سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی گوشی شیائومی می a3

بررسی گوشی شیائومی می a3

 

شیائومی Mi A3 پس از اینکه Mi A2 بسیاری از طرفداران Mi A1 را به خاطر کنار گذاشته شدن ویژگی هایی از قبیل بررسی جک صوتی، مموری کارت ارتقاء یافته و پشتیبانی از رادیویی FM ناامید کرد، جانشین بسیار قابل انتظاری بود. در واقع، شیائومی همه این موارد را برای Mi A3 به ارمغان آورد و حتی یک باتری بسیار بزرگتر نیز در آن قرار داد.

ساخت و بدنه درجه یک، صفحه نمایش اولد و اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر، دوربین بهبود یافته و چیپ ست مدرن، همگی گزینه های بسیار متفکرانه برای یک تلفن نسبتا کم قیمت بودند.. اگر شما نیز یه این گوشی علاقه دارید یا قصد خرید گوشی می a3 را دارید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بررسی گوشی شیائومی می a3

طراحی

زمانی که دو گوشی Mi A3 و Mi A2 را کنار هم قرار دهید، متوجه تغییرات اساسی در بخش طراحی خواهید شد. گوشی شیائومی Mi A3 برخلاف دو نسل قبلی که از بدنه فلزی و باریک استفاده می کردند، به بدنه ای با ساختیار شیشه و پلاستیک فشرده مجهز شده است که ضخامت آن نیز افزایش پیدا کرده است. اما این افزایش ضخامت نه تنها یک نکته منفی نیست، بلکه راهکاری برای برطرف کردن ایرادات نسل قبلی می باشد. در حقیقت شیائومی ضخامت نسخه جدید را حدود 1.2 میلی متر افزایش داده است که در پی آن، برآمدگی دوربین به شکل قابل توجهی کمتر شده و باتری بزرگتری نیز در داخل دستگاه قرار گرفته است.

در قسمت جلوی Mi A3 شاهد استفاده نمایشگر آمولد با ناچ قطره ای هستیم که حاشیه های آن در مقایسه با دو نسل قبلی، بسیار کوچکتر شده است، اما به دلیل بزرگ بودن حاشیه پایینی، میان رده جدید شیائومی در این زمینه حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

در داخل بریدگی نمایشگر، دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی قرار گرفته است که در قسمت بالای آن نیز، اسپیکر مکالمه به چشم می خورد. همچنین جالب است بدانید که با وجود کاهش حاشیه های نمایشگر، این گوشی دارای چراغ اعلان می باشد که روی حاشیه بالایی و در سمت راست دوربین سلفی قرار گرفته است.

تغییر بزرگ دیگر به وجود آمده در Mi A3 مربوط به سنسور اثر انگشت می باشد. شیائومی مانند برخی از میان رده های امروزی، سنسور اثرانگشت Mi A3 را به زیر نمایشگر منقل کرده و خبری از سنسور اثر انگشت خازنی روی پنل پشتی، در کار نمی باشد. به گفته شیائومی سنسور اوپتیکال جدید، پیشرفت های بزرگی به خود دیده و علاوه بر بزرگ تر شدن محل شناسایی آن، استفاده از لنز میکرو فاصله جدید، امکان تشخیص پیکسل هایی با اندازه 7.2 میکرون را به وجود آورده است که نتیجه آن، عملکرد سریع تر و بهتر در شرایط دشوار مانند محیط های بسیار روشن، دماهای پایین و یا انگشت های بسیار خشک می باشد.

در مورد تجربه استفاده از این سنسور اثر انگشت باید گفت که به طور کلی به خوبی نسخه خازنی بکار رفته در Mi A2 نمی باشد، اما با توجه به رده قیمتی Mi A3، می توان گفت که سنسور اثر انگشت آن، عملکردی قابل اطمینان دارد که در بیشتر موارد، بهتر از نمونه بکار رفته در گوشی هایی مثل گلکسی A50 عمل می کند.

