سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی و مشخصات گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

بررسی گوشی نوت 20 اولترا

 

سری نوت سامسونگ همیشه در کانون توجه قرار داشته و شاید بتوان آن‌ را پرحاشیه‌ترین محصول بازار دانست. به محض تولد، استیو جابز خدا بیامرز به آن حمله‌ور شد، نسل ششم آن اصلا به دنیا نیامد و چند سال پیش هم که آن‌قدر آتش به پا کرد تا ورودش حتی به هواپیماها هم ممنوع شود! حالا هم طبق اخبار منتشر شده، شاید به روزهای آخر عمرش رسیده باشد و شاهد آخرین گلکسی نوت دنیا باشیم!

با همه این‌ها، گلکسی نوت، همیشه یک کهکشانی بوده و در این دنیای نامرد که به هیچ کمپانی وفا نکرد، با این همه حاشیه همچنان می‌درخشد. تصورش را بکنید که کمپانی‌های بزرگی همچون سونی، اچ‌تی‌سی و ال‌جی مدتی می‌شود که سرشان در لاک خودشان است و کاری به کار کسی ندارند اما تنور سامسونگ هنوز هم داغ داغ است!

طبق معمول، این همه آسمان به رسیمان بافتیم که بگوییم با یک گوشی سرسخت طرف هستید! مسلما گذشتن از وسط همه این سختی‌ها از گلکسی نوت 20 اولترا یک ابرقهرمان ساخته است.

اگر می‌خواهید بدانید که کهکشانی جدید سامسونگ همان چیزی است که فکرش را می‌کردید یا خیر، با آی‌تی‌رسان و بررسی گلکسی نوت 20 اولترا همراه باشید. این گوشی توسط داریا همراه برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته است.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

طراحی

  • یک اسمارت فون بسیار بزرگ با لبه‌های چهارگوش؛ استفاده از دو دست برای نگه داشتن و استفاده از گوشی
  • سنسور انگشتی نمایشگر از نوت 10 پلاس انتقال داده شده
  • رنگ برنزی بر رنگ مشکی و سفید غالب شده

کلمه بزرگ دیگر سری نوت را تعریف نمی‌کند. نوت 20 آلترا یک گوشی بسیار بزرگ است که برای کار کردن با آن نیاز به دستان بزرگ است. این گوشی همان نمایشگر 6.9 اینچی مانند گوشی سامسونگ اس 20 آلترا را دارد. چه چیزی طراحی نوت 20 سامسونگ را بهتر کرده است؟ حقیقتا جواب سایز بزرگ آن نیز نیست.

در طراحی نوت 20 آلترا سه رنگ مشکی، سفید و برنزی را مشاهده می‌کنیم که رنگ برنز آن را زیباتر کرده و شیشه پشتی آن ساختاری مات دارد. با این ساختار دیگر نیازی نیست نگران ماندن اثر انگشت بر روی بدنه باشید. همچنین باید اشاره کرد که بر روی این اسمارت فون گوریلا گلس ویکتوس با فریم فولادی نصب شده است که کیفیتی فوق‌العاده دارد.

به جدیدترین گوشی‌های سامسونگ که نگاه کنید متوجه می‌شوید که همه آنها لبه‌های گرد دارند، اما این مدل دارای چهارچوب چهار گوش است که تنها در قسمت راست کمی ملایم شده است. این ویژگی به S Pen کمک می‌کند تا مستقیما در سمت چپ قرار بگیرد.

یک برآمدگی بزرگی در پشت گوشی وجود دارد که نتیجه آن قابلیت زوم 5 برابری است که بسیار خوب کار می‌کند. تصاویر واضح‌تر ارزشش را دارند. شاید بعضی از مردم بخاطر جمع شدن گرد و خاک در قسمت دوربین نوت 20 اولترا شکایت داشته باشند که این شکایت بیشتر از سوی مردم کره است. دوربین سه گانه این اسمارت فون در داخل ماژول بزرگ مستطیلی قرار دارد که شاید برآمدگی 2.6 میلی متری آن در سطوح صاف تعادل گوشی را برهم بزند.

کاورهای Samsung Note 20 Ultra سطج پشتی را به خوبی یکسان می‌کنند و دیگر برآمدگی دوربین مشکلی ایجاد نخواهد کرد. از آنجاییکه این یک اسمارت فون بزرگ و گران قیمت است بهتر است در خرید لوازم جانبی سامسونگ نوت 20 الترا دقت کنید، با یک کارو خوب آن را پوشش دهید و از بدنه زیبای آن مراقبت کنید.

