سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره گوشی شیائومی می 9

بررسی گوشی شیائومی می 9

 

گوشی شیائومی می 9 یک دستگاه میان‌رده قابل توجه با ویژگی‌های خوبی است که برای قیمت نسبتا پایین آن حیرت‌انگیز به حساب می‌آید. در چند بخش پیش رو به بررسی گوشی Mi 9 می‌پردازیم.

طراحی گوشی شیائومی می 9

همانند دیگر گوشی های پرچم‌دار، ظاهر گوشی Xiaomi Mi 9، از گلس به همراه چهارچوب فلزی تشکیل شده است. این گوشی در رنگ‌های مشکی، آبی اقیانوسی، بنفش کم‌رنگ و سفید موجود می‌باشد. در مدل‌های آبی و بنفش کم‌رنگ، سطح پشت گوشی، بسیارزیبا به چشم می‌خورد و رنگ سفید نیز باعث می‌شود تا گوشی بسیار مدرن به نظر آید. البته علت زیبایی سطح پشت، وجود سطحی در زیر گلس پشت گوشی می‌باشد. رنگ مشکی این گوشی به اعتقاد برخی زیاد جالب نیست، هرچند که برخی دیگر هنوز معتقدند زیبا به نظر می‌آید. به طور کلی، گوشی Xiaomi Mi 9، از لحاظ ظاهر، یک گوشی زیبا، براق و جذاب می‌باشد.

پشت گوشی، از گوریلیا گلس 5 تشکیل شده که به سمت چهارچوب گوشی مایل شده است. انحناء موجود در چهارچوب گوشی ممکن است گوشی را نازک‌تر و جذاب‌تر نشان دهد، اما به لبه‌ی گوشی کمی آسیب می‌رساند. سطح انحنا یافته پشت گوشی، کمکی به نحوه نگه‌داشتن آن در دست نکرده است، اما ظاهر گوشی را جذاب‌تر نشان می‌دهد. در واقع، می‌توان گفت که شرکت شیاومی، در این گوشی، زیبایی را به کاربردی بودن ترجیح داده است. سه دوربینی که در پشت گوشی قرار دارد، Xiaomi Mi 9 را خاص کرده است. دوربین اصلی با قدرت 48 مگاپیکسل، دوربین دوم با قدرت 12 مگاپیکسل و قابلیت تلفوتو و دوربین سوم 16 مگاپیکسل با فناوری ثبت تصاویر به صورت فوق وسیع(Ultra-Wide) می‌باشد. نکته منفی این است که هیچ کدام از دوربین‌ها، قابلیت لرزشگیر را ندارند که همین موضوع باعث شده تا فناوری دوربین‌ها کمی قدیمی به نظر آید.

برآمدگی دوربین کمی بیش از حد است، به همین دلیل اگر در مکانی صاف آن را قرار دهید، ممکن است گوشی لیز بخورد. در نتیجه بهتر است گوشی را همراه با گارد استفاده کنید. قراردادن سنسورهای بزرگ، نیازمند فضای زیادی است، به همین دلیل در اکثر گوشی‌های پرچم‌دار، دوربین‌ها همراه با یک برآمدگی ایجاد شده‌اند. البته اگر دوربین از یک کیفیت عالی برخوردار باشد، می‌توان از این عیب گوشی چشم پوشی کرد. دور لنز دوربین، یک حلقه‌ی نازک و براق قرار دارد. زمانی که از زوایای مختلف نوری به سمت این حلقه تابیده شود، رنگ آن تغییر خواهد کرد و اهری جذاب از خود به نمایش می‌گذارد.

صفحه نمایش، دارای فناوری Super AMOLED است، سایز آن 6.39 اینچ است و کیفیت رزولوشن آن نیز +1080p می‌باشد. از لحاظ قد، از Xiaomi Mi 8 بزرگتر است اما از لحاظ سایز، کوچک‌تر می‌باشد. در مقایسه با Xiaomi Mi 8، این گوشی فاقد حاشیه است و بریدگی بالای صفحه نمایش، به اندازه یک قطره آب کاهش یافته است. به علت فضای کم اختصاص داده شده به دوربین جلوی گوشی Xiaomi Mi 9، این گوشی از قابلیت تشخیص چهره برخوردار نیست. دوربین جلو از قدرت 20 مگاپیکسلی برخوردار است.

