سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی گوشی آیفون اس ای اپل

آیفون SE

 

ایفون se که یکی از مدل‌های محبوب در بین گوشی‌های اپل در چندین سال گذشته بوده و بعد از تولید اولین مدل "آیفون SE"، تقریباً حدود 4 سال است که ؛ برخلاف بسیاری از شایعات که در طی چند سال اخیر منتشر شده بود خبری از مدل جدید آیفون اس ای نبود تا این‌که شب گذشته کمپانی اپل در یک رویداد ناگهانی طرفداران خود را شگفت زده کرد. و در تاریخ 15 آوریل 2020 ( 27 فروردین 1399 ) از مدل جدید آیفون خود یعنی اپل "آیفون اس ای 2" / "Apple iPhone SE 2020" رونمایی کرد.

معرفی گوشی آیفون اس ای اپل

طراحی و ساخت

تیم طراحی اپل چند سال قبل آیفون 6 را به گونه ای طراحی کردند که بتوان چند سال از آن استفاده کرد. این طرح در آیفون های 6 و 6s و 7 استفاده شد و در آیفون 8 فقط شیشه جای آلومینیوم را گرفت. آیفون SE هم همان آیفون 8 است، البته با دو تفاوت جزئی؛ اول اینکه لوگوی اپل مثل اکثر محصولات جدید این شرکت به وسط پنل پشتی آمده، و دوم اینکه خوشبختانه اپل پنل سفید جلو را کنار گذاشته و در تمام رنگ ها از پنل مشکی استفاده کرده است. رنگ های این گوشی هم به مشکی، سفید و قرمز محدود می شود.

بدین ترتیب با کوچک ترین آیفون و خوش دست ترین گوشی قدرتمند بازار طرف هستیم که به راحتی می توانید با یک دست از آن استفاده کنید، بدون اینکه کش و قوس بیایید یا گوشی را در دست جابجا کنید. آیفون SE به راحتی توی جیب هم جا می شود.

حاشیه های اطراف نمایشگر آیفون SE را در سال 2020 می توان با واژه پهناور توصیف کرد. نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی فقط 65 درصد است، یعنی حداقل 20 درصد کمتر از پرچمداران بازار. تنها مزیت این سبک طراحی، بازگشت دکمه تاچ آیدی است که با استفاده از آن می توانید بدون دردسر، قفل گوشی را باز کنید.

البته با وجود قدمت ظاهری، همچنان محصولی پریمیوم از اپل را شاهد هستیم که کیفیت ساخت فوق العاده ای دارد. پرچمداران دنیای موبایل هم هنوز از ترکیب شیشه و فلز ساخته می شوند و احتمالاً به این زودی ها شاهد تغییر جنس بدنه گوشی ها نباشیم. طبق تجربه ما، شیشه مورد استفاده در این گوشی حتی از آیفون های جدید هم در برابر خط و خش مقاومت بیشتری دارد، ضمن اینکه بدنه هم طبق استاندارد IP67 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است.

صفحه نمایش

با اینکه شاسی تکراری گوشی هنوز برای ما جذاب است، در مورد صفحه نمایش این اعتقاد را نداریم. آرزو می کردیم صفحه نمایش آیفون 6s را روی این گوشی می دیدیم. اپل در صفحه نمایش های خود هیچ زمان به پیکسل ها دقت نمی کند و بیشترین تمرکز خود را به کیفیت این صفحات معطوف می کند. اپل برای این گوشی از صفحه نمایشی با کیفیت 640×1136 پیکسل استفاده کرده، این در حالی است که سامسونگ در حال حاضر بهترین صفحه نمایش های موبایلی دنیا را با کیفیت 2560×1440 پیکسل تولید می کند. اما تصور نکنید که اپل احمق است! زیرا با این تعداد پیکسل که در صفحه نمایش آیفون SE دیده می شود، این صفحه به اندازه ای باکیفیت است که نمی توان ایرادی به آن گرفت. خوانایی متون در این صفحه نمایش بسیار لذت بخش است و هیچ مشکلی با کوچک ترین متن ها نخواهید داشت. با چشم غیرمسلح و از فاصله بسیار نزدیک نیز هیچ پیکسلی را نمی توانید تشخیص دهید. زیر نور خورشید این کیفیت خوب ثابت می ماند و می توانید با خیال راحت به تمام محتوا بدون هیچ افت کیفیتی دسترسی داشته باشید.

