سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشخصات و بررسی گوشی mi 10

بررسی گوشی شیائومی می 10

 

شیائومی یکی از برندهاییست که روزبه‌روز در کشورمان محبوب‌تر می‌شود و سهم بیشتری را از بازار به‌دست می‌آورد. این شرکت چینی در تمام رده‌ها نماینده شایسته‌ای دارد؛ از گوشی‌های اقتصادی دو-سه میلیونی گرفته تا پرچمداران بیست و چند میلیونی. ما این‌بار سراغ شیائومی می 10 رفتیم، پرچمداری که حدود شش ماه از معرفی‌اش می‌گذرد اما یکی از قوی‌ترین گوشی‌های بازار ایران است و از شبکه 5G هم پشتیبانی می‌کند.

خانواده می 10 شیائومی فعلاً سه پرچمدار و دو میان‌رده قدرتمند دارد. از می 10 اولترا که همین چند روز قبل معرفی شد و می 10 پرو که بگذریم، می 10 معمولی با چیپست اسنپدراگون 865، دوربین 108 مگاپیکسلی و نمایشگر سوپر امولد 90 هرتزی یکی از بهترین گوشی‌های بازار و یکی از ارزان‌ترین پرچمداران سازگار با شبکه 5G محسوب می‌شود که هم‌اکنون حدود 19 میلیون تومان قیمت دارد. مشخصات اصلی این گوشی را در ادامه می‌بینید. بنابراین اگر قصد خرید گوشی می 10 را دارید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بررسی گوشی شیائومی mi 10

صفحه نمایشگر

نمایشگر بکار رفته در می 10، تفاوتی با نمونه بکار رفته در نسخه پرو ندارد. این نمایشگر 6.67 اینچی از پنل آمولد استفاده می‌کند که به گفته شیائومی، بهترین نمایشگر بکار رفته در بین تمام محصولات آن‌ها می‌باشد.

رزولوشن این نمایشگر کمی فی السابق، 1080×2340 می‌باشد که تراکم پیکسلی 386 پیکسل در اینچ را در اختیار می‌گذارد. بنابراین پرچمدار شیائومی را همچنان باید یک پله پایین‌تر از سایر پرچمداران مطرح بازار قرار دهیم؛ اما باید به این موضوع نیز اشاره‌ کنیم که رزولوشن فول اچ‌دی، همچنان وضوح مناسبی را برای مشاهده انواع محتوا در اختیار می‌گذارد و علاوه بر این، تأثیر مثبتی روی مصرف باتری خواهد داشت.

نرخ تازه‌سازی تصویر در این نمایشگر، 90 هرتز می‌باشد که شاید پایین‌تر از برخی پرچمداران با نمایشگر 120 هرتزی باشد؛ اما هر چیزی بیشتر از نرخ تازه‌سازی 60 هرتز، باعث می‌شود که انیمیشن‌ها به‌صورت نرم و روان‌تری به نمایش گذاشته شود و اجرای بازی‌ها، لذت‌بخش‌تر باشد.

درزمینه? کیفیت نیز می‌توان گفت که با یکی از بهترین‌ها سروکار داریم. حداکثر روشنایی نمایشگر می 10 در حالت دستی حدود 520 نیت هست که در حالت خودکار به 850 نیت می‌رسد و استفاده بدون دردسر در محیط‌های بسیار روشن را در اختیار می‌گذارد.

در قسمت تنظیمات نمایشگر، امکانات کاملی برای شخصی‌سازی رنگ‌ها در نظر گرفته‌شده است. به‌طورکلی سه پروفایل برای رنگ‌ها وجود دارد که خودکار، اشباع و اورجینال نام دارند. شیائومی به‌صورت پیش‌فرض حالت نمایشگر را روی حالت خودکار قرار داده است که در این حالت، رنگ‌ها بر اساس نور محیط تغییر خواهد کرد. گذشته از این موارد، در این حالت می‌توان دمای رنگ‌ها را نیز به‌دلخواه تغییر داد.

