سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی گوشی ایفون 11 اپل

بررسی گوشی ایفون 11

اپل را بسیاری با سیب گاز زده اش می شناسند که نماد این شرکت است و بسیاری حاضرند برای به دست آوردن محصولات این برند میلیون ها تومان هزینه کنند. اپل به هر شکل سالهاست که به لاکچری ترین و البته با کیفیت ترین برند تبدیل شده است و دوستداران استفاده از فناوری این شرکت را پیشگام در بسیاری از زمینه ها می دانند و معتقند بسیاری از انقلاب ها و تحولات تکنولوژی که امروز شاهد آن هستیم حاصل دست رنج و کار این شرکت است.

طرفداران سرسخت اپل، هر ساله با به بازار آمدن محصولات جدید این شرکت مخصوصا آیفون های آن ساعت ها در صف می ایستند تا بتوانند محصول جدید برند محبوبشان را خریداری کنند و به عنوان اولین نفر استفاده کننده از محصول جدید اپل معرفی شوند. به این ترتیب سالانه اپل دغدغه ای برای فروش تولیدات جدید خود ندارد و در زمینه گوشی های هوشمند، ایرپاد، ساعت هوشمند و... این شرکت در هر ایونت خود با معرفی بخش و امکان جدیدی برای گوشی ها، جهانیان را شگفت زده می کند. اپل چند ماهی است که گوشی جدیدی را به بازار روانه کرده که در رده گوشی های اقتصادی این شرکت قرار می گیرد و عملا پرچمدار اپل به حساب نمی آید.

ایفون 11 (iphone 11) از لحاظ قیمتی چیزی در حدود 50 دلار نسبت به نسل قبل خود ارزان تر است اما از نظر کارایی چیزی کمتر از سایر محصولات اپل ندارد.

بررسی گوشی ایفون 11 اپل

طراحی 

هر سه آیفون معرفی شده در سال 2019 ، از زبان طراحی مشابه نسل قبل استفاده می کنند. آیفون 11 نیز در زمینه طراحی کاملا مشابه آیفون XR می باشد که اصلی ترین تفاوت آن ها، به تنوع رنگی و طراحی ماژول دوربین بر می گردد. اپل مشابه عادت همیشگی خود، محصول ارزان تر خود را در تعداد رنگ های متنوعی روانه بازار کرده و iPhone 11 نیز در 6 رنگ مختلف عرضه شده است که عبارت اند از: زرد، قرمز، بنفش، سبز، سفید و مشکی.

پنل پشتی آیفون 11 از جنس شیشه می باشد که حس و حالی مشابه با نسل قبلی دارد و ظاهر آن بر خلاف آیفون 11 پرو (مکس)، همچنان براق می باشد که به شدت مستعد جذب لکه چربی دست است. به گفته اپل، مقاومت پنل شیشه ای آیفون 11 در برابر خط و خش و ضربه، بیشتر از نسل قبلی شده است، اما با تمامی این موارد، هنوز هم جنس پنل ها از شیشه می باشد و احتمال شکستن آن ها با ضربه های احتمالی وجود دارد. بنابراین استفاده از کاور های محافظ، به خصوص با در نظر گرفتن هزینه بالای تعویض پنل پشتی در آیفون های جدید، تصمیم عاقلانه ای خواهد بود.

بهبود بعدی که در بدنه آیفون 11 به وجود آمده است، افزایش مقاومت آن در برابر نفوذ آب و گرد و غبار می باشد؛ به طوری که این محصول موفق به دریافت گواهینامه IP68 شده و این موضوع به معنای مقاومت 30 دقیقه ای در عمق 2 متری می باشد. این در حالی است که iPhone XR با استاندارد IP67، در عمق 1 متری، مدت 30 دقیقه را دوام می آورد.

ماژول دوربین جایی است که حال و هوای جدید به طراحی پنل پشتی بخشیده است. همانطور که می دانید، آیفون XR از دوربین تکی استفاده می کرد؛ ولی iPhone 11 از دوربین دوگانه با لنز های عریض و فوق عریض استفاده می کند که به صورت عمودی در کنار هم چیده شده اند و داخل یک قسمت مربع شکل قرار دارند. این قسمت مربعی، کمی از پنل شیشه ای بر آمده تر می باشد و با ظاهر ماتی که دارد، از کل پنل پشتی جدا شده است و به غیر از دوربین دوگانه، شاهد قرار گیری فلاش LED و میکروفون ثانویه در این قسمت هستیم.

