سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گوشی موبایل شیائومی مدل Mi 10

بررسی گوشی شیائومی می 10

 

شیائومی در نیمه اول امسال، دو نسخه بسیار قدرتمند خود را که مدل‌های می 10 (Mi note 10) و می 10 پرو (Mi note 10 pro) هستند، به طرفداران خود معرفی کرد. دوربین این دو گوشی، اصلی‌ترین تفاوت میان آنهاست. در مابقی موارد همچون جنس بدنه، طراحی، صفحه نمایشگر و… تفاوت چندانی دارند.

به عنوان اصلی‌ترین مزیت این گوشی پرچمدار شیائومی میتوان به ارائه امکانات مطلوب در مقایسه با قیمت پایین آن نسبت به سایر گوشی‌های هم‌رده اشاره کرد. همین امر میتواند یکی از دلایلی باشد که طرفداران زیادی را به سمت خود بکشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی مشخصات فنی گوشی mi 10 بپردازیم.

طراحی و ساخت گوشی شیائومی mi 10

شیائومی می 10 با بدنه فلزی-شیشه‌ای اگرچه به‌راحتی چشم‌ها را به خودش خیره نمی‌کند ولی کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد. نمایشگر گوشی تقریباً تمام فضای جلو را اشغال کرده و انحنای لبه‌ها نیز به زیبایی کار افزوده است. دوربین سلفی درون حفره‌‌ای بالای صفحه قرار گرفته و مزاحمت زیادی برای تماشای محتوا ایجاد نمی‌کند، هرچند می‌توانست کوچک‌تر باشد.

پنل شیشه‌ای پشت گوشی در هر چهار طرف خمیده است و افکت مشخصی برای بازتاب نور ندارد. رنگ خاکستری گوشی در زوایای مختلف کمی به آبی می‌زند و شیائومی نام «خاکستری گرگ‌ومیش» را برایش انتخاب کرده است. ماژول دوربین طبق استانداردهای سال 2020 کوچک محسوب می‌شود و بیرون‌زدگی کمی هم دارد اما نمی‌دانیم چرا دوتکه شده. با یک نگاه می‌توان دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی را با لنز بزرگش تشخیص داد اما شیائومی در کمال تعجب دوربین 2 مگاپیکسلی عمق‌سنج را با حلقه نقره‌ای رنگ از بقیه متمایز کرده و زیر آن عبارت 108MP را درج نموده. لوگوی شیائومی و کلمه 5G که به پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل اشاره دارد هم بخش پایینی پنل پشتی را اشغال کرده‌اند.

فریم آلومینیومی می 10 پهنای مناسبی دارد تا ارگونومی دستگاه را بهبود دهد. لبه سمت راست دکمه‌های پاور و ولوم قرار دارند و لبه سمت چپ خالیست. شیائومی این گوشی را به دو اسپیکر اختصاصی برای پخش صدا مجهز کرده تا صدای استریو را به شکل متوازن از لبه‌های بالا و پایین پخش کنند. فرستنده مادون قرمز که عضو جدایی‌ناپذیر گوشی‌های ساخت چین است نیز روی لبه بالایی گوشی قرار گرفته و درگاه سیم‌کارت نیز لبه پایینی را اشغال کرده است.

شیائومی می 10 با بیش از 16 سانتی‌متر ارتفاع و 9 میلی‌متر ضخامت، گوشی ایده‌آلی برای دست‌های کوچک نیست و با 208 گرم وزن در دسته سنگین‌وزن‌ها قرار می‌گیرد. اگرچه پشت و روی بدنه با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود ولی بهتر است برای اطمینان خاطر و بهبود ارگونومی، از قاب محافظ استفاده کنید. جای خالی استاندارد IP68 در این گوشی به‌شدت احساس می‌شود.

نمایشگر

شیائومی می 10 یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای موبایل را در اختیار دارد: پنل سوپرامولد 6.67 اینچی با نرخ رفرش 90 هرتز که همه‌چیز را زیبا و جذاب نشان می‌دهد. رزولوشن صفحه تمام اچ‌دی (1080×2340 پیکسل) است که اگرچه به پای کهکشانی‌های سامسونگ نمی‌رسد اما با تراکم 386 پیکسل در هر اینچ تصاویر واضح و شفافی را به نمایش درمی‌آورد.

