سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی گوشی ایفون ایکس اپل

گوشی iphone x

به‌مناسبت دهمین سالگرد عرضه‌ی آیفون، اپل اقدام به معرفی آیفونی با نام آیفون X کرد که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه خلاصه‌ای از بررسی‌ آیفون X از دیدگاه وب‌سایت‌های معتبر دنیای فناوری را مرور خواهیم کرد.

 

از زمان معرفی آیفون X تاکنون، سوالات مختلفی درباره‌ی این محصول جدید در ذهن کاربران نقش بسته است؛‌ چرا که این محصول از ویژگی‌های جدیدی نظیر دوربین True Depth و سیستم تشخیص هویت جدید اپل موسوم به فیس‌آیدی و نمایشگر اولد تمام صفحه برخوردار است. حال وب‌سایت‌های معتبر دنیای فناوری موفق شده‌اند تا به بررسی این محصول جدید اپل از جنبه‌های مختلف بپردازند. توجه داشته باشید که اکثر این وب‌سایت‌ها زمان محدودی برای بررسی آیفون X در اختیار داشته‌اند و به‌همین دلیل نتوانسته‌اند برخی از جنبه‌های این محصول جدید را آنگونه که باید مورد بررسی قرار دهند؛ اگر قصد خرید ایفون X را دارید با ما همراه باشید.

بررسی گوشی ایفون X اپل

طراحی

یک طراحی و ظاهر متفاوت دقیقاً همان‌چیزی بود که کاربران اپلی منتظرش بودند. این شرکت چهار سال متوالی از طراحی آیفون 6 با کمترین تغییر استفاده کرد و در زمانی که اکثر رقبا به گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ اما حاشیه باریک رو آورده بودند طراحی آیفون 8 قدیمی و منسوخ به نظر می‌رسید. حالا اپل از یک طراحی بدون حاشیه اما متفاوت از رقبا استفاده کرده که مزایای و معایب خودش را دارد. آیفون 10 از نظر اندازه تنها کمی از آیفون 8 بزرگ‌تر است اما صفحه‌نمایشی بسیار بزرگ‌تر را در خود جای داده است.

به‌جای این‌که مثل سامسونگ، ال‌جی و هواوی حاشیه‌های ضروری صفحه‌نمایش در بالا و پایین آن قرار بگیرد و یا مثل اسنشال فون و می میکس شیائومی حاشیه‌ها به پایین صفحه رانده شوند اپل یک حاشیه باریک با ضخامت ثابت را به شکل یکنواخت در اطراف صفحه‌نمایش قرار داده است.

 

به این ترتیب با این‌که از نظر نسبت صفحه‌نمایش به بدنه آیفون 10 پایین‌تر از رقبا قرار می‌گیرد اما در نگاه اول گوشی بی‌حاشیه‌تر از رقبا به نظر می‌رسد؛ البته اگر بریدگی بالای صفحه را در نظر نگیریم.

 

با حذف حسگر اثر انگشت تاچ آی‌دی اپل مجبور شد تا یک روش جایگزین ایمن برای آن پیدا کند و برای ایمن‌سازی تشخیص چهره نیز مجبور به استفاده از سنسورهای فروسرخ و تشخیص عمق در کنار دوربین سلفی شد. به همین دلیل این بریدگی حالا بلندگوی مکالمات، دوربین سلفی و سنسورهای را در خود جای داده و اپل ترجیح داده سمت چپ و راست آن‌ها را به ادامه صفحه‌نمایش اختصاص دهد.شکی نیست که آیفون 10 از جلو یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های هوشمند است. حتی قاب استیل بدنه که به نظر جنسی شبیه به قاب فلزی آیفون 3GS یا آی‌پادها دارد با انعکاس نور جذابیت خاصی به آیفون 10 داده است. این قاب البته پس از مدتی درست مثل همان محصولات از خش‌های ریز پر می‌شود؛ هرچند که این خش‌ها در نسخه خاکستری کمتر قابل مشاهده است.

