سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی گوشی ایفون 12 2020

بررسی گوشی ایفون 12

 

گوشی آیفون 12 از بدنه ای تمام شیشه با فریمی از جنس آلومینیوم بهره می برد که برای کاهش آسیب رسیدن به آن از محافظ صفحه جدید Ceramic Sheild استفاده شده است. این گوشی پرچمدار با ابعاد 146.7×71.5×7.4 میلی متر و وزن 164 گرم عرضه می شود. در قاب جلویی آن یک نمایشگر 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED با رزولوشن 2532×1170 پیکسل و تراکم 460ppi تعبیه شده است که از وضوح خوبی در نمایش برنامه ها و تصاویر دارد. برای افزایش مقاومت نمایشگر گوشی iPhone 12 از فناوری محافظ سرامیک شیلد استفاده شده است. همچنین برای کاهش لکه های ناشی از لمس کردن نمایشگر، از فناوری Oleophobic Coating بهره می برد. صفحه نمایش گوشی اپل 12 نیز همانند نسل گذشته خود دارای یک بریدگی بوده که میزبان دو لنز دوربین 12 مگاپیکسلی و SL 3D است. در ادامه بررسی دقیق تر این محصول خواهیم پرداخت. برای اطلاع از قیمت ایفون 12 کلیک کنید.

بررسی گوشی ایفون 12

طراحی و نمایشگر

تا حالا نسخه های ارزان تر آیفون ها پنل نمایشگر LCD داشتند که به نوعی کاربر را مجبور می کرد که به سراغ مدل های Pro و پنل های OLED آن ها برود. ولی حالا آیفون 12 استاندارد هم پنل OLED دارد. این یعنی رزولیشن بالاتر، کنتراست بهتر با رنگ مشکی عمیق و کیفیت بیشتر تصاویر برای این دستگاه. البته از این مزیت ها، نرخ ریفرش را کم کنید چون آیفون های امسال هنوز نرخ ریفرش 60 هرتزی دارند.

با اینکه از ارتقای پنل به OLED بسیار راضی هستیم، ولی می توان مشکل اپل در تنظیم تراز سفیدی در نمایشگرهایش را به وضوح دید. LCD های قدیمی در نمایش رنگ سفید بسیار دقیق بودند و نه آن را خیلی گرم و نه خیلی سرد به نمایش می گذاشتند. OLED های امسال اما رنگ سفید را اندکی متمایل به زرد نمایش می دهند و تنظیمات True Tone آن هم به اندازه پنل های LCD افکت جذابی ندارد.

طراحی هم جان تازه ای به خود گرفته است. اپل عادت دارد که برای سال های متمادی به یک طراحی وفادار بماند، بنابراین وقتی تغییری در طراحی آیفون ایجاد می شود، اهمیت زیادی دارد. امسال اما بیشتر سعی شده تا به جذابیت محصول اضافه شود. iPhone 12 شباهت زیادی با iPhone 11 سال قبل دارد، ولی فریم آن تخت شده و پنل شیشه جلویی هم کاملا تخت است. حاشیه های اطراف نمایشگر هم باریک تر شده و باعث شده تا ابعاد کلی دستگاه کمتر از مدل سال قبل شود.

وقتی آن را در دست می گیرید، حس یک iPhone 5 بزرگ را القا می کند که البته حس خوبی است. ظاهر این دستگاه شبیه به سری محصولات دیگر اپل یعنی iPad و MacBook هم شده است.

لبه های فریم آلومینیومی دست را خسته نمی کند و بلکه باعث شده تا دستگاه کاملا خوش دست و زیبا شود. شیشه به کار رفته در پنل پشتی هم براق است که استعداد زیادی در جذب اثر انگشت دارد، ولی از طرفی هم به خوبی به دست می چسبد.

هنوز با همان بریدگی عریض در بالای   نمایشگر روبرو هستیم . درست است که کاربران زیادی آن را به سخره گرفته اند ولی از طرفی هم باعث شده تا کاربران آیفون های اپل سریعا قابل تشخیص باشند.