کیفیت کلی نمایشگر فوق‌العاده است و با کنتراست بی‌نهایت و غلظت رنگ بالا هر محتوایی را به زیبایی به تصویر می‌کشد. البته شیائومی سلیقه‌های مختلف را هم در نظر گرفته و گزینه‌های مختلفی را برای نحوه نمایش تصویر در اختیار شما می‌گذارد. در منوی تنظیمات می‌توانید حالت نمایش تصویر را به دلخواه خود انتخاب کنید. حالت پیش‌فرض یعنی Auto وضعیت رنگ‌ها را بر اساس نور محیط تنظیم می‌کند، حالت Saturated اشباع رنگ‌ها را به حداکثر می‌رساند، و حالت Original Color دقیق‌ترین رنگ‌ها را بر اساس فضای رنگی وسیع DCI-P3 تولید می‌کند. در منوی Advanced نیز حالت‌های Saturated و Original و P3 و sRGB به‌چشم می‌خورند. در هرکدام از این حالت‌ها امکان تنظیم مجزای رنگ‌های اصلی (قرمز، سبز، آبی)، میزان اشباع، کنتراست و گاما را نیز دارید. در واقع می‌توان گفت شیائومی از آن سوی بام افتاده چون بعید می‌دانیم کسی به این همه گزینه نیاز داشته باشد. پیشنهاد ما را می‌خواهید؟ یا همان Auto را انتخاب کنید یا Original Color که با دقت بالا کالیبره شده است.

استفاده از اندروید روی صفحه 90 هرتزی تجربه لذت‌بخشی است که بازگشت به صفحه‌های معمولی 60 هرتزی را دشوار می‌کند. گزینه‌ای هم برای تنظیم نرخ رفرش روی 60 هرتز وجود دارد ولی دلیل موجهی برای انتخابش به ذهن ما نمی‌رسد، مگر این‌که بخواهید دو حالت را با یکدیگر مقایسه کنید. البته باید اشاره کنیم که نرخ رفرش 90 هرتز ثابت نیست و گوشی به‌طور هوشمند تصمیم می‌گیرد هنگام اجرای برنامه‌های خاص، نرخ رفرش را پایین بیاورد. این موضوع روی شارژدهی گوشی تأثیر زیادی دارد.

اگر مثل ما دنبال تنظیم زمان خاموش شدن خودکار صفحه می‌گردید، باید به منوی نمایشگر همیشه روشن و لاک‌اسکرین سر بزنید. در این قسمت امکان تنظیم نحوه نمایش ساعت و نوتیفیکیشن‌ها بر اساس تم‌های مختلف وجود دارد که همگی به زیبایی طراحی شده‌اند.

حداکثر روشنایی نمایشگر می 10 در حالت دستی به حدود 520 نیت می‌رسد که برای یک گوشی پرچمدار رقم مناسبی نیست، اما در حالت خودکار یا با فعال کردن گزینه Sunlight Mode حداکثر روشنایی به بالای 800 نیت می‌رسد و حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید نیز می‌توانید به‌راحتی از گوشی استفاده کنید.

نمایشگر شیائومی می 10 از فناوری +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند که البته محتوای مناسبش به‌سختی گیر می‌آید و احتمالاً کاربرد زیادی در ایران نخواهد داشت.

دوربین

اما برسیم به قسمت دوربین که اصلی‌ترین تفاوت می 10 با نسخه پرو بوده و علت اصلی قیمت پایین‌تر آن می‌باشد. در حقیقت شاید ظاهر دوربین پشتی Mi 10 و Mi 10 Pro یکسان باشد، اما تفاوت‌های اساسی در حسگر و لنزهای آن‌ها وجود دارد و به‌طورکلی نسخه پرو امکانات متنوع‌تری را در اختیار می‌گذارد.

بااین‌حال بد نیست بدانید که حس‌گر اصلی هر دو گوشی یکسان می‌باشد؛ در قسمت پشتی می 10، مشابه چیزی که در می 10 پرو دیده‌ایم، از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی بهره گرفته شده است، با این تفاوت که نمونه بکار رفته در این گوشی به‌جای فوکوس لیزری، از فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند.