یک ویژگی جدید را از یاد نبریم که در آیفون 6s شاهدش بودیم و در این گوشی از دست رفته است. این ویژگی چیزی نیست جز 3D Touch یا همان لمس سه بعدی. اگرچه ما هیچ اعتقادی به این ویژگی نداریم و لمس سه بعدی را چندان کاربردی نمی بینیم و جنبه سرگرمی آن را پر رنگ تر می دانیم، با توجه به شناختمان از اپل، انتظار دیدن این ویژگی را در آیفون SE نیز داشتیم.

به هرحال صفحه نمایش آیفون SE کیفیت قابل قبولی دارد و کار کردن با آن لذت خاص خودش را دارد. هرچند صفحه نمایش این گوشی در برابر صفحه نمایش های آمولد سامسونگ حرف زیادی برای گفتن ندارد، باید قبول کنیم که درنوع خود یکی از بهترین هاست.

دوربین

دوربین اصلی این مدل 12 مگاپیکسل بوده و ضریب اف آن 1.8 است. این دوربین مجهز به فوکوس خودکار PDFA، لرزشگیر اپتیکال و لرزشگیر دیجیتال است. شبیه به آیفون 8 در این گوشی هم فلش چهارگانه قرار گرفته است. زمان فعال‌سازی این فلش، شاتر برای اینکه نور محیط را بهتر جذب کند مدت طولانی‌تری باز می‌ماند.

در نتیجه تصویر ثبت شده در مقایسه با حالت استفاده از فلش‌های عادی، طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. طبق تصمیم سازندگان، در Iphone se نسخه جدید قابلیت Smart HDR موجود در آیفون 11 / 11 پرو، وجود دارد. 

به کمک این قابلیت چهره مجددا نورپردازی شده و رنگ آن به حالت طبیعی نزدیک‌تر می‌شود. خبر بد اینکه با وجود حضور یکی از قدرتمند‌ترین پردازنده‌های بازار، SE جدید از حالت Night بی‌نصیب مانده است.

دوربین سلفی آن هم 7 مگاپیکسلی بوده و مجهز به لرزشگیر دیجیتال است. ضریب اف این دوربین 2.2 است. این دوربین قادر است به کمک سخت افزار جدید و قدرتمند خود، عکس پرتره ثبت کرده و ویدئوهای با رزولوشن 4K و با نرخ 60 فریم بر ثانیه بگیرد.

نورپردازی پرتره در 6 حالت نور استودیویی، طبیعی، کانتور، نور صحنه مونو، نور صحنه و حالت سیاه و سفید High Key Light از امکاناتی است که استفاده از آن در زمان عکاسی پرتره ممکن است. درصورتیکه در نور کافی با این دوربین عکس برداری کنید، تصاویر با کیفیت و زیبایی خواهید داشت. جزئیات موجود در تصاویر هم قابل قبول هستند به شرطی که خیلی روی آنها زوم نکنید.

این مدل از آیفون به کمک سنسور کوچک خود تصاویر با کیفیتی را ثبت می‌کند، اما کمبودهایی در جدا کردن چهره به ویژه موها دارد. نقطه ضعف این دوربین در محیط تاریک مشخص می‌شود. با وجود تمام تلاش سنسور برای تصویر برداری خوب در شب، اما خروجی با نویز زیادی همراه است. البته نمایش رنگ‌ها تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد و توازن بین نقاط تاریک و روشن دیده می‌شود. اما با بزرگنمایی تصویر، جزئیات زیادی قابل دیدن نیست. 

اگرچه دوربین 7 مگاپیکسلی آیفون SE رزولوشن پایینی دارد، اما توانایی ثبت عکس‌های خوبی را دارد. اگر تصاویر در نور مناسب ثبت شوند، طبیعی به نظر می‌رسند بدون اینکه نیاز به استفاده از افکت‌های مصنوعی باشد.