پنل پشتی شیائومی Mi A3 همانند قسمت جلو، از پوشش گوریلا گلس 5 استفاده می کند و این گوشی در سه رنگ آبی، مشکی و سفید روانه بازار شده که شیائومی نام های عجیب More Than White، Kind Of Grey و Not Just Blue را برای آن ها در نظر گرفته است. رنگ سفید این محصول، مشابه میان رده های اخیر سامسونگ، جلوه ای گرادیانی در هنگام انعکاس نور به خود می گیرد. رنگ مشکی اما ظاهری جیوه ای دارد که جلوه لوکسی به آن بخشیده است و در نهایت نوبت رنگ آبی می رسد که پنل پشتی آن در زوای مختلف تابش نور، خطوط منحنی بسیار جذابی را به نمایش می گذارد.

در نهایت نوبت به فریم پلاستیکی می رسد که جلوه ای کاملا براق دارد و متناسب با رنگ گوشی، رنگ آن نیز تغییر پیدا می کند. مشابه بیشتر گوشی های شیائومی، کلید های تنظیم صدا و پاور، روی لبه سمت راست قرارگرفته اند و درگاه سیمکارت نیز در سمت مقابل به چشم می خورد. بد نیست بدانید که شیائومی Mi A3 دارای درگاه سیمکارت هیبریدی می باشد که امکان استفاده از دو سیمکارت به صورت همزمان و یا استفاده از یک سیمکارت و یک کارت حافظه را به کاربر می دهد.

یک تغییر مثبت دیگری که در طراحی Mi A3 به وجود آمده، بازگشت جک 3.5 میلی متری هدفون می باشد که روی لبه بالایی قرار گرفته و در کنار آن، فرستنده اینفرارد به چشم می خورد. لبه پایینی دستگاه نیز مطابق انتظار میزبان حضور اسپیکر تک کاناله، میکروفون مکالمه و درگاه USB Type-C می باشد.

 

نمایشگر

در زمینه نمایشگر، هم خبر های خوب برای Mi A3 وجود دارد و هم خبر های بد. خبر بد مربوط به رزولوشن پنل می باشد که شیائومی آن را از 1080P به 720P کاهش داده و این موضوع در کنار اندازه 6.5 اینچی و نسبت تصویر 19:5:9، تراکم پیکسلی نه چندان خوب 286 پیکسل در هر اینچ را در اختیار می گذارد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانید پنل بکار رفته در این گوشی از چینش پیکسلی الماسی استفاده می کند و با کمی دقت در نمایشگر، می توان پیکسل ها را از یکدیگر تشخیص داد.

خبر خوب اما، جایگزینی پنل اولد ساخت سامسونگ با پنل های LCD در دو نسخه قبلی می باشد که علاوه بر کیفیت بهتر، نوید بخش مصرف باتری کمتر نیز خواهد بود. گذشته از این موارد، شاید استفاده از رزولوشن اچ دی، تراکم پیکسلی کمتری در اختیار بگذارد، اما نکات مثبتی نیز به همراه دارد که یکی از اصلی ترین آن ها، فشار کمتر روی پردازنده و عملکرد بهتر گوشی در زمینه گیمینگ خواهد بود.

اما شاید برای شما هم جالب باشد که بدایند دلیل اصلی استفاده از رزولوشن پایین تر چیست؟ همانطور که می دانید، پنل های اولد در مقایسه با پنل های LCD، قیمت به مراتب بالاتری دارند و با توجه به اینکه قیمت، یکی از اصلی ترین ملاک های شیائومی برای رقابت با سایر برند ها می باشد، این کمپانی نمایشگر با رزولوشن HD انتخاب کرده است تا هزینه های نهایی را به طور بهتری کنترل نماید.