ماژول 108 مگاپیکسلی این گوشی، از همان حس‌گر آشنای سامسونگ ISOCELL Bright S5KHMX استفاده می‌کند که دارای اندازه بزرگ 1/1.33 اینچی بوده و از پیکسل‌های 0.8 میکرونی بهره می‌برد. شیائومی این حس‌گر بزرگ را در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.69 قرار داده است که فاصله کانونی آن، 24 میلی‌متر می‌باشد.

شاید برای شما هم جالب باشد که شیائومی از دوربین 108 مگاپیکلسی در محصولی باقیمت به‌مراتب پایین‌تر از پرچم‌دار سامسونگ یعنی گلکسی اس 20 اولترا استفاده کرده است. اما بد نیست بدانید که تفاوت‌های کلیدی بین حس‌گر این دوگوشی وجود دارد. در حقیقت پسوند HM1 در حس‌گر اس 20 اولترا، به تفاوت آن درزمینه? فیلتر رنگی و آرایه چینش پیکسل‌ها اشاره دارد. همان‌طور که در بررسی گلکسی اس 20 اولترا اشاره ‌کرده‌ایم، دوربین اصلی این گوشی از آرایه پیکسلی 9×1 استفاده می‌کند که به معنای جمع‌آوری داده‌های 9 پیکسل در یک پیکسل می‌باشد. این در حالی است که حس‌گر اصلی می 10 و می 10 پرو همانند چیزی که در می نوت 10 دیده بودیم، از آرایه 4×1 استفاده می‌کند.

بنابراین با حل معادلات ساده ریاضی باید انتظار داشته باشیم که دوربین اصلی Mi 10 به‌صورت پیش‌فرض تصاویری با خروجی 27 مگاپیکسل در اختیار بگذارد. اما تصاویر خروجی از این دوربین دارای رزولوشن 25 مگاپیکسل هستند که دلیل آن به‌طور رسمی ذکر نشده است.

شیائومی برای گوشی می 10 برخلاف چیزی که در نسخه پرو دیده‌ایم، دوربین تله فوتو در نظر نگرفته است که در دنیای امروزی، یک ایراد برای محصول پرچم‌دار به شمار می‌آید. ازاین‌رو Mi 10 برای بزرگنمایی از روش برش در دوربین اصلی استفاده خواهد کرد.

اما برای عکاسی فوق عریض، یک دوربین اختصاصی در نظر گرفته شده است که این دوربین از حس‌گر 13 مگاپیکسلی با لنز f/2.4 استفاده می‌کند و روی کاغذ می‌توان گفت که مشخصات آن ضعیف‌تر از نمونه 20 مگاپیکسلی بکار رفته در نسخه پرو می‌باشد.

دوربین بعدی این گوشی، مختص ثبت تصاویر ماکرو می‌باشد که با حس‌گر 2 مگاپیکسلی و لنز با دهانه دیافراگم f/2.4، برای عکاسی از سوژه‌ها در فاصله بسیار نزدیک کاربرد خواهد داشت. شیائومی با در نظر گرفتن فوکوس خودکار برای دوربین فوق عریض، می‌توانست امکان عکاسی ماکرو را برای آن فراهم کند؛ اما به نظر می‌رسد که به دلایل بازاریابی، این کمپانی ترجیح داده تا در قسمت پشتی محصول 4 دوربین قرار دهد و این سیاستی است که بیشتر درگوشی‌های میان رده شاهد آن بوده‌ایم.

سرانجام نوبت به دوربین 2 مگاپیکسلی دیگر با لنز f/2.4 می‌رسد که صرفاً برای سنجش عمق کاربرد داشته و امکان عکاسی پرتره را فراهم خواهد کرد. ناگفته نماند که سیستم دوربین چهارگانه می 10 را فلاش LED دوگانه همراهی خواهد کرد. این در حالی است که برای نسخه پرو فلاش سه‌گانه در نظر گرفته شده است.