تغییر دیگری که در پنل پشتی ایجاد شده است، مربوط به حذف شدن نوشته “iPhone” از قسمت پایین و منتقل شدن لوگوی اپل به قسمت میانی می باشد که در مجموع باعث یکنواخت تر شدن طراحی شده است.

در قسمت جلوی آیفون 11 اما شاهد کوچکترین تغییر در مقایسه با نسل قبلی نیستیم. این گوشی از همان نمایشگر 6.1 اینچی با حاشیه های نه چندان باریک و بریدگی بزرگ استفاده می کند که بریدگی آن محل قرار گیری دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه و تجهیزات مربوط به تشخیص چهره می باشد. به گفته اپل، شیشه محافظ قرار گرفته روی نمایشگر این گوشی، محکم ترین نسخه استفاده شده بین تمام اسمارتفون ها می باشد که به صورت سفارشی توسط کورنینگ ساخته شده است.

فریم دور دستگاه نیز مثل سابق از جنس آلومینیوم سری 7000 می باشد که ظاهری برس خورده و مات دارد. این در حالی است که آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس از استیل ضد زنگ با ظاهر براق استفاده می کنند که به مراتب مرغوبیت بیشتری دارد. با این حال، آلومینیوم نیز کیفیت بالایی به دستگاه بخشیده و در زمینه وزن، چیزی کمتر از استیل ضد زنگ ندارد! به طوری که وزن آیفون 11 با ابعاد 150.9x 75.7 x 8.3 میلی متری، به 194 گرم می رسد که نشان می دهد با در نظر گرفتن پنل پشتی تخت، این گوشی در زمینه ارگونومی، نمره چندان خوبی نمی گیرد.

گذشته از این موارد، محل قرار گیری سایر اجزا دقیقا مشابه با IPhone XR می باشد؛ روی لبه سمت راست دستگاه، دکمه پاور با اندازه بزرگ وجود دارد که با نگه داشتن آن، می توان به دستیار صوتی siri دسترسی داشت. لبه سمت دستگاه نیز محل قرار گیری دکمه های تنظی حجم صدا و کلید کاربردی silent می باشد که مدست هاست روی گوشی های آیفوو، شاهد حضور آن هستیم. لبه پایینی دستگاه هم میزبان حضور اسپیکر، میکروفون مکالمه و پورت لایتینیگ می باشد که نشان می دهد شرکت اپل همچنان اعتقادی به استفاده از پورت Type-C ندارد.

نمایشگر

نمایشگر آیفون 11 دقیقاً همان نمایشگری است که اپل در گوشی آیفون XR استفاده کرده بود؛ یک نمایشگر 6.1 اینچی LCD با رزولوشن 1792 × 828 با تمام نقاط قوت و ضعفش. این نمایشگر دقت رنگ بالایی دارد و مینیمم و ماکسیمم روشنایی آن خوب ارزیابی میشود. ناگفته نماند که این نمایشگر از حجم رنگی P3 و تکنولوژی TrueTone نیز پشتیبانی میکند. اما فارغ از بحث رزولوشن پایین، این نمایشگر یک نمونه ی ایده آل نیست.

این نمایشگر به هیچ وجه نمی‌تواند رنگ های جذاب و کنتراست فوق العاده ی پنل های OLED را تولید کند. همچنین مشکل همیشگی پنل های LCD یعنی مشکل motion blur در این نمایشگر نیز حضور دارد. به شخصه فکر میکنم که نمایشگر این گوشی، ضعیف ترین بخش آن به شمار میرود. این نمایشگر خیلی معمولی است و بهتر بود که اپل از یک نمایشگر OLED در این گوشی استفاده کند.