نمایشگر سامسونگ نوت 20 اولترا

  • اولین نوت با نمایشگر 120 هرتزی برای داشتن حرکات نرم‌تر
  • رزولوشن مکس با WQHD+، اما با غیرفعال کردن 120 هرتزی به 1080 رسیده است.
  • بهترین نمایشگر خمیده با دوربین کوچک جلویی
  • نوت 20 اولترای سامسونگ بهترین نمایشگر در هر اسمارت فون را دارد تا اینکه شرکت با یک تکنولوژی جدید برای نمایشگر سری جدید خود وارد شود.

رزولوشن عالی، دقت رنگی فوق‌العاده، میزان بازخورد لمسی 240 هرتزی، روشنایی عالی و حساسیت نمایشگر به قلم آن را گزینه بسیار خوبی برای ستایش و تقدیر کرده است. نمایشگر Dynamic Amoled 2X نمایشگری بزرگ در سری نوت است که قابلیت تطبیق نرخ نوسازی دارد.

چیزی که در زمان بازی و تماشای فیلم در این گوشی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، نمایشگر 120 هرتزی است که کارایی را بالا می‌برد. تمامی کارها و فعالیت‌ها نرم‌تر انجام می‌شوند. همچنین باید گفت که سامسونگ از یک میزان ثابت در نمایشگر خود استفاده نکرده و زمانی که در حال خواندن ایمیل هستید و یا اینکه کار ساده‌تری انجام می‌دهید، گوشی انقدر هوشمند است تا نرخ نوسازی تصویر را کم و یا تنظیم کند و باتری را ذخیره کند. این قابلیت نرخ نوسازی تطبیقی (Adaptive Refresh Rate) بهترین گزینه این نمایشگر نوت 20 آلترا است که در طول عمر باتری اهمیت دارد.

نوت 20 معمولی این قابلیت را ندارد و رزولوشن بالای آن 1080 پیکسل است. تنها منفعت دیگری که در نمایشگر 6.7 اینچی مشاهده می‌کنید این حقیقت است که نوت 20 نمایشگر مسطج دارد و خمیده نیست.

روشنایی صفحه نمایش نوت 20 آلترا 500 نیت در حالت دستی است و در حالت خودکار به 1300 نیت می‌رسد. این نمایشگر در کمترین حالت حدود 2.4 نیت نور دارد که برای شرایط مختلف بسیار مناسب خواهد بود.

دوربین

نوت 20 اولترا، تقریبا از همان مجموعه دوربین بکار رفته در اس 20 اولترا استفاده می‌کند که تغییرات کارآمدی روی آن صورت گرفته است. این مجموعه همچنان شامل یک دوربین با رزولوشن فوق‌العاده بالا، دوربین تله با لنز پریسکوپی و دوربین فوق عریض می‌باشد که در آن سیستم فوکوس لیزری جایگزین دوربین ToF شده است.

 

دوربین اصلی دقیقا مشابه چیزی است که در اس 20 اولترا دیده بودیم. این دوربین از سنسور بزرگ 108 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که در پس لنز 26 میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اوپتیکال قرار گرفته است. سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ ISOCELL Bright HM1 با طیفی وسیعی از فناوری های تقویت‌کننده جذب نور، مثل nonacell ، Smart-ISO و HDR آنی، عکس های روشن‌تر و واضح‌تر 108 مگاپیکسلی به همراه ویدئوهای بسیار شفاف 8K با نرخ فریم 24fps را در شدیدترین شرایط نوری، در اختیار می گذارد.

حسگر ایزوسل Bright HM1 دارای اندازه 1/1.33 با 108 میلیون پیکسل 0.8 میکرونی می‌باشد که برای اولین بار با استفاده از فناوری بسیار پیشرفته نوناسل (nonacell) تصاویر روشنی را در محیط های کم نور در اختیار می‌گذارد. نوناسل، نسخه پیشرفته‌تر تتراسل می باشد که آرایه پیکسلی 3×3 را به ارمغان می‌آورد. سنسور جدید HM1 با استفاده از آرایه نوناسل در ترکیب پیکسل‌های 0.8 میکرونی، می تواند تصاویر 12 مگاپیکسلی با پیکسل‌های بسیار بزرگ 2.4 میکرون به ثبت برساند که قدرت جذب نور این پیکسل‌ها، تا دو برابر بیشتر از حالت تتراسل می‌باشد.