اما همانطور که گفتیم این کیفیت مناسب، در نور شب و تاریکی افت محسوسی پیدا می‌کند. کیفیت ویدئوهای ضبط شده با این دوربین خوب بوده و عملکرد لرزشگیر اپتیکال و الکترونیکی به خوبی می‌تواند لرزش‌ها را رفع کند. البته این قابلیت روی ویدئوهای 60 فریم بر ثانیه بهتر انجام می‌شود.

باتری گوشی آیفون اس ای اپل

ایفون se 2020 از یه باتری 1821 میلی امپری استفاده کرده که میشه گفت در این زمینه عملکرد باتری برای این گوشی و میزان ظرفیت برای یه گوشی 2020 خیلی پایین حساب میشه. با اینکه در بخش تراشه های این گوشی بهبود در مصرف انرژی رو تونستن پیاده کنند ولی باید بگم باتری بزرگترین نقطع ضعف گوشی هستش به طوری که بنظرم باید با خرید این گوشی به فکر خرید یه پاور بانک هم باشید . اگر برای خرید پاور بانک هم سوال داشتید به مقاله پاور بانک ما مراجعه کنید . در حالت نت روشن و بازی این گوشی حدود 6 ساعت میتونه براتون ذخیره نیرو داشته باشه .

طبق گفته شرکت اپل در حالت وب گردی 9 ساعت، در حالت تماشای فیلم با این اسمارت فون میتونید 1 ساعت فیلم تماشا کنید که این عدد در ایفون 11 به 17 ساعت میرسه. در هنگام خرید یه اداپتور 5 واتی درون جعبه قرار داره که 2 ساعت صفر تا صد اون زمان میبره تا پر بشه .

ایفون اس ای 2020 از شارژر فست 18 واتی هم پشتیبانی میکنه که در این حالت حدود 1.30 ساعت زمان میبره تا میزان باتری از صفر به صد برسه. به صورت کلی باتری این گوشی میشه گفت از رقیبان بر خلاف سخت افزار یه سر و گردن پایین تر هست. در استفاده های معمول و روزمره میتونه براتون یه صبح تا شب عمل شارژ دهی رو انجام بده .

نتیجه گیری

نظرات بسیار متعددی درباره این گوشی کوچک و دوست داشتنی اپل وجود دارد. گاها و به نظر برخی از منتقدان این گوشی به غیر از منفعت‌های اقتصادی فراوان برای اپل چیز خاص دیگری ندارد و به نظر برخی کاربران، این گوشی دقیقا همان چیزی بود که از اپل انتظار داشتند. واقعیت امر این است که وقتی صحبت از محصول اپل به میان می‌آید، کمتر از دیگر محصولات سایر کمپانی‌ها به سخت‌افزار و امکانات معمول در محصول اپل پرداخته می‌شود. برخی قواعد اپل برای کاربران به نوعی استاندارد تبدیل شده‌اند که در گوشی‌های اندرویدی و ویندوزی خلاف این مساله حاکم است. بهره‌گیری از بهترین صفحه‌نمایش در حالی که تفاوت چندانی برای چشم کاربران ندارد، بهره‌گیری از بهترین دوربین در حالی که از دوربین گوشی انتظار عکاسی حرفه‌ای نمی‌رود و یا مثلا شارژ بی‌سیم در حالی که به شکل واقعی کاربر را از اتصالات سیمی خلاص نمی‌کند، هم برای اپل و هم بسیاری از کاربران اهمیت ندارد. اما باید اعتراف کنیم که اپل می‌توانست بهتر از این‌ها در این محصولش کار کند. به هر حال به نظر ما در حالی که خریدار غیر اپلی که به دنبال خرید گوشی اپل می‌باشد، آیفون 6S را به احتمال زیاد به SE ترجیه خواهد داد. اما مطمئن باشید که اکثر کاربران قدیمی اپل که با گوشی‌های صفحه کوچک اپل کار کرده‌اند، SE را به عنوان ایده‌آل‌ترین گوشی نسل جدید تلقی می‌کنند. اگر قصد خرید گوشی را از یک سایت معتبر دارید ما به شما فروشگاه اینترنتی دیجی دو را معرفی می کنیم.