سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی گوشی شیائومی مدل mi 9

بررسی گوشی شیائومی می 9

شیائومی یکی از شرکت­های بزرگ چینی است که در زمینه تولید گوشی­های هوشمند نیز فعالیت خوبی دارد. این شرکت چینی در سال­های اخیر رقابت سختی را با بزرگان گوشی­سازی دنیا آغاز کرده و در این زمینه نیز پیشرفت­های چشم­گیری داشته است. از آنجایی که گوشی­های میان­رده سهم بزرگی از فروش بازار موبایل را در اختیار دارند، این شرکت چینی نیز تمرکز خود را بیشتر بر روی این قسمت از بازار گذاشته است. این شرکت چینی برای رقابت با شرکت­های معروف اینگونه عمل کرده؛ گوشی­هایی با امکاناتی بالاتر از میان­رده­ها تولید کرده و با قیمتی کمتر از رقبا به بازار موبایل عرضه می­کند. این اقدام باعث شده تا کسانی که تعصب خاصی به برندهای معروف ندارند و صرفا به دنبال گوشی بهتر می­گردند جذب محصولات این شرکت شوند. این سیاست شیائومی به قدری موثر بوده که با نگاهی به 10 گوشی پرفروش­ سه ماه اول سال 2020 متوجه می­شوید که 3 محصول از شیائومی در آن دیده می­شود و جالب تر اینکه شرکت هوآوی کلا از این لیست هیچ سهمی ندارد. مشخصات گوشی­های میان­رده این شرکت گاها به راحتی با محصولات میان­رده شرکت­های دیگر مقایسه می­شوند. گوشی می 9 یکی از محصولات میان­رده است که با طراحی و مشخصات خاص خودش طرف­داران مخصوص خود را دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا در کنار شما نگاهی دقیق­ تر به مشخصات این گوشی بیاندازیم، پس برای آشنایی بیشتر با Mi 9 با ما همراه باشید.

بررسی گوشی شیائومی mi 9

طراحی

همانند اکثر پرچمداران این روزها، Mi 9 نیز از ترکیب شیشه و آلومینیوم ساخته شده است؛ شیشه در پشت و جلو و آلومینیوم در کناره ها. بدنه دستگاه به رنگ های مشکی، آبی و بنفش مزین شده است و نسخه ای ویژه نیز با پنل پشتی شفاف با نام Explorer Edition، همانند مدل سال گذشته در نظر گرفته شده است. مدل های آبی و بنفش با تغییر زاویه دستگاه کمی تغییر رنگ پیدا می کنند که از خاصیت های این شیوه رنگ آمیزی دستگاست. نسخه شفاف نیز با به نمایش گذاشتن المان های داخلی دستگاه اعم از چیپ شارژر بی سیم و تراشه دستگاه، جذابیت دستگاه را افزایش می دهد. البته باید بگوییم که پردازنده قابل مشاهده در این نسخه، پردازنده اصلی نیست و تنها یک قاب است که بر روی سخت افزار دستگاه قرار می گیرد. برای کسانی هم که عاصی از چنین مد گرایی هایی هستند، نسخه مشکی می تواند بهترین گزینه باشد. هرچند که این رنگ می تواند برای عده ای خسته کننده و از مد افتاده باشد.

پشت و جلوی دستگاه با لایه ای از گوریلا گلس 6 پوشیده شده که در لبه های دستگاه به سمت داخل خم شده است. این خمیدگی ها می تواند هم به عنوان نکته مثبت دستگاه تلقی شود و هم به عنوان نکته منفی آن. مثبت از جهت نازکتر نشان دادن ضخامت دستگاه و منفی از منظر شکننده تر شدن و آسیب پذیر تر شدن دستگاه. همچنین فریم نازکتر به معنای دشواری در کنترل ثبات دستگاه در دست کاربر نیز خواهد بود.

کاربرانی که از گوشی هوشمند با پنل پشتی شیشه ای استفاده می کنند به خوبی می دانند که این دستگاه ها به شدت مستعد جذب اثر انگشت هستند؛ Mi 9 نیز به دلیل بهره گیری از متریالی مشابه نیازمند مراقبت بیشتر در زمینه تمیز نگه داشتن دستگاه است. اگر از آن دسته از افراد وسواسی ای هستید که دوست دارید همیشه گوشیِ تان تمیز باشد، بهتر است به فکر یک کاور شکیل و زیبا باشید.