رابط کاربری دوربین مشابه چیزی است که در گوشی های اخیر شیائومی دیده‌ایم. حالت های مختلف دوربین مثل پرتره، 108 مگاپیکسل، فیلمبرداری و … روی نواری در بالای دکمه شاتر چیده شده اند که با سوایپ به سمت چپ یا راست، می توان بین آن ها جا به جا شد. در بالای این نوار حالت ها دکمه هایی برای جابه جایی بین دوربین های مختلف قرار داده شده است که در واقع زاویه دیدهای متنوع را در اختیار می گذارد. از قسمت بالای رابط کاربری هم می توان به مواردی مثل هوش مصنوعی، فیلتر ها، فلاش، HDR و … دسترسی داشت.

حالت پرو یا عکاسی دستی نیز امکانات خوبی دارد. در این قسمت که امکان استفاده از هر 3 دوربینِ اصلی، فوق عریض و ماکرو وجود دارد؛ می توان مواردی مثل وایت بالانس، سرعت شاتر، فوکوس و ایزو را به طور دستی تنظیم کرد و جالب است بدانید که امکان عکاسی با رزولوشن 108 مگاپیکسل نیز برای این قسمت در نظر گرفته شده است.

باتری گوشی شیائومی mi 10

گوشی می 10 از باتری بزرگ 4780 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند که حدود 280 میلی آمپر ساعت ظرفیت بیشتری در مقایسه با نمونه بکار رفته در نسخه پرو دارد و به نظر می رسد که شیائومی به دلیل قرار دادن دوربین های کوچک تر در این گوشی، موفق شده از فضای به دست آمده برای افزایش ظرفیت باتری استفاده کند.

وقتی که با باتری بزرگ سروکار داشته باشیم، با اطمینان بالایی می توانیم بگوییم که مشکلی از بابت شارژدهی وجود نخواهد داشت و این موضوع در مورد گوشی می 10 نیز صدق می کند. این گوشی می تواند در حالت 90 هرتزی حدود 18 ساعت و در حالت 60 هرتزی، حدود 20 ساعت به پخش مداوم ویدئو بپردازد که رکورد بسیار خوبی بوده و آن را بین بهترین پرچمداران سال 2020 قرار می دهد.

Mi 10 شیائومی از شارژ سیمی و بی سیم با توان 30 وات پشتیبانی می کند و همچنین امکان شارژ معکوس با توان 5 وات برای آن در نظر گرفته شده است. با استفاده از تجهیزات داخل جعبه می توان در عرض 30 دقیقه حدود 52 درصد باتری را شارژ کرد و شارژ کامل دستگاه نیز حدود 75 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت که با توجه به باتری 4780 میلی آمپر ساعتی، زمان بسیار خوبی ارزیابی می شود؛ اما نمی توان آن را سریعترین دانست.

جمع بندی

همانطور که می دانید شیائومی به عرضه گوشی های مختلف با قیمتی پایین تر از رقبا شهرت دارد. این موضوع در مورد پرچمداران این شرکت نیز صدق می کند؛ اما امسال شاهد عرضه گوشی می 10 پرو باقیمت 1000 دلار بودیم نشان داد شیائومی ترسی از بابت افزایش قیمت محصولات خود ندارد. با این حال این کمپانی تصمیم گرفته تا در کنار پرچمدار اصلی خود یک نسخه ارزانتر را نیز عرضه کند که اصلی ترین دلیل قیمت پایین تر آن، به ساختمان دوربین باز می گردد.البته این موضوع به معنای کیفیت پایین دوربین می 10 نیست؛ چراکه دوربین اصلی این گوشی هنگام عکاسی و فیلمبرداری، کیفیت بسیار خوبی را از خود به نمایش می گذارد و تنها ضعف آن، نبود دوربین تله فوتو و کیفیت ناامید کننده دوربین فوق عریض در محیط های کم نور می باشد. از این موارد که بگذریم، شیائومی می 10 دستگاهی با کیفیت ساخت بالا، نمایشگر عالی 90 هرتزی، شارژدهی بسیار خوب باتری، اسپیکر های توانمند و سخت افزار بسیار قدرتمند می باشد که تمام این مجموعه را در قیمتی پایین تر از برخی رقبا در اختیار می گذارد. برای اطلاع از قیمت و خرید گوشی کلیک کنید.