اندازه فیزیکی بزرگ‌تر سنسور، به طور کلی چند مزیت به همراه دارد که یکی از اصلی ترینِ آن‌ها، قدرت جذب نور بیشتر می‌باشد. علاوه بر این، سنسور بزرگ‌تر، عمق میدان کم‌تری را پوشش می‌دهد که نتیجه آن، جداسازی بهتر سوژه از پس زمینه می‌باشد. به همین دلیل سنسور 1/1.33 اینچی نوت 20 اولترا در کنار لنزی با دهانه دیافراگم f/1.8 می تواند افکت بوکه بسیار حرفه‌ای‌تری را در دنیای موبایل ارائه دهد.

اگر بخاطر داشته باشید، دوربین اصلی اس 20 اولترا با سیستم فوکوس Super PD از مشکلاتی مثل ناپایداری فوکوس و سرعت آهسته، رنج می‌برد. اکنون سامسونگ برای رفع این مشکل در گلکسی نوت 20 اولترا ، سیستم فوکوس لیرزی را برای کمک به سیستم فوکوس Super PD در نظر گرفته است که نتیجه آن، فوکوس سریع، دقیق، پایدار و تصاویر شارپ‌تر می‌باشد.

دوربین فوق عریض بدون تغییر در مقایسه با سری اس 20، از سنسور جدید 12 مگاپیگسلی سامسونگ S5K2LA استفاده می‌کند که گشودگی دهانه دیافراگم لنز آن F/2.2 بوده و این دوربین زاویه دید 123 درجه ای را در اختیار خواهد گذاشت. شاید در ابتدا فکر کنید که با توجه به سنسور 16 مگاپیکسلی در نوت 10، این یک عقب‌گرد برای دوربین فوق‌عریض پرچم‌دار سامسونگ به شمار می‌آید، اما بد نیست بدانید که سنسور جدید 12 مگاپیکسلی دارای پیکسل‌های بزرگ تر 1.4 میکرونی می‌باشد. این در حالی است که اندازه پیکسل‌های سنسور قبلی، 1.0 میکرون بوده است.

بعد از دوربین اصلی و فوق عریض، نوبت به دوربین تله‌فوتو می‌رسد که در گلکسی نوت 20 اولترا، ساختمانی کاملا متفاوت با نمونه بکار رفته در S20 Ultra دارد. این دوربین در نوت 20 اولترا به جای سنسور 48 مگاپیکسلی، از سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد که البته اندازه پیکسل‌های آن 0.2 میکرون بزرگ‌تر بوده و 1.0 میکرون می‌باشد. البته باید در نظر داشته باشید که سنسور 48 مگاپیکسلی بکار رفته در اس 20 اولترا، با تجمیع پیکسل‌ها می‌توانست تصویر 12 مگاپیکسلی با پیسکل‌های بزرگ 1.6 میکرون در اختیار بگذارد.

تغییر بعدی در مورد این دوربین، به ساختمان لنز آن بر می‌گردد. جالب است بدانید که لنز 120 میلی‌متری این دوربین با ساختار پریسکوپی، زوم اپتیکال 5 برابر را در اختیار می‌گذارد. این در حالی است که اپتیک دوربین تله در اس 20 اولترا، زوم 4 برابری را در اختیار می‌گذاشت. علاوه بر این، ساختمان لنز تله در نوت 20 اولترا از دیافراگم روشن‌تر f/3.0 استفاده می‌کند که تاحدودی به جذب نور بیشتر کمک خواهد کرد. ناگفته نماند که حداکثر زوم با این دوربین تا 50 برابر بوده و این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فازی و لرزشگیر اوپتیکال نیز بهره می‌برد.

رابط‌کاربری دوربین از نظر بصری تغییر چندانی به خود ندیده است. همچنان حالت ‌های مختلف بالای دکمه شاتر چیده شده‌اند که با سوایپ کردن می‌توان بین آن‌ها جا‌به‌جا شد. با سوایپ به سمت بالا و پایین هم می‌توان بین دوربین اصلی و سلفی سویچ کرد و در قسمت بالای رابط کابری هم، مواردی مثل فلاش، موشن فوتو و … به چشم می‌خورند. اما تغییراتی که رابط کاربری در نوت 20 به خود دیده است، مربوط به 2 مورد اصلی می‌باشد. اولین مورد، امکان زمان‌بندی حالت Single Take می‌باشد.

این قابلیت جذاب، در واقع با استفاده از تمام دوربین ها شروع به تصویر برداری از سوژه می کند که شامل عکس هایی از زوایای مختلف و ویدئوها می باشد. در نهایت هوش مصنوعی یک گالری از بهترین تصاویر مربوط به سوژه، گیف ها و ویدئوهای کوتاه از آن را در اختیار می گذارد که در نوع خود بسیار جالب هستند و این قابلیت برای تصویر برداری از سوژه هایی مثل کودک و حیوانات خانگی، بسیار کاربردی به نظر می رسد.

