سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

مانند گلکسی S20 Ultra، برآمدگی بزرگ دوربین‌ها در نوت 20 اولترا وجه تمایز این دستگاه با نسل قبل آن است. به غیر از این، زبان طراحی این گوشی به سبک همیشگی گوشی‌های نوت بوده. طبیعتاً مشخصه‌های سخت‌افزاری این دستگاه هم در مقایسه با نوت10+ دستخوش تغییراتی شده است. تغییراتی که از نظر سامسونگ آنقدر چشمگیر بوده که نوت 20 پلاس را به گوشی نوت 20 اولترا ارتقاء داده است. S-Pen که وجه تمایز گوشی‌های پرچمدار سری نوت با دیگر محصولات بازار است نیز در این گوشی با تغییرات زیاد وبهبودهای نسبی همراه بوده است و البته برای اولین بار از محافظ جدید شرکت کورنینگ، یعنی گوریلا گلس ویکتوس در نوت 20 اولترا استفاده شده است.

 

در مجموع و بر روی کاغذ، همه مشخصات این گوشی خبر از یک محصول رده‌بالا و باکیفیت می‌دهد. اما برای انتخاب یک گوشی، آن هم از نوع گرانقیمت، صرفاً خواندن مشخصات گوشی راه مناسبی برای کشف مزایا و معایب آن نیست. گلکسی نوت20 اولترا با چیپست اگزینوس راهی بازار ایران می‌شود و ما در این مطلب، همین نسخه از گوشی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بررسی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

طراحی

نوت 20 اولترا طراحی فوق‌العاده زیبایی دارد؛ به طوری که امکان ندارد آن را در دستتان بگیرید و عاشقش نشوید. به خصوص رنگ برنز این گوشی، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. این گوشی کمی بزرگ است و کار کردن با این گوشی با یک دست تقریبا غیرممکن است؛ اما انتظار دیگری از گوشی‌های نوت نمی‌توان داشت. 

پنل و قاب پشتی این گوشی از جنس شیشه ویکتوس و از محصولات شرکت گوریلاگلس است. این شیشه از آلومینوسیلیکات ساخته شده است و شرکت سازنده آن ادعا می‌کند که حتی اگر گوشی از ارتفاع 2 متری به زمین بیفتد هیچ آسیبی نمی‌بیند. فریم این گوشی نیز از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. شیشه پشت گوشی به رنگ مات است و این موضوع باعث می‌شود حس فلزی بودن قاب به کاربران القا شود. 

نمایشگر این گوشی بسیار زیبا و خمیده است و کناره‌های آن به سمت فریم گوشی خوابیده شده است. بیش از 90 درصد سطح گوشی را نمایشگر تشکیل می‌دهد و همین امر تجربه کاربری فوق العاده‌ای را برای کاربران ایجاد می‌کند. دوربین سلفی نیز در یک حفره بسیار کوچک وسط و بالای نمایشگر قرار گرفته است.  

ماژول دوربین که در قاب پشتی قرار گرفته است بسیار برجسته است و این موضوع ممکن است باعث آسیب رسیدن به دوربین‌ها شود. حسگر فراصوت اثر انگشت نیز زیر نمایشگر قرار گرفته است که سرعت و دقت بهتری برای باز کردن قفل گوشی دارد. 

کلیدهای تنظیم‌کننده صدا و دکمه پاور نیز سمت راست قرار گرفته‌اند. اسلات مربوط به سیم کارت و حافظه جانبی نیز بالای گوشی قرار گرفته است. در لبه پایی گوشی نیز به ترتیب از سمت راست میکروفون اصلی، درگاه USB 3.2 Type-C، اسپیکر استریو و قلم S Pen قرار گرفته است. 

نمایشگر و سخت افزار

گلکسی نوت 20 اولترا تقریباً از همان زبان طراحی گلکسی نوت 10 پلاس برخوردار است؛ گوشی طراحی تند و تیزی دارد و در اطراف نمایشگر نیز شاهد باریک ترین حاشیه هایی هستیم که تا به حال در اسمارت فون ها دیده ایم. همچنین در بالای نمایشگر این گوشی نیز یک حفره ی کوچک برای قرارگیری دوربین سلفی وجود دارد.