فریم آلومینیومی دستگاه به خوبی پرداخت شده و انحنای خاصی را نیز تجربه کرده است. درست است که این موضوع به ثبات نگه داشتن گوشی کمک نمی کند اما در عوض زیبایی دستگاه را افزایش می دهد. کاملا مشخص است که شیائومی در Mi 9 عملکرد دستگاه را فدای زیبایی آن کرده و برای حل این موضوع برای کسانی که علاقه ای بدان ندارند، قابی را در داخل جعبه آن قرار داده است.

نمایشگر

گوشی Xiaomi Mi 9، با اندازه 6.39 اینچ و فناوری Super AMOLED، رزولوشن 1080p، و هم‌چنین یک بریدگی کوچک بالای صفحه برای دوربین جلو ظاهر شده است. صفحه نمایش از رزولوشن 2340 1080x برخوردار است که نسبت پیکسل بر اینچ 402ppi می‌باشد. این گوشی دارای یکی از کشیده‌ترین صفحه‌ها در بین گوشی های هوشمند است و نسبت تصویر 19.5:9 می‌باشد که از این گوشی انتظاری بیشتر می‌رفت، هرچند که هم‌چنان از لحاظ زیبایی تصاویر، نظر کاربران را به خود جلب کرده است.

صفحه نمایش در Mi 9، توسط گوریلیا گلس 6 محافظت شده است، گلسی که سازنده آن کمپانی کورنینگ (Corning)، می‌باشد. این نوع گلس، یکی از مقاوم‌ترین گلس‌های موجود در جهان است. تا کنون هیچ تستی در خصوص مقاومت این گلس در گوشی Xiaomi Mi 9 در برابر ضربات انجام نشده است، اما در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند هم‌رده، انتظار می‌رود که در برابر ضربات مقاوم باشد. هرچند که در برابر خش از مقاومت پایینی برخوردار است. روشنایی این گوشی بسیار مناسب است چرا که برای یک گوشی که از پنل OLED برخوردار است، 430 نیت(nits) روشنایی کافی به نظر می‌رسد. اگر میزان روشنایی گوشی را در حالت اتوماتیک(Auto) قرار دهید، روشنایی صفحه به 630 نیت خواهد رسید. به دلیل بهره‌مندی از فناوری AMOLED، درخشندگی صفحه زیر نور خورشید نیز بسیار عالی به نظر می‌رسد.

صفحه نمایش، از طیف رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند و اختلاف رنگ نمایشگر(DeltaE) و رنگ ایده‌آل به طور میانگین 1.5 است و بیشترین انحراف نیز 3.1 می‌باشد. موارد ذکر شده، معیارهای استاندارد ارزیابی در خصوص میزان درخشندگی صفحه نمایش است. اگر گوشی را در حالت درخشندگی انطباقی قرار دهید، گوشی به صورت اتوماتیک رنگ صفحه را بر اساس رنگ و نور محیط تغییر می‌دهد. گوشی Xiaomi Mi 9 دارای قابلیت درخشندگی افزوده شده است که وظیفه آن ارائه تصاویر اشباع شده است، یعنی رنگ‌های زرد و قرمز در تصویر را افزایش می‌دهد و رنگ آبی را زیاد دستخوش تغییرات نمی‌کند.

دوربین

هنگام عکسبرداری، فرصتی برای انتخاب دو حالت وجود دارد: در حالت اول، دوربین با استفاده از یک برنامه خاص با استفاده از هوش مصنوعی کنترل می شود، و حالت دوم برای حرفه ای ها طراحی شده که به شما اجازه می دهد همه چیز را به با دست خود انجام دهید.

 

سه دوربین دارای ویژگی های زیادی هستند. جالب ترین چیز عکاسی با زاویه دید وسیع است که به شما اجازه می دهد تا تمام محیط مورد نیاز را در قاب دوربین قرار دهید. می 9 دارای تمرکز لیزری است که با هدف استفاده از دوربین در شرایط کم نور طراحی شده است.

سنسور دوربین می 9 قادر به عکسبرداری با کیفیت بسیاربالایی است که گاهی اوقات از لحاظ رنگی کمی لطیف به نظر میرسد، گرچه این به دلیل تنظیم و طراحی خوب صفحه نمایش است. عکس ها غنی از جزئیات هستند، که می تواند به مقدار مگاپیکسل ها نسبت داده شود.