در حالت بعدی یعنی اشباع، مطابق انتظار رنگ‌ها به‌صورت اغراق‌شده‌ای به نمایش گذاشته می‌شوند تا احساس اولد بودن پنل به‌صورت بیشتری منتقل شود. اما اگر خواستار رنگ‌های دقیق هستید، با قرار دادن حالت نمایشگر روی اورجینال، می‌توانید رنگ‌های بسیار دقیقی را دریافت کنید. در این حالت، فضای رنگی نمایشگر Mi 10 به DCI-P3 تغییر می‌کند و خطای رنگی آن، بسیار کمتر از دو حالت قبلی می‌باشد.

گذشته از این موارد، یک منوی پیشرفته نیز برای تنظیم رنگ‌ها در نظر گرفته شده است که در آن می‌توان مواردی مثل فضای رنگی؛ دمای رنگ‌ها، اشباع‌شدگی، کنتراست، Hue و … را به‌صورت دستی تنظیم کرد؛ بااین‌حال همچنان می‌توان گفت که دقیق‌ترین رنگ‌ها متعلق به حالت اورجینال می‌باشد.

از سایر ویژگی‌های نمایشگر هم می‌توان به پشتیبانی از استاندارد HDR10+ و پوشش Widevine L1 DRM اشاره کرد که به معنای استریم محتوای HDR در رزولوشن حداکثری می‌باشد.

دوربین

همانطور که گفتیم اصلی‌ترین تفاوت می 10 با نسخه می 10 پرو دوربین اصلی از نظر حسگر و لنزهای گوشی است که در نسخه پرو امکانات متنوع‌تری برای کاربر در نظر گرفته شده است. البته جال است بدانید حس‌گر اصلی در هر دو گوشی یکسان است.

دوربین اصلی می 10 دوربینی 108 مگاپیکسلی است که درد آن از حسگر سامسونگ ISOCELL Bright S5KHMX  استفاده شده‌است. گوشی می 10 بر خلاف Mi 10 pro از دوربین تله فوتو بهره نمیبرد؛ بنابراین برای زوم کردن تصویر لاز روش برش در دوربین اصلی استفاده میکند. با وجود حس‌گر 13 مگاپیکسلی با لنز f/2.4 برای عکاسی فوق عریض، یک دوربین اختصاصی در پنل پشتی وجود دارد.

برای گرفتن تصاویر ماکرو حس‌گری 2 مگاپیکسلی و یک لنز با دهانه دیافراگم  f/2.4به جهت عکاسی از سوژه در فاصله‌ای بسیار نزدیک تعبیه شده است. یک دوربین فوق عریض 13 مگاپیکسلی هم در نظر گرفته شده که در محیط‌های با نور اندازه، عملکردی مطلوب از خود نشان میدهد.

در برنامه دوربین، حالت‌های مختلف تصویربرداری مانند پرتره، 108 مگاپیکسل، فیلمبرداری و … که بر روی نواری بالای دکمه شاتر قرار داده شده‌اند و با کشیدن صفحه به سمت چپ یا راست، میتوان حالت موردنظر را انتخاب کرد. هوش مصنوعی، فیلتر های رنگی، فلاش، تایمر عکس،HDR  و… هم از بخش بالایی در دسترس هستند.

تنظیم وایت بالانس، سرعت شاتر، فوکوس و ایزو و.. و همچنین امکان استفاده از تمام دوربین‌ها در حالت عکاسی پرو یا تنظیم دستی وجود دارد. تصاویر گرفته شده با می 10 جزئیات فراوانی چون رنگ‌های زنده، رنج داینامیکی وسیع و نویز کنترل‌شده و وضوح مطلوبی دارند خصوصا وقتی در محیطی با نور روشن گرفته شده باشد.