 

بیرون زدگی ماژول دوربین این گوشی به مراتب بزرگتر از چیزی است که در گلکسی نوت 10 پلاس دیدیم، اما بر خلاف ماژول دوربین گلکسی S20 اولترا که هیچ جذابیتی نداشت، طراحان و مهندسان سامسونگ برای ماژول دوربین گلکسی نوت 20 اولترا سنگ تمام گذاشتند. همچنین رنگ برنز این گوشی نیز در افزایش زیبایی پنل پشتی این گوشی تأثیرگذار بوده است. سامسونگ با قرار دادن حلقه در اطراف دوربین های این گوشی سعی کرده است که اهمیت سیستم دوربین پرچمدار جدیدش را نمایان کند.

با وجود اینکه قرارگیری گلکسی نوت 20 اولترا در دست کمی سخت است، به شخصه خیلی طراحی این گوشی را دوست دارم. این در حالی است که گوشی‌هایی نظیر شیائومی می 10 اولترا و گلکسی S20 اولترا به مراتب بهتر در دست قرار می‌گیرند.

سخت افزار داخلی گلکسی نوت 20 اولترا نیز با بهبود چشمگیری همراه شده است؛ مغز متفکر این گوشی تراشه ی اسنپدراگون 865 پلاس است که نسخه ی ارتقاء یافته ی تراشه ی اسنپدراگون 865 است که در اکثر پرچمداران سال 2020 به کار رفته بود. این تراشه با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.0 همراه شده است که نویدبخش پرفورمنس عالی است.

دوربین

به جذاب‌ترین بخش از بررسی گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ رسیدیم، جایی که قرار است در رابطه با چشمان گوشی صحبت کنیم و دلیل انتقادات وارده به طراحی مجموعه دوربین را بگوییم.

ابرقهرمان سامسونگ از 3 دوربین بزرگ در پشت بدنه خودش بهره می‌برد؛ تقریبا شبیه به چیزی که پیش‌تر در گلکسی S20 اولترا دیده بودیم. در واقع این گوشی از یک دوربین واید 108 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f1/8، یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی با f2/2 و یک لنز 12 مگاپیکسلی تله‌فوتوی پریسکوپی استفاده می‌کند. حسگر اصلی از نوع ISOCELL Bright HM1 بوده و از لرزش‌گیر اپتیکال هم سود می‌برد. این حسگر رسما 108 میلیون پیکسل 0.8 میکرومتری داشته و از لحاظ اندازه تقریبا سه برابر نسل قبلی است.

در ساخت حسگر اصلی از فناوری پیشرفته نانوسل استفاده شده که داده‌های دریافتی از 9 پیکسل کنارهم را با هم ترکیب کرده و یک پیکسل 2.4 میکرومتری تشکیل می‌دهد. همین عمل باعث شده تا جذب نور در این سنسور 2 برابر گذشته باشد تا بتوانید در محیط‌های کم‌نور، تصاویر روشن‌تری ثبت کنید. البته این فناوری نقاط ضعف خاص خودش را هم دارد. مثلا بین پیکسل‌ها شکاف بیشتری دیده می‌شود که سامسونگ برای رفع آن از الگورتیم re-mosaic استفاده می‌کند؛ بنابراین هیچ‌گاه کیفیت تصاویر ثبت شده با این سنسور به اندازه یک سنسور 108 مگاپیکسلی عادی نخواهد بود. از دیگر ویژگی‌های سنسور، می‌‌شود به زوم 3 برابری 12 مگاپیکسلی بدون افت کیفیت آن، اشاره کرد.