با این حال، بعد از پردازش عکس که به صورت خودکار و توسط دوربین انجام می شود، عکسها کمی غیر واقعی به نظر میرسند. دوربین می 9 قادر به ثبت در لحظه تصاویر HDR است.

دوربین Mi 9 قادر به فیلم برداری با کیفیت 4k در 60FPS است که میتوان ان را در H.265 یا H.26 انکود و فشرده سازی کرد. این گوشی همچنین در حالت slow motion ( تا 960 fps ) نیز قادر به فیلم برداری است. قابلیت تمرکز خودکار( Auto focus)، به نوبه خود به خوبی کار می کندو به شما این امکان را می دهد که عکسبرداری ای با کیفیت بالا داشته باشید.

 

همانطور که می بینید، تصاویر گرفته شده با رزولوشن 48 مگاپیکسل کیفیت و جزئیات بیشتری دارند. با این حال، در این حالت، تنظیمات اضافی مانند AI، HDR و غیره در دسترس نیستند. از دیگر امکانات دوربین می 9 میتوان به ((Night Sight)) اشاره کرد که برای عکس برداری در شب و محیط های کم نور به کمک شما خواهد امد.

 

وبسایت DxOMark که مرجع معتبری برای امتیاز دهی به دوربین گوشی های هوشمند و تجهیزات فیلم برداری است رده ی 8 را به پرچم دار جدید شیائومی اختصاص داده است. می 9 تا به اینجا بهترین دوربین گوشی های شیائومی را دارد.

باتری و شارژدهی گوشی شیائومی mi 9

شیائومی می 9 اکسپلورر به باتری 3300 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که نسبت به رقبای اصلی، ظرفیت بسیار کمتری دارد و حتی نسبت به نسل قبل هم اندکی کمتر شده است. برای مقایسه می توان به باتری 4100 و 4200 میلی آمپر ساعتی در گلکسی اس 10 پلاس و پی 30 پرو اشاره کرد. با این حساب نباید انتظار رقابت پرچمدار جدید شیائومی با هواوی پی 30 پرو را داشت. به دلایل نامعلومی تلاش ما برای تست باتری با اپلیکیشن پی سی مارک به نتیجه نرسید و نتوانستیم مقایسه دقیقی از شارژدهی این گوشی و دیگر پرچمداران بازار داشته باشیم. طبق تجربه ما، باتری این گوشی در سخت ترین شرایط هم می تواند یک روز کاری کامل را دوام بیاورد اما به سختی می توان شارژ گوشی را به روز دوم کشاند.

قابلیت های شارژ می 9 اکسپلورر کمی بهتر است. این گوشی از فناوری شارژ سریع 27 واتی یا به قول شیائومی «شارژ توربو» پشتیبانی می کند که ظرف 30 دقیقه تا 70 درصد ظرفیت باتری را پر کرده و برای شارژ کامل هم به اندکی بیشتر از یک ساعت زمان نیاز دارد. البته شارژر 27 واتی فقط همراه مدل اکسپلورر عرضه شده و خریداران نسخه معمولی می 9 باید از شارژر 18 واتی استفاده کنند.

همچنین شیائومی می 9 اولین گوشی جهان با پشتیبانی از شارژ وایرلس 20 واتی محسوب می شود، اما برای این کار باید حتماً از شارژر مخصوص شیائومی استفاده کنید که به سختی گیر می آید.

جمع بندی

شیائومی می 9 بدون شک یکی از قاتلین پرچمداران گران قیمت 2019 خواهد بود. این گوشی هوشمند توان خود را از تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون 855 تامین می کند و در قسمت جلوی آن، نمایشگر با کیفیتی قرار داده شده است. همچنین برای این گوشی، دوربین سه گانه در نظر گرفته شده است که توانایی بالایی در زمینه عکاسی و فیلمبرداری دارد و امکانات متنوعی نیز در اختیار می گذارد. با این وجود، رابط کاربری شیائومی مناسب همه کاربران نمی باشد و فاصله زیادی با اندروید خالص دارد. همچنین استفاده از باتری بزرگ تر و اسپیکر های استریو نیز می توانست از این گوشی، محصول کامل تری بسازد؛ اما مهم تر از همه این موارد، قیمت بسیار مناسب Mi 9 است که بسیار پایین تر از پرچمدارانی چون گلکسی اس 10 و هواوی پی 30 پرو می باشد و می توان برخی از نقاط ضعف آن را پوشش دهد. برای اطلاع از قیمت ها اینجا را کلیک کنید.