می 10 برای گرفتن تصاویر پرتره از دوربین اصلی و همینطور دوربین مختص سنجش عمق 2 مگاپیکسلی کمک می‌گیرد. البته در این خصوص به دو مورد میتوان خرده گرفت. یکی اینکه در خصوص تشخیص لبه‌های سوژه‌ها در حدی معمولی عمل میکند و دیگری اینکه در ثبت تصویر از سوژه‌های انسانی جزئیات تصویر بیش از حد نرم میشوند؛ که از یک پرچمدار شیائومی 2020 انتظار بیشتری باید داشته باشیم.

دوبین سلفی mi 10 حسگری 10 مگاپیکسلی بوده که رزولوشن 20 مگاپیکسل و لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0  دارد. این دوربین میتواند د رمکان‌هایی که نوری قابل قبول دارند، تصاویر باکیفیتی رت به ثبت برساند.

باتری و شارژدهی گوشی شیائومی mi 10

گوشی می 10 از باتری بزرگ 4780 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند که حدود 280 میلی آمپر ساعت ظرفیت بیشتری در مقایسه با نمونه بکار رفته در نسخه پرو دارد و به نظر می رسد که شیائومی به دلیل قرار دادن دوربین های کوچک تر در این گوشی، موفق شده از فضای به دست آمده برای افزایش ظرفیت باتری استفاده کند.

وقتی که با باتری بزرگ سروکار داشته باشیم، با اطمینان بالایی می توانیم بگوییم که مشکلی از بابت شارژدهی وجود نخواهد داشت و این موضوع در مورد گوشی می 10 نیز صدق می کند. این گوشی می تواند در حالت 90 هرتزی حدود 18 ساعت و در حالت 60 هرتزی، حدود 20 ساعت به پخش مداوم ویدئو بپردازد که رکورد بسیار خوبی بوده و آن را بین بهترین پرچمداران سال 2020 قرار می دهد.

Mi 10 شیائومی از شارژ سیمی و بی سیم با توان 30 وات پشتیبانی می کند و همچنین امکان شارژ معکوس با توان 5 وات برای آن در نظر گرفته شده است. با استفاده از تجهیزات داخل جعبه می توان در عرض 30 دقیقه حدود 52 درصد باتری را شارژ کرد و شارژ کامل دستگاه نیز حدود 75 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت که با توجه به باتری 4780 میلی آمپر ساعتی، زمان بسیار خوبی ارزیابی می شود؛ اما نمی توان آن را سریعترین دانست.

کلام آخر

همانطور که می دانید شیائومی به عرضه گوشی های مختلف با قیمتی پایین تر از رقبا شهرت دارد. این موضوع در مورد پرچمداران این شرکت نیز صدق می کند؛ اما امسال شاهد عرضه گوشی می 10 پرو باقیمت 1000 دلار بودیم نشان داد شیائومی ترسی از بابت افزایش قیمت محصولات خود ندارد. با این حال این کمپانی تصمیم گرفته تا در کنار پرچمدار اصلی خود یک نسخه ارزانتر را نیز عرضه کند که اصلی ترین دلیل قیمت پایین تر آن، به ساختمان دوربین باز می گردد.البته این موضوع به معنای کیفیت پایین دوربین می 10 نیست؛ چراکه دوربین اصلی این گوشی هنگام عکاسی و فیلمبرداری، کیفیت بسیار خوبی را از خود به نمایش می گذارد و تنها ضعف آن، نبود دوربین تله فوتو و کیفیت ناامید کننده دوربین فوق عریض در محیط های کم نور می باشد. از این موارد که بگذریم، شیائومی می 10 دستگاهی با کیفیت ساخت بالا، نمایشگر عالی 90 هرتزی، شارژدهی بسیار خوب باتری، اسپیکر های توانمند و سخت افزار بسیار قدرتمند می باشد که تمام این مجموعه را در قیمتی پایین تر از برخی رقبا در اختیار می گذارد. برای اطلاع از قیمت ها و خرید گوشی کلیک کنید.