سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی و مشخصات فنی اپل واچ اس ای

بررسی اپل واچ اس ای

دقیقا چطور می‌توان اپل واچ را یک ابزار کاربردی بهتر کرد؟ در حال حاضر این ساعت مشخصه‌های خوبی داشته و یک گجت پوشیدنی با مهارت و کاربردی است که به‌راحتی با گوشی اپل واچ شما کار می‌کند. شاید جواب این سوال این باشد که بهترین گزینه این است که آن را ارزان‌تر از مدل‌های دیگر اپل واچ کرد. دقیقا این همین کاری است اپل واچ با اپل واچ SE انجام داده است. البته، کاهش قیمت برابر است با کاهش عملکرد، اما چقدر این موضوع بر روی اس ای تاثیر گذاشته و آیا این موضوع باید شما را از خرید این اسمارت واچ دلسرد کند؟

جواب این سوال نه است، این موضوع نباید شما را دلسرد کند. در حقیقت، این ساعت به‌گونه‌ای طراحی شده است تا مدل برتر اپل واچ امسال باشد. حالا با ما همراه شوید تا به بررسی اپل واچ اس ای بپردازیم.

مشخصات اپل واچ اس ای

طراحی و نمایشگر

در این قسمت شاهد تغییر خاصی نیستیم. طراحی اپل واچ سری SE تقریبا همان طراحی است که قبلا در دیگر ساعت‌های ساخت اپل دیده بودیم. برخلاف اپل واچ 6 که در دو نسخه فلزی و تیتانیومی عرضه می‌شود ساعت هوشمند Apple Watch SE تنها در نسخه آلومینیومی به فروش می‌رسد. اپل همچنین رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و خاکستری را برای این ساعت در نظر گرفته است.

ساعت هوشمند Apple Watch SE از همان پردازنده S5 که پیشتر در اپل واچ 5 مورد استفاده قرار گرفته بود بهره می‌برد و علاوه بر این اندازه صفحه نمایش آن هم مانند اپل واچ 5 است و حدود 30 درصد بزرگتر از اپل واچ 3 است. با این همه در این ساعت خبری از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن نیست؛ در حالی که اپل واچ 6 و 5 هردو از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. عدم وجود چنین قابلیتی در ساعت هوشمندی که بیش از 250 دلار قیمت دارد یک نقطه ضعف بزرگ به حساب می‌آید، البته تا حدودی هم حق با اپل است؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند میان محصولات مختلف خود به خصوص بین این ساعت و اپل واچ 6 تفاوت‌هایی داشته باشند.

همانطور که گفتیم ساعت هوشمند Apple Watch SE در دو سایز 40 و 44 میلی‌متری به فروش می‌رسد. مدل 40 میلی‌متری با رزولوشن 324×394 و مدل 44 میلی‌متری نیز با رزولوشن 368×448 پیکسل عرضه می‌شوند.

قدرت پردازش

اپل واچ اس ای از پردازنده S5 استفاده می‌کند که از نظر قدرت پردازشی مشابه با اپل واچ سری 5 است که در سال 2019 میلادی آماده معرفی و عرضه شد. این قدرت پردازشی برای انجام تمام کارهای روزمره کافی است و می‌تواند از پس اجرای تمام اپلیکیشن‌ها و ردیابی فاکتورهای سلامتی برآید.

ویژگی های سلامتی

 شاید اپل واچ اس ای فاقد سنسور ECG و سنسور سنجش اکسیژن خون باشد اما بی انصافی است اگر به سنسور بسیار دقیق سنجش ضربان قلب اشاره نکنیم. وقتی در بررسی اپل واچ اس ای دقیق تر می شویم می بینیم که قابلیت سنجش ضربان قلب در این ساعت به حدی دقیق کار می کند که هر زمان که ضربان قلب شما بیش از حد تند یا کند شود بلافاصله به شما اخطار می دهد. این ویژگی برای این ساعت ارزان قیمت واقعا تحسین برنگیز است. این ساعت از ارتفاع سنج نیز بی بهره نمانده است. هر زمان که از سیری بخواهید می تواند به شما اعلام کند که در چه ارتفاعی قرار دارید. این قابلیت برای کوه نوردان بسیار کاربردی به نظر می رسد.

