید اپل A12 Bionic مجهز شده است. قدرت این چیپست نسبت به نسل قبل حدود 40 درصد بیشتر شده و خیال شما را در رابطه با سخت‌ترین فرآیندهای پردازشی راحت می‌کند. همچنین گفته می‌شود قدرت GPU در این چیپ نسبت به آیفون X حدود 50 درصد افزایش یافته است. از آنجایی که آیفون X  سال قبل از نظر CPU و GPU بسیار قدرتمند ظاهر شده بود، مطمئنا عملکرد نسل جدید آیفون فوق العاده است. طی بررسی آیفون XS Max در این بخش هم به همین نتیجه رسیدیم.

 

آیفون XS Max در سه نسخه با حافظه‌های داخلی 64، 256 و 512  گیگابایت به بازار عرضه شده است. متاسفانه اپل همچنان اعتقادی به پشتیبانی از کارت حافظه ندارد و کاربر باید به همان فضای حافظه داخلی بسنده کند.

 

رم در نظر گرفته شده برای هر سه نسخه آیفون XS Max چهار گیگابایت است که در کنار نرم افزار بهینه دستگاه، عملکرد بسیار خوبی دارد.

در حال حاضر iOS بروزترین نسخه از سیستم عامل اختصاصی اپل برای گوشی‌هایش محسوب می‌شود. در iOS 12 شاهد تغییرات اندکی مانند اضافه شدن قابلیت نمایش گروهی اعلانات هستیم.

 

اپلیکیشن Measure یکی از موارد جدیدی است که به iOS 12 اضافه شده و توسط آن می‌توان به صورت واقعیت افزوده، ابعاد اجسام موجود در اطراف را اندازه گیری کرد. Screen Time برای کنترل میزان مصرف اپ‌ها از نمایشگر و میزان سلامت باتری هم از جمله امکانات جدیدی هستند که به این سیستم عامل اضافه شده‌اند.

 

از آنجایی که در آیفون XS Max مانند آیفون X تاچ آیدی حذف شده و خبری از دکمه هوم در آن نیست، کاربر باید برای کنترل منوها از دستورات حرکتی پیش فرض دستگاه استفاده کند. یادگیری این دستورات حرکتی شاید در ابتدا کمی دشوار باشد اما به مرور زمان به آن‌ها عادت خواهید کرد.

 

iOS 12 بهینه‌تر از قبل شده و سرعت اجرای اپلیکیشن‌های مختلف در این سیستم عامل بیشتر از نسل قبل شده است. البته استفاده از پردازنده قدرتمندتر و همچنین رم بیشتر نسبت به نسل گذشته هم در بهبود عملکرد این دستگاه تاثیر زیادی گذاشته‌ است.

باتری

این بخش از بررسی آیفون XS می‌خواهیم مورد باتری و توان شارژدهی آن در این گوشی صحبت کنیم. اپل برخلاف اغلب شرکت های سازنده گوشی که ظرفیت باتری گوشی های خود را افزایش می‌دهند، ظرفیت باتری آیفون XS را مقایسه با آیفون X کاهش داده است!باتری iPhone XS اپل ظرفیت 2658 میلی آمپر ساعتی دارد، حال آنکه آیفون ایکس اپل از یک باتری 2716 میلی آمپر ساعتی بهره‌مند بود. اگرچه تفاوت مابین ظرفیت باتری این دو گوشی خیلی ناچیز است اما هر حال اشاره به این موضوع جالب به نظر می‌رسید. قدرت و کیفیت شارژدهی باتری آیفون XS تقریبا مثل باتری آیفون X است. به طور میانگین با یک بار شارژ باتری آیفون XS اپل می‌توانید تقریبا 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کنید و اگر از گوشی استفاده مداوم و سنگینی به عمل آورده شود، توان شارژدهی باتری دستگاه کمتر خواهد شد.

آیفون XS اپل از قابلیت شارژ بیسیم و شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای اپل باتری این گوشی می‌توان ظرف مدت مپزمان 30 دقیقه از 0 تا 50 درصد شارژ شود که البته این ادعا در عمل در این حد و اندازه قابل مشاهده نبوده و عملا باتری دستگاه ظرف 30 دقیقه چیزی در حدود 30 الی 40 درصد شارژ می‌شود. به طور کلی وضعیت عملکرد باتری آیفون XS اپل خوب است اما نمی‌توان آن را از نقاط قوت دستگاه محسوب کرد.

نتیجه گیری

نمی‌خواهیم با گفتن این حرف که این آیفون‌های جدید بهترین گوشی‌های ساخته شده توسط اپل هستند، تکرار مکررات کنیم زیرا این حرف مصداق همه‌ی آیفون‌های جدیدی است که اپل هر سال معرفی می‌کند. گوشی‌های آیفون Xs  و Xs Max  کاری را که اپل سال گذشته با آیفون X آغاز کرده را در همه موارد مهم بهبود بخشیده‌اند. آن‌ها نه تنها جایگزین‌های مناسبی برای آیفون‌های سال گذشته محسوب می‌شود، بلکه در نوع خود گوشی‌های فوق العاده‌ای هستند و به لطف تمرکز ویژه‌ای که اپل بر روی یادگیری ماشینی و موتور عصبی A12 Bionic قرار داده، هر دو گوشی در زمینه نرم افزاری موفق ظاهر شده‌اند و قصد دارند همین روند خوب را ادامه دهند.

اما بهتر است به سوالی که در اول این مقاله پرسیده‌ایم، بازگردیم، آیا گوشی‌های اپل ارزش پولی را که بابت آن‌ها پرداخت می‌کنید را دارند؟ جواب این سوال به شما بستگی دارد، اگر شما هم اکنون از آیفون X استفاده می‌کنید، بهتر است به سراغ این نسل از آیفون‌های اپل نروید و نیازی هم به انجام این کار ندارید. بگذارید مسئله را مقداری شفاف‌تر بیان کنم، اپل کارهای فوق العاده‌ای در این گوشی‌ها انجام داده، اما گوشی آیفون ایکس شما پس از دریافت بروزرسان Ios 12، تفاوتی با آیفون‌های جدید نخواهد داشت و شما عملا چیزی را از دست نخواهید داد، در ضمن پرداخت این همه هزینه چندان منطقی جلوه نمی‌کند. اما اگر شما از کاربران آیفون‌های قدیمی هستید یا قصد دارید از اندروید به Ios‌ کوچ بکنید، سری آیفون Xs می‌تواند نیازهای شما را برطرف سازد. با این حال بهتر است تا ماه دیگر صبر کنید تا گوشی آیفون Xr عرضه شود. زیرا تا زمانی که آیفون Xr  روانه بازار نشود، نمی‌توان به طور قطعی گفت که کدام یک از این آیفون‌های جدید برای شما بهترین گزینه خواهد بود.