همان طور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، کپسول صدای گوشی دراز و بسیار نازک است که در لبه گوریلیا گلس قرار دارد. در انتهای سمت راست کپسول صدا، یک LED بسیار کوچک مخصوص هشدارها و پیامک‌ها وجود دارد. هم‌چنین، سنسور نور نیز، زیر صفحه اصلی پنهان شده است. اثر انگشت نیز زیر صفحه اصلی وجود دارد. امروزه در اکثر گوشی‌های هوشمند پیشرفته، فناوری اثر انگشت در زیر صفحه جای داده می‌شود. اثر انگشت در گوشی Xiaomi Mi 9، با دقت بسیار بالایی عمل می‌کند و با سرعت بسیار بالا انگشت را تشخیص می‌دهد. هرچند که در مقایسه با گوشی‌های هوشمند امروز که فناوری اثر انگشت آن‌ها در پشت قرار داده شده است، سرعت تشخیص اثر انگشت در Xiaomi Mi 9، کمی پایین‌تر می‌باشد، اما تفاوت چندانی هم ندارد.

شیاومی در محصولات قدیم‌ی‌تر خود از قرار دادن جک 3.5 میلی‌متری هدفون اجتناب کرده است، پس جای تعجبی نیست که در Xiaomi Mi 9 چنین کاری انجام داده باشد. زیر این گوشی، باند صدا و یک عدد پورت USB Type C قرار دارد. بر خلاف Xiaomi Mi 8 که فاقد فناوری مادون قرمز یا انفرورد است، Mi 9 از این قابلیت بهره‌مند شده است و در قسمت بالای گوشی قرار دارد. افزایش میزان حافظه داخلی در گوشی Xiaomi Mi 9، جایز نیست، چراکه جایگه مخصوصی ندارد و تنها دو نانو سیمکارت درون این گوشی جای می‌گیرد. در لبه‌ی گوشی، دکمه هوش مصنوعی xiao AI وجود دارد که همان دستیار گوگل(Google Assistance) می‌باشد. شما می‌توانید کاربردهای مختلف آن را برای خود شخصی سازی کنید، کاربردهایی مانند باز و بسته کردن دوربین، روشن کردن فلاش و غیره.

ابعاد گوشی Xiaomi Mi 9، همانند Xiaomi Mi 8 می باشد و تغییری نکرده است یعنی 7.6 75*155. با تفوت اینکه صفحه Mi 9 کمی بزرگتر از Mi 8 است. وزن این گوشی 173 گرم است که در مقایه با Mi 8 حدود 4 گرم سبک‌تر شده است.

به طور کلی، گوشی Xiaomi Mi 9، از ظاهری بسیار زیبا و مدرن برخوردار است. طراحی گلس زیاد جذاب به نظر نمی‌رسد، اما براقی وسادگی آن هم‌چنان ستودنی است. کیفیت ساخت این گوشی نیز بالاست، چرا که در صفحه آن از فناوری AMOLED و هم‌چنین اثر انگشت استفاده شده است. این گوشی، به دلیل طراحی پشت صفحه ممکن است کمی در دستان شما لغزنده باشد، و از دست بیفتد، اما می‌توانید با گذاشتن گارد بر روی گوشی از آن محافظت کنید.