 

قابلیت پایش خواب نیز دیگر نکته قابل توجه در بررسی اپل واچ اس ای است که البته تقریبا در تمامی اپل واچ ها دیده می شود. متاسفانه این قابلیت در این ساعت در همان فرم آماتور خود مانده است و نمی توانید انتظار اتفاق ویژه ای از این قابلیت داشته باشید. این قابلیت هیچ اطلاعات ویژه ای راجع به خواب شما در اختیارتان نخواهد گذاشت و تنها میزان ساعاتی که در رختخواب بوده اید را به نظر شما خواهد رساند.

 

اما یک نکته مثبت دیگر در قابلیت های اپل واچ اس ای وجود دارد که قابلیت تشخیص سقوط است. در زمانی که ساعت تشخیص دهد که شما در حال سقوط از ارتفاعی هستید، بلافاصله با شماره های اضطراری تماس خواهد گرفت. بنابراین این ویژگی ممکن است روزی جان شما را نجات دهد. من این قابلیت را تست نکردم اما زمانی که در حال بازی والیبال بودم، ساعت به صورت اشتباهی حرکت مرا به عنوان سقوط در نظر گرفت و با شماره اضطراری تماس گرفت. بنابراین هرچند این قابلیت آنچنان هوشمند عمل نمی کند اما می توانید خوشحال باشید که آن چنان بی مصرف نیز نخواهد بود.

ضد آب

باوجوداینکه این ویژگی اساسا یک مشخصه WatchOS 7 است، تایمر اتوماتیک دستان خود را بشورید، یکی از مشخصه‌های سلامتی و ردیاب تندرستی بسیار خوب و عالی اپل واچ اس ای است که خیلی خوب کار می‌کند. Apple Watch SE گوش می‌دهد و منتظر حرکات دستان شما می‌ماند. سپس تایمر 20 ثانیه‌ای را شروع می‌کند تا به شما یادآوری کند چقدر تلاش شما مفید بوده است. این مشخصه به‌طور حیرت انگیزی موثر است.

 

تایمر به شما می‌گوید چقدر زمان برای شستن گذاشته‌اید و شروع به شمارش معکوس می‌کند تا با یک ضربه به شما بگوید که وقت شستن به پایان رسیده است. حتی یک بخش مخصوص درباره داده‌های شستن دست‌ها در داخل برنامه سلامتی اپل وجود دارد. این مشخصه رویایی تمیزی سال 2020 است.

باتری و شارژدهی اپل واچ اس ای

با بررسی اپل واچ اس ای یک بار دیگر به ما ثابت می شود که اگر یک نکته هرگز در اپل واچ ها تغییر نکند، عمر باتری آن هاست. باتری اپل واچ اس ای نیز مانند بقیه اپل واچ ها حدود یک تا یک و نیم روز دوام می آورد. هرچند که با وجود قابلیت پایش خواب عمر باتری اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. در عملیات تست باتری 7:30 صبح از خانه خارج شدم و وقتی ساعت 6:30 بعد از ظهر به خانه برگشتم هنوز 60 درصد از شارژ باتری باقی مانده بود و حدود ساعت 11:30 شب بود که درصد باتری به 40 رسید. بعد از بیدار شدن از خواب شب نیز حدود 25 درصد از شارژ باتری باقی مانده بود که جای امیدواری داشت.

 

بنابراین با احتساب استفاده از سیستم پایش خواب هم می توانید امیدوار باشید که ساعت شما تا 24 ساعت بدون نیاز به شارژر شما را یاری خواهد کرد. البته نوع استفاده شما از ساعت نیز بسیار مهم است ولی به جرئت می توان گفت که باتری این ساعت شما را تا دو شبانه روز همراهی نخواهد کرد و نهایتا پس از یک روز و نیم و نزدیک زمان ناهار باید ساعت خود را مجددا شارژ کنید. برخی هم در حدی استفاده زیادی از ساعت خود دارند که نهایتا پس از 12 ساعت ناچار خواهند بود ساعت خود را به شارژر متصل کنند.

 

از نظر من همچنان یکی از بزرگترین نقاط ضعف اپل واچ ها عمر باتری آن هاست. هرچند که اگر این اپل واچ از فناوری شارژ سریع بهره می برد خیلی بهتر بود اما سرعت شارژ این دستگاه آن چنان هم غیرقابل تحمل نیست و در طول یک ساعت حدود 80 درصد شارژ می شود.

نتیجه گیری

با توجه به تمام نکاتی که عنوان شد این ساعت یک ساعت میان رده محسوب میشود اما قابلیت های کافی برای یک ساعت هوشمند را آنچنان که توقع می رود ندارد .Apple Watch SE صفحه نمایش و ECGهمیشه روشن ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.