دوربین

آیفون ایکس آر در قاب پشتی خود تنها از وجود یک لنز 12 مگاپیکسلی به عنوان دوربین اصلی بهره می‌برد که توانایی ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر نورپردازی را داشت. حالا آیفون 11 علاوه بر آن لنز 12 مگاپیکسلی اصلی، از یک لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید دیگر هم استفاده می‌کند.

این دستگاه در مقایسه با مدل پیشرفته‌تر، دقیقاً همان لنزها را به کار برده ولی در آن خبری از لنز 12 مگاپیکسلی سوم که وظیفه زوم کردن را بر عهده دارد، نیست. حتی لنز 12 مگاپیکسلی دوربین سلفی نیز تفاوتی با سنسور موجود در آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس ندارد.

بر این اساس، آیفون 11 دارای ماژول دوگانه دوربین عقب است که لنز اصلی دارای دریچه دیافراگم f/1.8 و اندازه 26 میلی‌متری می‌باشد و فوکوس خودکار و قابلیت ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر را هم دارد. حالت شب نیز در آن به کار رفته و ویژگی Deep Fusion هم از طریق یک بروزرسانی نرم‌افزاری به آن خواهد آمد.

عضو جدید دوربین عقب این محصول اپل هم همان لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید است که می‌تواند زاویه 120 درجه‌ای را پوشش دهد ولی در آن نه ویژگی ثابت‌سازی وجود دارد و نه فوکوس خودکار.

در جلوی این گوشی، یک سنسور سه بعدی ToF به کار رفته تا بتواند تصاویر پرتره بگیرد و در به ثبت رسیدن انیموجی‌ها تأثیرگذار باشد و برای بهره‌مندی از تکنولوژی Face ID به کار آید. با این وجود، سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی می‌باشد که از دریچه دیافراگم f/2.2 و ابعاد 23 میلی‌متری بهره می‌برد تا از لنز موجود در آیفون‌های قدیمی‌تر کمی بزرگ‌تر شده باشد. به هر حال، علی‌رغم اینکه سنسور اصلی رزولوشن 12 مگاپیکسلی دارد ولی وقتی تصویری به ثبت می‌رسد، اپل آن را با کیفیت 7 مگاپیکسلی ذخیره می‌کند اما چنان‌چه تصاویر را به صورت افقی بگیرید، رزولوشن آنها به صورت کامل و 12 مگاپیکسلی خواهند بود. ضمن اینکه برای تنظیم میدان تحت پوشش یک گزینه مجازی وجود دارد و اگرچه به نوعی به صورت خودکار تنظیم شده اما شما می‌توانید آن را به صورت دستی تغییر دهید.

لنز اصلی در آیفون 11 از قابلیت ثابت‌سازی استفاده می‌کند و گزینه‌های نورپردازی شدید و معمولی نیز وجود دارند.

دوربین‌های به کار رفته در این دستگاه تقریباً به تکنولوژی پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند به طوری که وقتی میان آنها سوئیچ می‌شوید، خودشان می‌دانند که چگونه فوکوس، نورپردازی و تنظیمات مربوط به موقعیت مکانی سوژه را تنظیم کنند. البته این موضوع هم برای ویدیوها کارایی دارد و هم برای تصاویر.

با اجرای اپلیکیشن دوربین آیفون 11 اولین چیزی که کاربران متوجهش می‌شوند، قسمت منظره‌یاب است که به خاطر استفاده از نوعی سیستم کالیبره توسط دوربین، امکان مشاهده برخی اشیای موجود در خارج از کادر فراهم شده است بنابراین وقتی می‌خواهید عکسبرداری کنید، در لحظه خواهید دید که چه چیزی در کادر قرار می‌گیرد و چه چیزی خارج از آن باقی می‌ماند. شاید به نظر بسیاری از افراد این تغییرات اهمیت چندانی نداشته باشند ولی در بخش کیفیت تصاویر نشان خواهیم داد که این ویژگی بسیار مهمی است.

با وجود این گزینه، چنان‌چه آپشن Photo Capture Outside the Frame یا Video Capture Outside the Frame را فعال کردید، مطمئناً پی به ارزش ویژگی گفته شده در پاراگراف قبل خواهید برد. اپلیکیشن جدید به صورت پیش‌فرض و با استفاده از لنز اولترا واید، سوژه‌های قرار گرفته در خارج از کادر را به ثبت می‌رساند و سپس نرم‌افزار Photos به صورت خودکار به شما پیشنهاد می‌دهد که اگر کسی یا چیزی بیرون از کادر بود را برش داده و به داخل عکس اصلی بیاورید.