حداکثر نور نمایشگر موردی است که در دو نسل قبلی این گوشی، یکی از اصلی ترین مشکلات نمایشگر به شمار می رفت و خوشبختانه با استفاده از پنل جدید، شاهد پیشرفت بزرگی در این زمینه هستیم. بیشترین نور نمایشگر Mi A3 به رقم 370 نیت می رسد که رقم بسیار خوبی به شمار می آید، اما همچنان جای پیشرفت دارد و برای استفاده در محیط های بسیار روشن، حالت خودکاری در نظر گرفته نشده است تا توسط آن، نور نمایشگر تقویت شود. در زمینه حداقل نور اما نمایشگر شیائومی Mi A3 تعریف چندانی ندارد. در واقع حداقل نور این نمایشگر حدود 14 نیت می باشد که بسیار بیشتر از اسمارتفون های امروزی با حداقل نور 1 الی 4 نیت می باشد.

شیائومی معتقد است که نمایشگر بکار رفته در می ای 3، 102.7% از فضای رنگی NTSC را پوشش می دهد و به طور کلی می توان گفت که دقت رنگی آن، قابل قبول ارزیابی می شود. با این حال، بد نیست بدانید که رنگ آبی در این نمایشگر به صورت اغراق شده ای به نمایش گذاشته می شود و به طور کلی اگر امکان تنظیم دمای رنگ ها وجود داشت، با بیشتر کردن دمای رنگ ها، امکان افزایش دقت رنگ ها وجود داشت.

دوربین

شیائومی در می A3 از مجموعه دوربین‌های سه‌گانه استفاده کرده است. دوربین اصلی 48 مگا پیکسل است که در کنار یک لنز فوق عریض 8 مگا پیکسلی و یک حسگر تشخیص عمق 2 مگا پیکسلی قرار گرفته است. در این گوشی خبری از لرزش گیر اپتیکی برای رفع لرزش‌های فیلم‌برداری وجود ندارد. همچنین نرم‌افزار دوربین شبیه به طراحی‌های MIUI است و شباهتی به گوشی‌های مجهز به اندروید وان ندارد. در این نرم‌افزار شما می‌توانید به حالت‌های عکاسی خودکار، عکاسی حرفه‌ای، فیلم‌برداری کوتاه، فیلم‌برداری عادی، عکس‌برداری پرتره و عکس‌برداری حالت شب وجود دارد. همچنین این دوربین‌ها مجهز به فلش LED و قابلیت عکس‌برداری پانوراما هستند.

باتری گوشی شیائومی می a3

همانطور که گفته شد، باتری عظیم Mi A3  و نمایشگر 720 آن، باعث شده که عمر باتری این میان رده بسیار عالی باشد، ولی متاسفانه پشتیبانی از هیچ گونه شارژ سریعی در آن دیده نمیشود. بنابراین شارژ دستگاه با کابل و آداپتور درون جعبه بیشتر از 2 ساعت زمان صرف میکند.

سخن پایانی

انتظار می‌رفت پس از اینکه طرفداران این خط تولید با گوشی Mi A2 و حذف امکاناتی نظیر جک هدفون 3.5 میلی‌متری، پشتیبانی از رادیو FM و محل قرار دادن مموری کارت ناامید شدند، Mi A3 جبران مافات کند و شیائومی هم به این موضوع کاملاً واقف بود و با قرار دادن یک باتری قدرتمندتر توانست مشتریان خود را دوباره به دست آورد.

کیفیت ساخت بالا، نمایشگر OLED، سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، دوربین پیشرفته‌تر و چیپ‌ست قوی‌تر، امکانات هوشمندانه‌ای بودند که شیائومی برای یک دستگاه میان‌رده برگزید. البته برای زیاد نشدن قیمت، باید یک قسمت از این گوشی معمولی می‌بود که به نظر می‌رسد در اینجا قرعه به نام صفحه نمایش افتاده است. برای اطلاعات بیشتر از گوشی های جدید کلیک کنید.