دوربین

با توجه به این‌که آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس دارای 3 لنز دوربین هستند. انتظار می‌رود که در نسخه 2020 آیفون‌های پرو نیز، همین طراحی اعمال شود. همچنین احتمال دارد یک لنز جدید (حسگر زمان پرواز) به لنزهای آیفون 12 اضافه شود.

یک طرح شماتیک انتشار یافته از iphone 12 پرو نشان می‌دهد که لنز زمان پرواز چگونه می‌تواند در مجموعه دوربین‌های آیفون 12 پرو به نظر برسد. این لنز جایی در کنار لنزهای اصلی، سنسور تله فوتو (telephoto) و دوربین اولترا واید (ultra wide) موجود در مدل‌های فعلی آیفون‌های پرو اپل قرار دارد.

از این سنسور انتظار می‌رود که فاصله بین گوشی و سوژه مورد نظر با دقت بیشتری محاسبه شود. این ویژگی باعث می‌شود تا عکس‌های پرتره بهتری ثبت شوند. ضمن این‌که برنامه‌های AR یا واقعیت‌های افزوده نیز از طریق این سنسور قادر به اجرا خواهند بود.

 

پردازنده قوی

مشخص شده است که اپل قرار است در نسل جدید آیفون‌ها از تراشه سری A بعدی خود استفاده کند. استفاده از فناوری 5 نانومتری در این تراشه باعث می‌شود تا اندازه پردازنده کوچکتر شده و مصرف انرژی نیز کاهش یابد. پیش بینی می‌شود که این پردازنده تا 15 درصد سرعت بیشتر را برای آیفون 12 فراهم خواهد کرد.

باتری گوشی ایفون 12

احتمالا در تبلیغات اپل با این برخورد داشته اید : "آیفون های جدید برای تمام روز باتری دارند.". سال گذشته گنجایش باتری آیفون 11 ها اندکی افزایش داشت که البته نکته مثبتی بود و باعث شد که فکر کنیم شاید اپل می خواهد به رکورد "عمر باتری 2 روزه" برسد.

ولی نه. از آنجاییکه چیپست 5 نانومتری آیفون های امسال مصرف انرژی کمتری دارند، آیفون اندکی از گنجایش باتری کاسته است! بنابراین دوباره به عمر باتری استاندارد 1 روزه برگشتیم.

درست است که کمی ناامید به نظر می رسیم، ولی اینطور نیست. عمر باتری آیفون 12 حالا به راحتی می تواند بیشتر از یک روز به طول بینجامد. حالا نه تنها نمایشگر می تواند مدت زمان بسیار خوبی روشن بماند، سیستم عامل جدید هم به صورتی بهینه سازی شده تا در حالت استندبای انرژی کمی مصرف کند. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که عمر باتری iPhone 12 کاملا قابل اطمینان است.

حتما تا حالا متوجه شده اید که آیفون های امسال در جعبه خود آداپتور شارژر ندارند. ولی خبر خوب این است که حالا می توانند از سرعت شارژ 20 واتی پشتیبانی کنند. همچنین شارژر MagSafe هم می تواند آیفون های جدید را با توان 15 واتی شارژ کند. به طور کلی سرعت شارژ آن اصلا جزو بهترین های بازار نیست ولی با اینحال مدت زمان معقولی برای شارژ کامل صرف می کند.

سخن پایانی

براساس شایعاتی که پیرامون آیفون 12 وجود دارد مشخص است که به روزرسانی تلفن 2020 اپل برای کاربران بسیار هیجان‌انگیز است و بی‌صبرانه در انتظار نسل بعدی آیفون‌ها هستند. با توجه به گزارش‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که بیشترین پیشرفت‌ها قرار است در زمینه‌های اتصال 5G، پشتیبانی از برنامه‌های واقعیت افزوده همراه با سنسور زمان پرواز باشد. اما با این حال هنوز اطلاعات زیادی هست که در مورد آیفون 12 نمی‌دانیم. به همین دلیل باید منتظر اطلاعات جدیدی که ماه‌های آینده منتشر می‌شوند باشیم. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.