انجام چنین کارهایی نیازمند حافظه داخلی زیادی است به همین دلیل ظرفیت 64 گیگابایتی بعید است کارایی چندانی داشته باشد اما خبر خوبی که می‌توانیم در اینجا بدهیم این است که چنان‌چه از اطلاعات اضافی استفاده نکردید، پس از 30 روز و به صورت اتوماتیک حذف خواهد شد.

کارایی این ویژگی دقیقاً همان شکلی است که اپل گفته بود به طوری که اگر نرم‌افزار Photos را اجرا کردید و کسی در خارج از کادر مانده بود، یک آیکون در گوشه بالا سمت راست ظاهر خواهد شد که با لمس آن ویدیو یا تصویر را همراه با حضور آن شخص مشاهده خواهید کرد. سپس شما این فرصت را خواهید داشت تا ویژگی موجود را به همین شکلی که هست نگه دارید و بگذارید اتوماتیک کاری که باید را انجام دهد و یا می‌توانید دکمه مربوطه را بزنید و تصویر را به همان شکلی که بود، ذخیره نمایید.

به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید این آپشن را از طریق تنظیمات دوربین غیرفعال کنید و به جای آن قادر خواهید بود از حالت جدید Editing بهره ببرید. در این حالت فقط کافی است به بخش Crop بروید و آیکون چند برش را فشار دهید و فرآیندی که باید انجام شود، صورت پذیرد.

همان‌طور که اشاره کردیم، گزینه Crop Outside Frame مخصوص تصاویر نیست و شما می‌توانید از آن برای ویدیوها هم بهره ببرید و آن‌طور که دلتان می‌خواهد فیلم‌ها را ویرایش کنید.

باید رسماً تأیید کنیم که ویژگی‌هایی نظیر Crop Outside Frame یکی از همان اقداماتی است که باعث می‌شود اپل در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای دوربین در دیگر گوشی‌ها متمایز گردد هرچند برخی سال‌ها امکان دارد شاهد چنین چیزی نباشیم ولی بالأخره زمانی فرا می‌رسد که کمپانی آمریکایی نشان دهد از این نظر هم نسبت به سایر رقبا برتری دارد. طرفداران اپل با مشاهد این قابلیت‌ها قطعاً این‌گونه احساس خواهند کرد که این شرکت دوباره در حال بازگشت به روزهای اوج خودش است و امیدوارند به زودی شاهد ویژگی‌های گوناگون و خلاقانه‌تری در زمینه ویرایش ویدیوها و تصاویر باشند که با قدرت بیشتری انجام می‌شوند.

حال که صحبت از قدرت شد بد نیست بگوییم که Crop Outside Frame برای ویدیو از دو سنسور موجود در قاب پشتی بهره می‌برد اما اپلیکیشن‌هایی نظیر Filmic این توانایی را دارند تا از لنز دوربین سلفی هم استفاده کنند و همزمان فیلم‌هایی ضبط نمایند که 4K و 60 فریم بر ثانیه کیفیت دارند.

همان‌طور که اشاره کردیم، دیگر ویژگی‌هایی که با عرضه چیپ‌ست A13 Bionic به آیفون 11 آمده‌اند، حالت شب (Night Mode) و Deep Fusion نام دارند.

زمانی که نور کافی در یک منطقه نیست، آیکون عکسبرداری در حالت شب به صورت اتوماتیک ظاهر خواهد شد که برای بهره‌مندی از آن باید گوشی را برای مدت بیشتری در دست بگیرید تا نورپردازی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در کنار این آیکون، مدت زمان پیشنهادی برای عکسبرداری در حالت شب را مشاهده خواهید کرد اما در صورتی که روی آن ضربه بزنید، می‌توانید خودتان به صورت دستی طول زمان نورپردازی را یا تغییر دهید یا کلاً غیرفعال کنید. معمولاً این گزینه بین 1 تا 3 ثانیه تنظیم شده اما گوشی به شما این اجازه را می‌دهد تا آن را به 30 ثانیه افزایش دهید که البته انجام چنین کاری به میزان نور موجود در صحنه بستگی دارد و چنان‌چه محیط تا حدودی تاریک بود، می‌توانید آن را روی همین بازه زمانی تنظیم کنید.