نمایشگر

زمانی‌که محصولی نام پرچم‌دار را یدک می‌کشد ناخودآگاه ذهن مخاطب به سمت محصولی با نمایشگر با کیفیت، باتری مناسب با شارژدهی بالا و دوربین کاربردی می‌رود. شیائومی می 9 با وجود قیمت مناسب دارای نمایشگری 6.39 اینچی با پنل سوپر امولد است که باعث نمایش با طراوت رنگ‌ها و همینطور روشنایی مناسب آن زیر نور مستقیم آفتاب شده است. البته هنوز هم شیائومی مانند هواوی از نمایشگرهایی با رزولوش 1080 در 2340 بهره می‌برد که دارای تراکم 403 پیکسل در هر اینچ است. استفاده از نمایشگری با رزولوشن FHD+ تاثیر مستقیمی روی شارژدهی گوشی در استفاده طولانی مدت می‌گذارد و باعث افزایش شارژدهی می 9 در طول تجربه بازی‌ها یا کاربری روزانه می‌شود.

هرچند هنوز هم گوشی‌هایی مانند سامسونگ اس 10، آیفون 10 و شیائومی می 8 دارای نمایشگرهایی با حداکثر روشنایی بالای 950 نیت هستند، اما می‌توان گفت که شیائومی می 9 نیز با حداکثر روشنایی 802 نیت در شرایط تنظیم خودکار، زیر نور مستقیم آفتاب عملکردی خوب دارد. در آزمایش خود به‌راحتی توانستیم در محیط‌های تاریک بازی‌هایی مانند Crusaders of Light به تجربه بازی بپردازیم. البته باید گفت هنوز هم رقیب‌های قدرتمندتر در زمینه حداکثر روشنایی در بازار حضور دارند. نمایشگر می 9 در محیط تاریک نیز با حداقل روشنایی 2.9 نیت عملکرد قابل قبولی دارد. البته باید گفت رقم به دست آمده در مقایسه با رقبای دیگر نظیر هواوی پی 30 پرو با 1.7 نیت حداقل روشنایی بیشتری دارد اما باید در نظر داشته باشید که قیمت این دو محصول نیز تفاوت چشم‌گیری نسبت به یکدیگر دارد.

دوربین

این اولین باری است که شیائومی از دوربین سه گانه در گوشی خود استفاده کرده و این تصمیم در ابتدای سال 2019، کاملا هوشمندانه و به موقع بوده است. دوربین اصلی این گوشی از سنسور جدید 48 مگاپیکسلی Sony IMX586 استفاده می کند که در پس لنزی با دهانه دیافراکم F/1.9 قرار گرفته است و پیش از این نمونه آن را در گوشی آنر ویو 20 دیده بودیم. این سنسور سونی از چینش پیکسلی Quad Bayer (ترکیب 4 پیکسل و ساخت یک پیکسل) استفاده می کند که باعث می شود نتیجه خروجی از آن، تصاویر 12 مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگ 1.6 میکرونی و HDR لحظه ای باشد. البته امکان ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی با دوربین اصلی وجود دارد که میزان جزئیات آن تا حدودی بیشتر است؛ با این وجود، میزان جزئیات را نمی توان در حد انتظار از سنسور 48 مگاپیکسلی دانست.

دوربین دوم اما از سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده می کند که در پس لنزی با دریچه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و زوم 2 برابر اوپتیکال را در اختیار خواهد گذاشت. در نهایت نوبت به دوربین سوم 16 مگاپیکسلی و عضو جدید می رسد که در پس لنزی به دریچه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و زاویه دید فوق عریض 117 درجه ای را در اختیار خواهد گذاشت. جالب است بدانید که شیائومی برخلاف سامسونگ، امکان فوکوس خودکار را برای دوربین فوق عریض خود در نظر گرفته است و این دوربین قابلیت عکاسی ماکرو را نیز در اختیار خواهد گذاشت؛ اما متاسفانه هیچ‌یک از دوربین های Mi 9 به لرزشگیر اوپتیکال مجهز نشده اند.