سامسونگ برای این پرچمدار خاص از سیستم فوکوس خودکار لیزری بهره گرفته تا بتواند نواقص فوکوس پیش آمده را برطرف کرده و در نهایت یک تصویر باکیفیت را به شما تحویل دهد. کره‌ای‌ها مانور زیادی بر روی دوربین این گوشی و به‌خصوص قابلیت زوم آن داده‌اند. دوربین تله‌فوتوی پریسکوپی با لرزش‌گیر اپتیکال به گلکسی نوت 20 اولترا این قابلیت را می‌دهد که زوم 5 برابری اپتیکال داشته باشید. البته قابلیت‌های زوم در این گوشی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. در حالت Hybrid Optic Zoom شما اجازه دارید تا 10 برابر بر روی سوژه زوم کنید در حالی‌که با استفاده از Super Resolution Zoom این میزان به 50 برابر افزایش می‌یابد.

بگذارید از مسائل تئوری فاصله بگیریم و دوربین این گوشی را در عمل بررسی کنیم. کیفیت تصاویر ثبت شده با گلکسی نوت 20 اولترا فوق‌العاده است. رنگ‌ها خیلی خوب ثبت شده و در محیط‌های پر نور و حتی کم‌نور می‌توانید تصاویری بی‌نقص و با جزئیات بسیار بالا ثبت کنید. دوربین اولترا واید عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد و با استفاده از آن، می‌توانید بدون تغییر مکان و زاویه، محیط بیشتری را در تصویر جا دهید، هرچند که کیفیت تصاویر تا حدی نسبت به حالت عادی با افت مواجه خواهد شد.

با استفاده از قدرت زوم می‌توانید بر روی سوژه‌های دور زوم کنید و کمترین میزان افت کیفیت را شاهد باشید. میزان زوم تا حد 10 برابری، خیلی خوب و باکیفیت بوده و بعد از آن، به نسبت زوم انجام شده، از کیفیت کاسته خواهد شد. البته در بیشترین حالت نیز همچنان تصویر قابل قبول بوده و‌ به‌راحتی می‌توان به آن نمره قبولی داد.

بخش نرم‌افزاری تا حد بسیار زیادی شبیه به سایر گوشی‌های سامسونگ است و شما می‌توانید به‌راحتی میان حالت‌های مختلف فیلم‌برداری و عکس‌برداری جابه‌جا شوید. امکان اضافه کردن دکمه شاتر شناور در نرم‌افزار گنجانده شده که برای چنین گوشی بزرگی کاربردی خواهد بود. ویژگی جدیدی با نام SINGLE TAKE نیز به گوشی اضافه شده که در واقع با استفاده از تمام دوربین‌ها تصویر و ویدئوهای متفاوتی همچون برعکس کردن ویدئو و تایم لپس را به ثبت می‌رساند و در نهایت، بهترین آن‌‌ها را به کمک هوش مصنوعی انتخاب خواهد کرد. البته شما خودتان نیز می‌توانید یکی از آن‌ها را برگزینید.

باتری و شارژدهی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

زمانیکه سامسونگ گلکسی S20 Ultra را با یک باتری بزرگ 5000 میلی آمپرساعتی راهی بازار کرد، خیالمان تا حدی راحت بود که باتری قرار نیست دغدغه اصلی ما برای این گوشی باشد. اما حالا شاهد آن هستیم که نوت 20 اولترا دارای یک باتری کوچکتر 4500 میلی آمپرساعتی است. این یعنی بر روی کاغذ نمایشگر 120 هرتز و پشتیبانی از شبکه 5G چالش‌های بزرگی برای باتری این گوشی خواهند بود.

با این حال؛ فارغ از ذهنیت‌های موجود، تصمیم گرفتیم که عملکرد این باتری را در تست بنچمارک PCMark مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا با تنظیم نمایشگر بر روی حالت Adaptive 120Hz و باتری بر روی High Performance به سراغ این تست رفتیم. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نوت 20 اولترا عملکرد خوبی در این آزمون نداشت و تنها 7 ساعت و 41 دقیقه دوام آورد. این پایین‌تری عددی است که تا امروز ما در تست‌های بنچمارک باتری به آن برخورده‌ایم. با تمام این اوصاف یک بار دیگر تست را در حالت نمایشگر استاندارد 60 هرتز و باتری Optimized تکرار کردیم. این بار عملکرد نوت 20 اولترا در حدود 3 ساعت بهبود پیدا کرد و به 10 ساعت و 51 دقیقه رسید.