به این نکته هم اشاره‌ای داشته باشیم که حالت شب تنها با لنز اصلی کارایی دارد و لنز اولترا واید نمی‌تواند از آن استفاده کند.

Deep Fusion از طریق یک بروزرسانی نرم‌افزاری به دست کاربران می‌رسد و در واقع همان قابلیت HDR+ گوشی‌های اپل است. این تکنولوژی قبل از اینکه شما دکمه شاتر را فشار دهید، 4 عکس می‌گیرد و وقتی این دکمه را فشار دادید، 4 عکس معمولی به ثبت می‌رساند و یک عکس می‌گیرد که مدت بیشتری از صحنه را ضبط کرده است. سپس با ترکیب همه اینها بهترین تصویر را در اختیار شما قرار خواهد داد.

یک نسخه پیشرفته‌تر برای قابلیت Smart HDR در نرم‌افزار Photos برای همه لنزها فعال بوده و به صورت پیش‌فرض روشن است و امکان فعالسازی آن از طریق تنظیمات نرم‌افزار دوربین هم وجود دارد ولی به نظر می‌رسد دیگر زمان آن رسیده تا اپل چنین قابلیتی را به خودِ اپلیکیشن دوربین بیاورد.

باتری گوشی ایفون 11

نکته عجیب با توجه به آغاز یکپارچه سازی پورت های شارژ در سرتاسر جهان و همه گوشی های هوشمند این است که اپل همچنان اصرار به استفاده از لایتنینگ دارد و فعلا خیال ندارد که به سمت استفاده از USB-C یا همان تایپ سی برود. در لبه پایینی آیفون 11 (iphone 11) نیز این پورت قدیمی آیفون دیده می شود و البته اسپیکر های گوشی نیز در این قسمت جاگذاری شده است که بتواند صدای با کیفیت مطلوب تری را به گوش مشتری برساند.

به طور کلی به جز حاشیه های قطور صفحه جلوی گوشی که حجم زیادی از نمایشگر را اشغال کرده به نوعی از زیبایی کار کاسته است، در طراحی  آیفون 11 زیبایی خاصی دیده می شود که می تواند مشتری را تا حد زیادی راضی نگه دارد که از یک گوشی با کیفیت و با طراحی مناسب استفاده می کند.

جمع بندی

آیفون 11 گوشی خوبی است اما عالی نیست. نمایشگر خوبی دارد اما به پای نمایشگرهای OLED نمیرسد؛ شارژدهی باتری این گوشی مطلوب است اما به زمان زیادی برای شارژ شدن احتیاج دارد؛ با یک نگاه کلی به این نتیجه خواهید رسید که آیفون 11 شما را به خرید آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس ترغیب میکند. این گوشی های پرچمدار دارای نمایشگر بهتر، باتری بهتر و دوربین سه گانه میباشند.

 اما با در نظر گرفت قیمت و مشخصات آیفون 11، این گوشی بسیار مقرون به صرفه است. اگر شما از گوشی آیفون XR استفاده میکنید و دوربین اولترا واید نیز برایتان مهم نیست، این گوشی را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. شما شاید حتی متوجه تفاوت سرعت پردازنده و شارژدهی باتری این دو گوشی نشوید. اما این گوشی برای کاربران گوشی های آیفون 7 و 8 گزینه ی ایده آلی می باشد. برای اطلاع از قیمت و خرید گوشی کلیک کنید.

نقاط قوت

 

  • عملکرد پردازشی سریع
  • دوربین دوگانه و ویژگی Nigh Mode
  • اسپیکرهای قدرتمند
  • طراحی خوب با رنگ های جذاب
  • عملکرد عالی فِیس آیدی
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف

 

  • نمایشگر معمولی
  • شارژدهی متوسط
  • عملکرد ضعیف شارژر