سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گوشی شیائومی می 10 (Mi 10)

بررسی گوشی شیائومی می 10

 

پرچم‌دار نیمه اول امسال شیائومی در دو نسخه قدرتمند و قدرتمندتر معرفی شد که می 10 و می 10 پرو نام دارند. اصلی‌ترین تفاوت این دو گوشی، به دوربین آن‌ها باز می‌گردد و در سایر زمینه، تفاوت چندانی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. در این مقاله به بررسی گوشی شیائومی می 10 خواهیم پرداخت که با بدنه شیشه و فلزی، دوربین چهارگانه، نمایشگر 90 هرتزی، سخت‌افزار بروز و قدرتمند، یک پرچم‌دار معمول برای 2020 محسوب می‌شود. بااین‌حال اصلی‌ترین مزیت این پرچم‌دار در مقایسه با سایر پرچم‌دارها، قیمت پایین‌تر آن می‌باشد که انتظار می‌رود مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند. در ادامه بخش‌های مختلف این گوشی را به‌صورت مفصل معرفی خواهیم کرد.

طراحی و ساخت گوشی شیائومی می 10

طراحی گوشی می نوت 10 و می نوت 10 پرو هردو از فلز و شیشه گوریلا گلس 5 ساخته شده اند؛ تنها تفاوت میان آن‌ها مربوط به پنل شیشه‌ای مات در مدل می نوت 10 پرو بر است. وزن گوشی حدود 208 گرم بوده و با ضخامت 9 میلی‌متری بدنه لغزنده دارد.

شیائومی mi note 10 دارای ابعاد 162.5×74.8×9 میلیمتر است. در پنل جلویی هم دارای نمایشگر بزرگ 6.67 اینچی میباشد که نسبت به نسل قبلی دارای حاشیه‌های کوچک‌تری با لبه‌های خمیده است. در سمت چپ و بالای نمایشگر یک حفره تکی برای دوربین سلفی قرار داده شده است.

سنسور اثرانگشت شیائومی می 10 از نوع اوپتیکال بوده و در بخش پایینی نمایشگر جای داده شده است و در اغلب موارد دارای عملکردی سریع و دقیق است؛ البته ممکن است سرعت باز کردن قفل در برخی موارد خیلی بالا نباشد. در پنل پشتی علاوه بر افکت های جذابی که در مقابل نور خورشید خودنمایی میکنند، دوربین چهارگانه و در پایین آن فلش LED نیز به چشم میخورد. فریم آلومینیومی می 10، ظاهری صیقلی و براق به این گوشی بخشیده است.

در بخش پایینی گوشی، اسپیکر، میکروفون، پورت USB Type-C و جایگاه سیم‌کارت نسل پنجم و تنها یک سیم کارت پشتیبانی میکند. می 10 قابلیت افزایش حافظه را ندارد. در بخش بالایی دستگاه اسپیکر دوم گوشی و همینطور میکروفون حذف نویز و فرستنده مادون قرمز قرار گرفته است. دکمه‌های پاور و کم و زیاد صدا، در سمت راست گوشی قرار داده شده است.

صفحه نمایش

صفحه نمایش می 10 به اندازه نمایشگر وان پلاس 8 پرو بزرگ نیست، اما اگر بخواهم صادقانه بگویم، این دستگاه بهتر است. سایز نمایشگر این گوشی برای در دست گرفتن مناسب تر است و همچنین برای انجام کارهای گوناگون به اندازه کافی بزرگ است. سوراخ دوربین سلفی که در سمت چپ بالای نمایشگر وجود دارد چندان آزاردهنده به نظر نمی رسد، هر چند باید بگویم با داشتن این دستگاه قطعا نمایشگر کاملا تمام صفحه با دوربین سلفی پاپ آپ را از دست می دهیم.

در مقایسه با وان پلاس 8 پرو، برخی موارد از دست رفته دیگر نیز وجود دارد. برای مثال، این پرچمدار شیائومی از یک پنل Full HD بهره می برد، در حالی که در دستگاه وان پلاس ما شاهد استفاده از نمایشگر Quad HD هستیم. علاوه بر این، نرخ تازه سازی به جای 120 هرتز، محدود به 90 هرتز می باشد.

اما آیا اینها تفاوتی ایجاد می کند؟ من شخصا به هیچ وجه متوجه آنها نشدم. می 10 دارای صفحه نمایش زیبا و باکیفیتی است که در زمان استفاده برای وبگردی، رسانه های اجتماعی یا انجام کارهای روزانه، کاملا روان به نظر می رسد. با در نظر گرفتن پشتیبانی از HDR10+ در این گوشی، شما در حقیقت یک دستگاه رسانه محور عالی در اختیار دارید.

من همچنین دوست داشتم که ببینیم این صفحه نمایش تا چه میزان روشنایی خواهد داشت که با آزمایش متوجه شدم هیچ مشکلی برای مشاهده آن در زیر تابش شدید خورشید حس نمی شود.

دوربین

شیائومی می 10 به دوربینی 4 گانه متشکل از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید 13 مگاپیکسلی و دو دوربین 2 مگاپیکسلی عمق‌سنج و ماکرو مجهز شده که در سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته‌اند. البته این 4 دوربین با طراحی متفاوت از آن چه در سال 2020 انتظار داریم کنار یکدیگر نشسته و جلوه‌ای متفاوت به پرچمدار شیائومی داده‌اند. دوربین سلفی هم سنسوری 20 مگاپیکسلی دارد که درون همان حفره نه‌چندان بزرگ نمایشگر قرار گرفته است. در ادامه مشخصات کامل این 5 دوربین را مرور می‌کنیم.