عملکرد نه چندان قابل قبول باتری نه تنها در بنچمارک، بلکه در استفاده ما در طول بررسی هم تأثیر خود را نشان می‌داد. در روزهای شلوغ و زمانیکه از مشغول استفاده از دوربین گوشی یا بازی با آن بودیم، با چشم خود به شکل محسوسی شاهد کم شدن میزان شارژ گوشی بودیم. البته باید اعتراف کنیم در معدود دفعاتی که تنظیمات گوشی بر روی حالت بهینه قرار داشت، خالی شدن باتری آنقدرها هم چشمگیر نبود. اما به عقیده من، زمانیکه چنین رقم بالایی برای خرید گوشی پرداخت می‌شود، استفاده از حداکثر توان آن، حق طبیعی کاربر است و در این شرایط باتری نوت 20 اولترا چنگی به دل نمی‌زند.

نکته عجیب دیگر در رابطه با باتری این گوشی، سیاست سامسونگ در طراحی شارژر برای این دستگاه است. گلکسی Note20 Ultra با یک شارژر 25 وات راهی بازار می‌شود و احتمالاً از شارژرهای سریع‌تر پشتیبانی نخواهد کرد.‌ این در حالیست که S20 Ultra که پرچمدار اول سال 2020 سامسونگ است، از شارژر 45 وات نیز پشتیبانی خواهد کرد. برای نوت20 اولترا امکان پشتیبانی از شارژ بی‌سیم با توان 15 وات و شارژر بی‌سیم معکوس با توان 4.5 وات نیز در نظر گرفته شده است.

 سامسونگ در بخش تنظیمات Power Mode باتری، چهار حالت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در نظر گرفته است. High Performance (بالاترین سطح عملکرد)، Optimized (بهینه)، Medium-power saving (سطح میانی ذخیره انرژی) و Maximum power saving (بالاترین سطح ذخیره انرژی). به صورت پیش‌فرض باتری گوشی در حالت بهینه قرار دارد، اما در زمانیکه نیاز به مدیریت مصرف باتری است و امکان شارژ گوشی وجود ندارد، دو حالت پاور سیو می‌تواند بسیار کاربردی واقع شوند. در صورتیکه هم که قصد داشته باشید از تمام قدرت گوشی استفاده کنید، می‌توانید گزینه High Performance را انتخاب کرده که در این صورت میزان مصرف باتری همانگونه که ما در طول بررسی تجربه کردیم، بسیار بالاتر خواهد رفت.

سخن پایانی

اگر به دنبال گوشی فوق العاده با قلم استایلوس هستید، در حال حاضر گزینه‌ای بهتر از گلکسی نوت 20 اولترا نخواهید داشت. این گوشی با گوریلا گلس ویکتوس و فریم فولادی، کالای بسیار مرغوبی است که کیفیت ساخت آن در سطح عالی قرار می‌گیرد. نمایشگر 120 هرتزی آن در حال حاضر رقیبی ندارد و به احتمال زیاد تا چند سال آینده این نمایشگر جزو بهترین‌ها خواهد بود. دوربین گلکسی نوت 20 اولترا نیز در هر دو زمینه عکاسی و فیلمبرداری، کاربران سخت‌گیر را راضی خواهد کرد و در این زمینه شاهد امکانات متنوع و کاربردی هستیم. تمام این موارد در کنار قلم اس پن جدید با تاخیر 9 میلی ثانیه‌ای و امکانات نرم‌افزاری کاربردی باعث شده تا گلکسی نوت 20 اولترا جزو کامل‌ترین گوشی‌های موجود در بازار باشد. در زمینه سخت‌افزاری هم باید گفت که این گوشی عملکرد سریع، بدون لگ و تاخیر را در اختیار می‌گذارد و اجرای انواع بازی‌ها در آن لذت بخش است؛ با این حال عرضه در نسخه اگزینوس و اسنپدراگون موردی است که احتمالا باب میل برخی از کاربران نخواهد بود. برای اطلاع از قیمت و خرید گوشی کلیک کنید.