تغییر بعدی مربوط به فیلم‌برداری در حالت Pro یا دستی است. گلکسی نوت 20 اولترا در این حالت، علاوه بر امکان کنترل دستی مواردی مثل ایزو، فوکوس، وایت بالانس و … امکان کنترل میکروفون‌ها را نیز در اختیار می‌گذارد. به این صورت که با این گوشی می‌توان به صورت دلخواه صدای اطراف، صدای رو به روی گوشی و صدای پشت گوشی‌ را اولوید قرار داد که در نوع خود جالب توجه است. همچنین امکان ظبط صدا با هدفون‌های بی‌یم نیز وجود دارد که قابلیتی کاربردی برای بلاگر‌ها خواهد بود. علاوه بر این، سامسونگ در این حالت امکان فیلم‌برداری فول اچ‌دی با نرخ فریم 120fps را هم فراهم کرده است که بالاترین سازگاری را با نمایشگر 120 هرتزی گوشی خواهد داشت.

شارژدهی و جمع بندی گوشی نوت 20 اولترا

باتری 4,500 میلی آمپر ساعتی گلکسی نوت 20 اولترا می‌تواند انرژی مورد نیازِ گوشی برای یک روز کامل را تأمین کند. شارژ این گوشی پس از دو ساعت کار در زیر نور خورشید به میزان 10 درصد کم می‌شود. می‌توانیم بگوییم که این شارژدهی خوب است اما به هیچ وجه در حد و اندازه ی شارژدهی گوشی‌های هواوی نیست.

اگر از طرفداران گوشی‌های سری گلکسی نوت هستید، می‌توانیم بگوییم که این مدل نسبت به گوشی‌هایی نظیر نوت 8 و نوت 9 ارتقاء یافته است، اما بهبود هایش نسبت به گلکسی نوت 10 پلاس خیلی چشمگیر نیستند.

همچنین اگر به قلم استایلوس نیاز دارید، خرید S20 اولترا منطقی تر است چرا که اکنون تخفیف خورده است و مشکلاتش نیز در حدی نیستند که در کاربری روزمره ی شما اختلال ایجاد کنند. توجه داشته باشید که سایر پرچمداران بازار نیز در همین سطح هستند.

اما باید به گوشی جدید شیائومی یعنی می 10 اولترا اشاره کنیم که پرفورمنس یکسانی دارد ولی به دوربین های بهتری مجهز شده است و همچنین قیمت 800 دلاری دارد. این گوشی در حال حاضر فقط در چین به فروش میرسد اما ممکن است که در آسیا نیز عرضه شود. کاربران آمریکای شمالی باید ببینند که آیا اپراتورها از این گوشی پشتیبانی می‌کنند یا خیر.

باتری 4,500 میلی آمپر ساعتی گلکسی نوت 20 اولترا می‌تواند انرژی مورد نیازِ گوشی برای یک روز کامل را تأمین کند. شارژ این گوشی پس از دو ساعت کار در زیر نور خورشید به میزان 10 درصد کم می‌شود. می‌توانیم بگوییم که این شارژدهی خوب است اما به هیچ وجه در حد و اندازه ی شارژدهی گوشی‌های هواوی نیست.

اگر از طرفداران گوشی‌های سری گلکسی نوت هستید، می‌توانیم بگوییم که این مدل نسبت به گوشی‌هایی نظیر نوت 8 و نوت 9 ارتقاء یافته است، اما بهبود هایش نسبت به گلکسی نوت 10 پلاس خیلی چشمگیر نیستند.

همچنین اگر به قلم استایلوس نیاز دارید، خرید S20 اولترا منطقی تر است چرا که اکنون تخفیف خورده است و مشکلاتش نیز در حدی نیستند که در کاربری روزمره ی شما اختلال ایجاد کنند. توجه داشته باشید که سایر پرچمداران بازار نیز در همین سطح هستند.

اما باید به گوشی جدید شیائومی یعنی می 10 اولترا اشاره کنیم که پرفورمنس یکسانی دارد ولی به دوربین های بهتری مجهز شده است و همچنین قیمت 800 دلاری دارد. این گوشی در حال حاضر فقط در چین به فروش میرسد اما ممکن است که در آسیا نیز عرضه شود. کاربران آمریکای شمالی باید ببینند که آیا اپراتورها از این گوشی پشتیبانی می‌کنند یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.