سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی و مشخصات گوشی شیائومی ردمی نوت 9 پرو

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 9 پرو

 

اهمیت سری Note از اسمارت فون های برند Redmi را نمی توان نادیده گرفت. اعضای این سری هستند که کمپانی را سر زبان ها انداختند و به شیائومی کمک کردند تا محبوبیت جهانی به دست آورد. Redmi Note 4 وقتی معرفی شد، 4 میلیون نسخه را به فروش رساند و سال گذشته، شیائومی ردمی نوت 9 پرو جزو پر فروش ترین اسمارت فون های زیر 1000 روپیه هند بود.

حالا این نکته اهمیت زیادی دارد که شیائومی محصولی روانه بازار کند که نه تنها امکانات اصلی را به خوبی ارائه دهد، بلکه پایش را فراتر هم بگذارد. حال سوال اینجاست که Redmi Note 9 Pro دستگاهی هست که بتواند جا پای نسل های قبلی بگذارد؟ در این مقاله به بررسی این میان رده پرداخته ایم تا پاسخی کامل برای این پرسش پیدا کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 9 پرو

طراحی

شیائومی ردمی نوت 9 پرو یک طراحی براق و صیقلی دارد. بدنه پشتی از جنس شیشه ضد خش و نشکن گوریلا گلس 5 است و حالتی آیینه‌ای دارد تا بیشتر چشم‌نواز شود. در رنگ‌های سفید و مشکی و سبز آبی عرضه شده و ماژول دوربین به صورت عمودی در وسط بالای پنل پشتی قرار می‌گیرد. چهار دوربین  به همراه یک فلاشر درون این ماژول به صورت متقارنی قرار گرفتند که باعث خلوتی و زیبایی بیشتر گوشی می‌شود. شاید بیرون‌زدگی بیش از حد ماژول دوربین کمی شما را آزار بدهد.

در پنل جلویی شاهد یک نمایشگر بزرگ 6.67 اینچی هستیم. به جز در پایین نمایشگر، تقریبا در باقی بخش‌ها حاشیه بسیار کم و باریکی مشاهده می‌شود. نسبت نمایشگر به بدنه در این گوشی 85 درصد است.

یک سوراخ ناچ کوچک وسط نمایشگر در بالا می‌بینیم که دوربین سلفی درون آن قرار گرفته است. احتمالا این ناچ زیاد شما را اذیت نمی‌کند و امروزه اکثر گوشی‌های چنین طراحی دارند. جنس بدنه نمایشگر و پنل جلویی هم شیشه و گوریلا گلس 5 است که برای یک گوشی میان‌رده مزیت بزرگی است. حسگر اثر انگشت نه در بدنه پشتی یا زیر صفحه‌نمایش بلکه روی کلید پاور دستگاه قرار داده شده است.

کلید پاور کمی تورفتگی نسبت به کلیدهای کنترل حجم صدا و بدنه باریک کناری سمت راست دارد. گوشی هواوی نوا 7 آی هم از چنین طراحی برخوردار است و اکنون کلید پاور ردمی نوت 9 پرو بی‌شباهت به آن نیست. اما عملکرد سنسور اثر انگشت سریع و کاملا دقیق است. در لبه سمت چپ فقط شیار سیم‌کارت دیده می‌شود که کنارش اسلات کارت حافظه قرار دارد. خبر خوش اینکه شکاف سیم‌کارت و کارت حافظه مجزا از یکدیگر هستند و می‌توانید همزمان از هر دو استفاده کنید.

در لبه پایینی بلندگوی اصلی، جک هدفون 3.5 میلی‌متری، میکروفون اصلی و درگاه USB نوع C قرار دارد. در لبه بالایی بلندگوی دوم، میکروفون دوم و یک فرستنده‌ی مادون‌قرمز (اینفرارد) می‌بینیم. بدنه گوشی کمی لیز است و اثر انگشت یا لکه و چربی روی آن باقی می‌ماند. به جز آن، مشکل دیگری نمی‌بینید و زیبایی آن بیشتر شما را مجذوب می‌کند.

صفحه نمایش

نمایشگر شیائومی ردمی نوت 9 پرو 6.67 اینچی از نوع IPS LCD بوده که از استایل هول-پانچ برای میزبانی دوربین سلفی بهره می‌برد. این نمایشگر کیفیت تصویر 2400 در 1080 پیکسل، تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر اینچ و نسبت تصویر 20:9 را ارائه می‌دهد. این گوشی 84.5 درصد از سطح پنل جلو را به خود اختصاص داده و به منظور جلوگیری از ایجاد خراش یا آسیب ناشی از ضربه روی نمایشگر از محافظ شیشه‌ای گوریلاگلس نسل 5 بهره‌ برده است.

