سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی اپل واچ مدل SE

بررسی اپل واچ مدل اس ای

شکی نیست که اپل واچ سری 6 بهترین ساعت هوشمند اپل با قابلیت اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون گزینه جذابی است. اما می‌دانیم که قیمت 399 دلاری این ساعت هوشمند آن را از دسترس بسیاری از کاربران دور نگه می‌دارد. به همین دلیل اپل، ساعت جدید اپل واچ SE را با قیمت پایین‌تر اما امکانات کماکان خوب رونمایی کرد.

بررسی اپل واچ SE

طراحی و صفحه نمایش

در این قسمت شاهد تغییر خاصی نیستیم. طراحی اپل واچ سری SE تقریبا همان طراحی است که قبلا در دیگر ساعت‌های ساخت اپل دیده بودیم. برخلاف اپل واچ 6 که در دو نسخه فلزی و تیتانیومی عرضه می‌شود ساعت هوشمند Apple Watch SE تنها در نسخه آلومینیومی به فروش می‌رسد. اپل همچنین رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و خاکستری را برای این ساعت در نظر گرفته است.

ساعت هوشمند Apple Watch SE از همان پردازنده S5 که پیشتر در اپل واچ 5 مورد استفاده قرار گرفته بود بهره می‌برد و علاوه بر این اندازه صفحه نمایش آن هم مانند اپل واچ 5 است و حدود 30 درصد بزرگتر از اپل واچ 3 است. با این همه در این ساعت خبری از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن نیست؛ در حالی که اپل واچ 6 و 5 هردو از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. عدم وجود چنین قابلیتی در ساعت هوشمندی که بیش از 250 دلار قیمت دارد یک نقطه ضعف بزرگ به حساب می‌آید، البته تا حدودی هم حق با اپل است؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند میان محصولات مختلف خود به خصوص بین این ساعت و اپل واچ 6 تفاوت‌هایی داشته باشند.

همانطور که گفتیم ساعت هوشمند Apple Watch SE در دو سایز 40 و 44 میلی‌متری به فروش می‌رسد. مدل 40 میلی‌متری با رزولوشن 324×394 و مدل 44 میلی‌متری نیز با رزولوشن 368×448 پیکسل عرضه می‌شوند.

قدرت پردازش

 اپل واچ اس ای از پردازنده S5 استفاده می‌کند که از نظر قدرت پردازشی مشابه با اپل واچ سری 5 است که در سال 2019 میلادی آماده معرفی و عرضه شد. این قدرت پردازشی برای انجام تمام کارهای روزمره کافی است و می‌تواند از پس اجرای تمام اپلیکیشن‌ها و ردیابی فاکتورهای سلامتی برآید.

قابلیت های ورزشی و سلامت

سری اپل واچ برخلاف رقبایی مثل گارمین و فیت‌بیت همواره بیشتر تمرکز خود را بر ارائه ویژگی‌های سلامتی بهداشتی معطوف کرده و ساعت هوشمند اپل واچ SE نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ساعت مانند اپل واچ 6 از شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و همچنین ارتفاع سنج لحظه‌ای بهره می‌برد و افزون بر این از قابلیت تشخیص سقوط، نظارت بر نویز محیط و برقراری تماس اضطراری بین‌المللی برخوردار است؛ ویژگی‌هایی که در اپل واچ 3 وجود ندارند.