 

  • دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، سنسور 1/1.33 اینچی، ضریب اف 1.7، فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین فوق‌عریض 13 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4
  • دوربین عمق‌‌سنج 2 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4، فوکوس خودکار
  • دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی، سنسور 1/3 اینچی، ضریب اف 2.0

شیائومی می 10 فاصله کانونی معادل 12 میلی‌متری لنز فوق‌عریض تا 27 میلی‌متری لنز واید را پوشش می‌دهد و در صورتی که بخواهید از این فراتر بروید، باید به کراپ و زوم دیجیتال متوسل شوید. البته می 10 حداکثر زوم 10 برابری دیجیتال را نیز پشتیبانی می‌کند ولی به دلیل افت فاحش کیفیت بهتر است تا جای ممکن سراغش نروید.

باتری و شارژدهی گوشی شیائومی می 10

گوشی می 10 از باتری بزرگ 4780 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند که حدود 280 میلی آمپر ساعت ظرفیت بیشتری در مقایسه با نمونه بکار رفته در نسخه پرو دارد و به نظر می رسد که شیائومی به دلیل قرار دادن دوربین های کوچک تر در این گوشی، موفق شده از فضای به دست آمده برای افزایش ظرفیت باتری استفاده کند.

وقتی که با باتری بزرگ سروکار داشته باشیم، با اطمینان بالایی می توانیم بگوییم که مشکلی از بابت شارژدهی وجود نخواهد داشت و این موضوع در مورد گوشی می 10 نیز صدق می کند. این گوشی می تواند در حالت 90 هرتزی حدود 18 ساعت و در حالت 60 هرتزی، حدود 20 ساعت به پخش مداوم ویدئو بپردازد که رکورد بسیار خوبی بوده و آن را بین بهترین پرچمداران سال 2020 قرار می دهد.

Mi 10 شیائومی از شارژ سیمی و بی سیم با توان 30 وات پشتیبانی می کند و همچنین امکان شارژ معکوس با توان 5 وات برای آن در نظر گرفته شده است. با استفاده از تجهیزات داخل جعبه می توان در عرض 30 دقیقه حدود 52 درصد باتری را شارژ کرد و شارژ کامل دستگاه نیز حدود 75 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت که با توجه به باتری 4780 میلی آمپر ساعتی، زمان بسیار خوبی ارزیابی می شود؛ اما نمی توان آن را سریعترین دانست.

کلام آخر

جمع‌بندی افکار ما در مورد گوشی Mi 10 شیائومی واقعا کار ساده‌ای نیست و الزاما در مورد قابلیت‌های مدرن و طبق روز 2020 آن یا پیچیدگی‌هایی که نسل جدید دوربین و نمایشگر با نرخ تازه‌سازی تصویر بالا آن دارد، صحبت نمی‌کنیم.

شاید به علت طبیعت پویای بازار گوشی‌های همراه و همچنین ظاهرا تصمیمات شیائومی، مدل استاندارد گوشی Mi 10 به نوعی در وضعیت سختی گیر کرده است.

البته روی کاغذ تصمیم شیائومی را درک می‌کنیم. ساخت یک پرچمدار کامل با صورت گوشی Mi 10 Pro 5G، سپس کمی از شدت امکانات و قابلیت‌های آن کم کردن تا یک نسخه به مراتب ارزان‌تر شکل بگیرد که به علت قیمت پایین‌تر می‌تواند فروش بالایی داشته باشد.

بخواهیم مقایسه کنیم این همان استراتژی است که اوپو با گوشی Oppo Find X2 Pro و مدل استاندارد آن Find X2 در پیش گرفته است.

یک مشکل مهم که فورا نتیجه چنین تصمیمی است، انتخاب قابلیت‌هایی است که در مدل ارزان‌تر باید کیفیت پایین‌تری داشته باشند. شیائومی در گوشی Mi 10 تصمیم به حذف یکی از جذابیت‌های اصلی مدل Mi 10 Pro گرفته است.

شاید این تصمیم برای بعضی از افراد ارزش 200 دلار اختلاف قیمت را داشته باشد. گرچه، به ویژه در سال 2020، هیچ اتفاقی در بازار موبایل بدون تبعات نیست. حتی اگر نخواهیم از قلمروی محصولات شیائومی بیرون برویم، دوربین ضعیف‌تر گوشی Mi 10 در مقایسه با دستگاه‌های خود این شرکت مانند گوشی Mi Note 10 درخشان‌تر ظاهر نمی‌شود.

بدون شک چیپست مدل نوت به قدرتمندی اسنپ‌دراگون 865 نیست، ولی دوربین عالی و به ویژه قیمت کمتری دارد. از طرفی اگر قصد دارید در گوشی بعدی خود کیفیت دوربین بالا باشد، گوشی Mi 10 Youth که احتمالا در بازار اروپا Mi 10 Lite Zoom نام دارد، ظاهرا یک کاندیدای به مراتب توانمندتر نسبت به Mi 10 برای کسب سهم بازار بیشتر است.

تمام این صحبت‌ها نشان می‌دهد نیرویی که عامل موفقیت یک گوشی در بازار بوده ارزش آن است نه تنها قیمتش و واقعا جای افسوس دارد بخواهیم از این دیدگاه به گوشی Mi 10 5G شیائومی نگاه کنیم، چون در حقیقت یک دستگاه عالی است. فقط اینطور به نظر می‌رسد زمان سنجش ارزشمندی به علت فشار و شرایط همیشه در حال تغییر بازار، نمره پایینی می‌گیرد. اگر قصد خرید گوشی یا اطلاعاز قیمت ها را دارید همین حالا کلیک کنید.