رابط کاربری دوربین در مقایسه با نسل قبلی، تغییرات چندانی به خود ندیده و مشابه گذشته است. حالت های مختلف دوربین از جمله اسلوموشن، پرتره، پاناروما و … روی نواری در قسمت بالای دکمه شاتر چیده شده اند که با سوایپ کردن می توان بین آن ها جا به جا شد. از قسمت بالا هم می توان به مواردی چون هوش مصنوعی، HDR، افکت ها، منوی تنظیمات، تایمر و … دسترسی داشت. عکاسی در حالت دستی هم امکانات خوبی در اختیار می گذارد که از طریق آن می توان مواردی چون سرعت شاتر، ایزو، وایت بالانس، فوکوس و … را به دلخواه تغییر داد.

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی (حالت 12 مگاپییکسل) در محیط هایی با نور کافی، از کیفیت عالی و قابل انتظار از یک محصول پرچمدار، برخوردار است. این تصاویر دارای جزئیات زیاد، محدوده پویایی وسیع، کنتراست عالی، رنگ های زنده و دقیقی می باشد که شارپنس آن ها به خوبی تنظیم می شود. با این حال روشن بودن ویژگی هوش مصنوعی می تواند رنگ های اشباع شده تر و کنتراست بیشتری را در اختیار بگذارد که مطمئنا خوشایند تمام افراد نخواهد بود. تصاویر ثبت شده با رزولوشن 48 مگاپیکسلی اما برخلاف تصور، پیشرفت چندانی در زمینه جزئیات به خود نمی بینند و نویز آن ها نسبت به حالت 12مگاپیکسلی، بیشتر می باشد.

باتری و شارژدهی گوشی شیائومی می 9

Mi 9 مجهز به یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 3300 میلی­ آمپرساعت است که مقدار بسیار کمی به نظر می­رسد. اما تراشه این گوشی با معماری 7 نانومتری به قدری کافی کم مصرف است و این مسئله باعث شده تا باتری این گوشی سریع خالی نشود. باید در واقع گفته شود که هنگام تماشای فیلم و اجرای بازی­های سنگین این باتری به همان حالت عادی شارژ کم می­کند. طبق یک تست انجام شده متوجه شدیم که باتری Mi 9 در انتهای پخش یک فیلم 90 دقیقه ای با نور کامل به میزان شارژ 85 درصد کاهش پیدا کرده و در مقایسه با Samsung Galaxy S10 که به 84 درصد رسید عملکرد بهتری دارد. اما با این حال باید گفته شود که این باتری بدون شارژ کردن معمولا یک روز دوام نمی­آورد. اما اگر دسترسی به برق داشته باشید اصلا جای نگرانی نیست زیرا این گوشی از فناوری شارژ سریع 27 واتی نسل 4+ بهره مند است. این فناوری به شما این امکان را می­دهد تا گوشی­تان را در عرض 45 دقیقه به شارژ 90 درصد برسانید. شیائومی برا می 9 فناوری شارژ بدون سیم سریع را نیز در نظر گرفته که به کمک آن می­توانید گوشی تان را در عرض 30 دقیقه تا 80 درصد شارژ کنید.

سخن پایانی

قطعا Mi 9 یکی از خوش قیمت ترین گوشی های بالارده باه حساب می آید. به هر قسمت این گوشی نگاه کنید نقاط قوت قابل رویت هستند. تنها نقطه ضعف این گوشی باتری 3300 میلی­ آمپر ساعتی آن است که آن هم به لطف شارژ سریع قابل چشم پوشی است. اما دلایلی که باعث می­شود تا این گوشی در بالای لیست گوشی­ های پیشنهادی قرار بگیرد ظاهر زیبا با گوریلا گلس 6، نمایشگر SuperAMOLED بسیار با کیفیت و بزرگ، دوربین­ سه گانه با امکانات بالا و پردازنده قدرتمند در حد S10 سامسونگ است. تمام این ویژگی ها در کنار قیمت بسیار مناسب باعث شده تا یکی از پرفروشترین ها باشد. این گوشی با قیمت 449 و 499 یورویی خود یکی از شگفتی ­های بازار موبایل به حساب می­آید. قطعا انتخاب این گوشی یکی از بهترین انتخاب ­ها به شمار می­آید. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.