با این همه اپل واچ SE برخلاف پرچمدار اپل یعنی اپل واچ 6 به قابلیت سنجش اکسیژن خون و گرفتن نوار قلب مجهز نیست. با این وجود و همزمان با عرضه watchOS 7 این ساعت و دیگر ساعت‌های اپل از اپل واچ 3 به بعد از ویژگی ردیابی خواب پشتیبانی می‌کنند و برنامه جدید Fitness اپل نیز به فهرست برنامه‌های آن‌ها افزوده شده است. اپلیکیشن Fitness دارای تمرینات ورزشی است و در کنار آن‌ها تمرینات رقص‌های مختلف را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

اما جالب‌ترین قابلیتی که به ساعت هوشمند Apple Watch SE افزوده شده است امکان تشخیص شستشوی دست‌ها است. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند که دست‌هایشان را با هدف از میان بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها به درستی شستشو دهند. این ویژگی یک تایمر 20 ثانیه‌ای را به شما نشان می‌دهد تا دست‌هایتان را به درستی و با صرف مدت زمان 20 ثانیه‌ای که از سوی سازمان بهداشت جهانی توصیه شده شستشو دهید. ساعت علاوه بر تایمر با بازخوردهای لمسی و صدا به شما در انجام این فرایند کمک می‌کند.

این قابلیت به طور خودکار و با تشخیص صدای آب و صابون شروع به کار می‌کند و برای همین نیازی نیست هربار که می‌خواستید دست‌هایتان را بشورید به یک برنامه به خصوصی بروید و آن را فعال کنید. البته اپل به صورت پیش‌فرض این ویژگی را غیرفعال کرده، ولی شما می‌توانید با مراجعه به مسیر Settings —> Handwashing و فعال کردن Timer و Haptics این ویژگی را فعال کنید. بعد از فعال کردن این ویژگی و با گذشت زمان می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن Health تاریخچه مربوط به زمان‌هایی که دست‌های خود را شستید و مدت زمانی که برای هر بار شستن دست‌ها زمان گذاشتید را مشاهده کنید.

باتری و شارژدهی اپل واچ SE

 عمر باتری اپل واچ SE هم مانند اپل واچ 6 و 3 حدود 18 ساعت است. یعنی شما باید هر روز ساعت را شارژ کنید. اگر بخواهید همزمان از GPS استفاده کنید و به موسیقی هم گوش دهید، عمر باتری ساعت هوشمند Apple Watch SE تنها کمی کمتر از اپل واچ 6 خواهد بود. در بحث باتری موردی که بیشتر از همه بین این دو ساعت به چشم می‌آید مدت زمان شارژ باتری است. اپل واچ 6 در 90 دقیقه به شارژ کامل می‌رسد، در حالی که این زمان برای ساعت هوشمند Apple Watch SE نزدیک به 2.5 ساعت است.

نتیجه گیری

به نظر می‌رسد پس از 24 ساعت استفاده، Apple Watch SE یک دستگاه چشمگیر و موفق باشد و می‌تواند نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند – تمام قابلیت‌هایی که بیشتر به آنها توجه خواهید کرد در این ساعت وجود دارد و اگر به دنبال ردیاب‌های خیلی پیشرفته سلامتی نیستید و می‌توانید بدون نمایشگر همیشه روشن (Always-On Display)، ساعت هوشمند اپل را تحمل کنید Apple Watch SE گزینه عالی و مقرون به صرفه‌ای برای شما خواهد بود.

لازم به یادآوری است که قیمت اولیه واچ SE در بازار 279 دلار / 269 پوند برای مدل کوچک‌تر و بدون درگاه سیم‌کارت است و اگر می‌خواهید مدل بزرگ‌تر را داشته باشید و یا گزینه پیدا کردن تلفن هوشمند را به آن اضافه کنید و ساعتتان سیم‌کارت بخورد، قیمت به سرعت افزایش می‌یابد؛ البته در مقایسه با مدل های قبلی، Watch SE تمام ویژگی‌هایی را که بسیاری از کاربران خواهان آنها هستند با اندکی تلخیص و قیمتی کمتر از آنچه که از یک اپل واچ انتظار دارند خواهند یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر از محصولات اپل کلیک کنید.

ما در طی روزهای آتی Watch SE را به درستی و تمام و کمال آزمایش خواهیم کرد تا ببینیم دوام باتری تا چه میزان است و آیا این مدل ارزش آن را دارد که هر کاربر طرفدار ساعت‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی بخواهد به سمت آن برود یا خیر.