شاید از نظر برخی افراد، یکی از کاستی‌های این گوشی استفاده از پنل LCD به جای پنل اولد باشد که آن را در مقایسه با هم‌رده‌های برندهای سامسونگ و هوآوی که از پنل آمولد بهره می‌برند، در رده‌ی پایین‌تری قرار می‌دهد؛ اما خب همیشه هم پنل LCD به این معنا نیست که کیفیت نمایشگر پایین است. اگر قیمت گوشی برای شما مهم است می‌توانید گوشی‌هایی با این نوع پنل‌ها را هم در نظر بگیرید و در بسیاری موارد عمکرد رضایت بخشی را در حد پنل‌های Amoled میان‌رده ارائه می دهند. نور پس زمینه نمایشگر در اطراف ناچ کمی غیر طبیعی و تیره‌تر به نظر می‌رسد که در پس زمینه‌ی روشن ملموس‌تر است و این امر هم یکی از نتایج بهره‌گیری از این گونه پنل‌ها است.

البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که این پنل در مقایسه با پنل نسخه‌های قبلی ارتقاء قابل توجهی داشته و در واقع در این گوشی موبایل با پنلی روبرو هستیم که رنگ‌های شارپ‌تر، پویاتر و با کیفیت‌تری ارائه می‌دهد. کسی نیست که در زمان خرید گوشی ارائه رنگ چشم نواز نمایشگر را در نظر نگیرد.

دوربین

ردمی نوت 9 پرو در قاب پشتی خود 4 دوربین برای عکاسی و فیلمبرداری در اختیار دارد. اولین دوربین از بالا سمت راست، دوربین اصلی دستگاه است که مجهز به یک سنسور 64 مگاپیکسلی از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/1.9 و پیکسل‌هایی به بزرگی 0.8 میکرومتر است. این سنسور از فوکوس خودکار با تشخیص فاز بهره می‌برد. در کنار دوربین اصلی، یک سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض با f/2.2 و زاویه دید 119 درجه قرار گرفته است. پایین‌تر از این دوربین، سنسوری 5 مگاپیکسلی با f/2.4 برای عکاسی ماکرو در نظر گرفته شده که دارای فوکوس خودکار است. در کنار این سنسور نیز یک دوربین 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق با f/2.4 جای گرفته است. پایین‌تر از دوربین‌ها نیز فلش LED قرار دارد.

دوربین اصلی این دستگاه از سنسور ISOCELL Bright GW1 سامسونگ بهره می‌برد که با استفاده از فناوری ترکیب پیکسلی 4 به 1، تصاویر خروجی را با رزولوشن 16 مگاپیکسل ارائه می‌کند. البته در نرم‌افزار دوربین امکان عکس‌برداری در حالت 64MP Ultra HD نیز در نظر گرفته شده است. البته ثبت تصاویر 64 مگاپیکسلی در حالت عکاسی Pro نیز ممکن است. جاییکه علاوه‌بر رزولوشن عکس، می‌توان سطح وایت بالانس، فوکوس، شاتر اسپید، ISO، نوردهی و نوع لنز قابل تنظیم است.

 

در طول بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی با هر دو ساعت 64 و 12 مگاپیکسلی تصاویری به ثبت رساندیم، اما نتیجه کار در این دو حالت تفاوت چندان محسوسی نداشت. ثبت تصاویر با رزولوشن اصلی امکان کراپ کردن عکس بدون افت کیفیت را به شما می‌دهد، اما در صورتیکه قصد استفاده از عکس بدون کراپ را داشته باشید، نتیجه کار آنقدرها متفاوت نخواهد بود. دوربین اصلی دستگاه از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و تقریباً در تمامی شرایط تصاویری با جزئیات بالا، دقت رنگی بالا و با کمترین میزان نویز ارائه می‌کند.

در نرم‌افزار دوربین حالت عکاسی 2x نیز در نظر گرفته شده است که وظیفه ثبت این تصاویر با دوربین اصلی است. از آنجاییکه این دوربین زوم اپتیکال ندارد، قابل پیش‌بینی بود که تصاویر ثبت شده با این زوم دیجیتالی چندان دلچسب نباشد و جزئیات در آن از دست برود. برای ثبت تصاویر پرتره، دوربین 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق به کمک دوربین اصلی می‌آید. متأسفانه این سنسور هم عملکرد چندان دقیقی ندارد و در مواردی شاهد از دست رفتن مرز میان سوژه اصلی و پس‌زمینه آن بودیم. با این حال، برای کسانی مثل من که علاقه‌ای به افکت بوکه ندارند و تصاویر را در حالت طبیعی ترجیح می‌دهند، این موضوع چندان بغرنج نیست.

دوربین فوق عریض این گوشی هم که برای ثبت تصاویر با دامنه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گبرد، دارای حالتی است که در آن به صورت خودکار اعوجاج در گوشه‌های تصویر برطرف خواهد شد. با این حال، تغییرات اعمال شده چندان چشم‌گیر نیست و گاهاً در تصاویر ثبت شده با این دوربین شاهد از دست رفتن جزئیات در گوشه‌های تصویر هستیم. این موضوع در شرایطی که نور محیط به اندازه کافی نباشد، بیشتر حس می‌شود. با این حال، کیفیت کلی تصاویر، دقت رنگ و سطح جزئیات ثبت شده با این دوربین رضایت بخش است.

با استناد به گوشی‌هایی که تا امروز مورد بررسی قرار داده بودیم، از نظر من دوربین ماکرو یکی از بی‌استفاده‌ترین دوربین‌هایی بود که در گوشی تعبیه می‌شد. چرا که فوکوس بر روی سوژه در این دوربین‌ها به سختی انجام می‌شد و پس از تلاش‌های طاقت‌فرسا نتیجه کار چندان دلچسب نبود. به‌گونه‌ای که در مقایسه با تصویر کراپ شده دوربین اصلی، تقریباً همیشه دوربین اصلی دستگاه برنده بود. اما دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو ردمی نوت 9 پرو، موفق شد ذهنیت من را تغییر دهید. به لطف فوکوس خودکاری که برای این سنسور در نظر گرفته شده، فوکوس بر روی سوژه در صورت حفظ فاصله درست، آسان و سریع است و نتیجه‌ای که با این دوربین حاصل می‌شود، بسیار خوب است.

شیائومی یک دوربین 16 مگاپیکسلی عریض با گشادگی دیافراگم f/2.5 برای ثبت تصاویر سلفی در جلوی این گوشی تعبیه کرده است. دوربین سلفی نیز از فناوری ترکیب پیکسلی بهره برده و خروجی 4 مگاپیکسلی ارائه می‌کند. این دوربین در حالت عادی تصاویر خوب، با کیفیت قابل قبولی ثبت می‌کند. در حالت عکاسی Portrait پس‌زمینه سوژه به صورت دقیقی تار خواهد شد و از این منظر عملکرد دوربین سلفی به لطف قابلیت‌های هوش مصنوعی بهتر از دوربین اصلی است. شیائومی در نرم‌افزار دوربین سلفی امکانات زیباسازی مانند صاف کردن پوست صورت، بزرگ کردن چشم‌ها و … نیز در نظر گرفته است که نتیجه کار معمولاً بهتر از آن واقعیت از آب در خواهد آمد.

در نرم‌افزار دوربین حالت عکاسی شب (Night Mode) نیز در نظر گرفته شده که متأسفانه تنها برای دوربین اصلی فعال است. این یعنی در صورت استفاده از دوربین سلفی یا دیگر دوربین‌های دستگاه در شرایط کم‌نور و تاریک باید انتظار حضور نویز و آبرنگی شدن تصاویر را داشته باشید. تصاویری که در حالت شب ثبت می‌شوند جزئیات بهتر و نویز کمتری در مقایسه با حالت نرمال دارند و رنگ تصاویر گرم‌تر از آن چیزی است که در واقعیت شاهد آن هستید.

دوربین‌های گوشی ردمی نوت 9 پرو یکی از کامل‌ترین مجموعه‌هایی هستند که در یک گوشی میان‌رده می‌توان پیدا کرد. کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین‌ها در نور روز بسیار خوب است. در نور شب و محیط‌های تاریک هم دوربین اصلی عملکرد خوبی دارد. عملکرد دوربین سلفی گوشی هم رضایت بخش است و امکان ثبت تصاویر خوب در تمامی شرایط برای آن وجود دارد.  

باتری و شارژدهی شیائومی ردمی نوت 9 پرو

شیائومی در زمینه عرضه گوشی‌های مجهز به باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی پیشتاز بود و با معرفی ردمی نوت 9 پرو نیز به این رویه ادامه داد. این هندست مجهز به یک باتری 5020 میلی‌آمپرساعتی است که انرژی موردنیاز جهت استفاده سنگین از گوشی طی مدت بیش از 1 روز را فراهم می‌کند. متاسفانه باتری گوشی با سرعتی معادل 18 وات شارژ می‌شود و شارژ کامل آن حدودا 140 دقیقه زمان خواهد برد.

کلام آخر

مثل همیشه، انتخاب این دستگاه تا حد زیادی به اولویت های کاربر و سلیقه او بستگی دارد. Redmi Note 9 Pro از حیث ارزش دستگاه در برابر قیمت موفق ظاهر شده است. یک دوربین بهتر از حد متوسط، سخت افزار بسیار قوی و طراحی زیبا با قیمت حدود 170 دلار بسیار راضی کننده است.

البته اگر یکی از اولویت های شما بحث بازی و گیمینگ است، باید بگوییم که دستگاه هایی مثل Poco X2 با چیپست اسنپدراگون 730 و نرخ ریفرش 120 هرتزی می تواند تجربه بهتری ارائه دهد. از سوی دیگر، Realme 6 از  نظر عملکردی ضعیف تر است اما تجربه تصویر برداری بهتری را به کاربر هدیه می دهد

به نظر می رسد که رقابت میان رده های اقتصادی سرانجام به نفع شیائومی پیش می رود. البته این نکته هم حائز اهمیت است که هر دستگاهی برای گروه خاصی مناسب است و ردمی نوت 9 پرو هم با قابلیت ها و امکانات خود، به خوبی می تواند در بازار میان رده ها مشتریان زیادی را جذب کند. برای اطلاع از قیمت و خرید گوشی کلیک کنید.

 

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و خیره کننده
  • عملکرد پردازشی قدرتمند
  • عمر باتری عالی

 

نقاط ضعف

  • عملکرد ناامید کننده دوربین محیط های تاریک
  • نرخ ریفرش معمولی پنل نمایشگر