پشت گوشی درست مثل آیفون 8 شیشه‌ای طراحی شده تا نه‌تنها نسبت به نسل پیشین متفاوت باشد بلکه امکان شارژ بی‌سیم را نیز فراهم کند. اما خریداران آیفون 10 برای این‌که به همه بفهمانند جدیدترین آیفون اپل را با قیمت گزافی خریداری کرده‌اند انتظار تغییرات بیشتری نسبت به آیفون 8 را دارند.

 

شاید به همین دلیل اپل دوربین دوگانه را این‌بار عمودی طراحی کرده است. این ماژول دوربین برآمدگی بیشتری هم دارد و شاید بزرگترین نقطه ضعف طراحی گوشی باشد. این در حالیست که سامسونگ در گلکسی نوت 8 به کلی برآمدگی دوربین را حذف کرده و این برآمدگی در میت 10، ال‌جی V30 یا سایر رقبا نیز بسیار کمتر و قابل چشم‌پوشی است.

آیفون 10 همچنین حالا با بدنه شیشه‌ای خود 174 گرم وزن دارد که نسبت به گلکسی اس 8 با وزن 155 گرم و ال‌جی وی 30 با وزن 158 گرم و صفحه‌نمایش هم‌اندازه و یا بزرگ‌تر بسیار سنگین‌تر است. این وزن بیشتر البته باعث شده تا حس کنید با یک محصول گران‌قیمت مواجهید (که البته هستید) اما همچنین این احساس خطر را ایجاد می‌کند که در صورت افتادن گوشی خسارت قابل توجهی به آن وارد خواهد آمد.

با حذف دکمه هوم حالا دکمه پاور وظیفه احضار سیری را برعهده دارد و به همین دلیل اندازه‌ای دوبرابر بزرگتر دارد. دکمه‌های تنظیم صدا و بی‌صدا کردن اما کماکان بدون تغییر در سر جای خود هستند.

فیس آی دی

بنا به برخی شایعات اپل وقتی نتوانست حسگر اثر انگشت را به زیر صفحه‌نمایش منتقل کند تصمیم گرفت یک جایگزین برای تاچ آی‌دی پیدا کند. ظاهراً اپل اعتقادی به قرار دادن این حسگر زیر دکمه پاور یا پشت گوشی نداشته و به همین دلیل تصمیم به استفاده از یک فناوری تشخیص چهره گرفته است.

تشخیص چهره چیز جدیدی نیست و از نسخه‌های چهارم اندروید به کمک دوربین سلفی به گوشی‌های هوشمند آمده بود اما اپل برای این‌که مطمئن شود فیس آی‌دی برخلاف تشخیص چهره در گوشی‌های سامسونگ فریب تصاویر یا ویدئوها را نمی‌خورد سنسورهای فروسرخ و گیرنده‌هایی در کنار دوربین سلفی قرار داده که هزاران نقطه را به سمت چهره شما تابانده و سپس انعکاس آن را دریافت می‌کنند تا بتوان یک مدل سه‌بعدی از چهره شما ساخت.

 

این نقاط البته توسط چشم انسان قابل رویت نیستند اما با این روش عمق نیز تشخیص داده شده و به این ترتیب کسی نمی‌تواند با تصویر شما گوشی را فریب دهد.ثبت چهره در فیس آی‌دی کار ساده‌ای است و کافیست فقط دو بار سرتان را 360 درجه بچرخانید. خوشبختانه سرعت عمل و دقت تشخیص چهره نیز بسیار خوب است و تقریباً در 95 درصد موارد گوشی به سرعت آنلاک خواهد شد. کافیست گوشی را بالا بیاورید تا آیفون 10 به صورت خودکار صفحه را روشن کرده و چهره شما را اسکن کند، سپس آیکن قفل بالای صفحه باز شده و می‌توانید با سوایپ به بالا گوشی را آنلاک کنید.

 

جالب اینجاست که حتی وقتی گوشی مقابل چهره شما قرار گرفته اگر چشمانتان بسته باشد و یا به صفحه گوشی نگاه نکنید گوشی آنلاک نخواهد شد؛ اما به محض اینکه توجه خود را به سمت آیفون 10 معطوف کنید محتوای نوتیفیکیشن‌ها نمایش داده شده و گوشی آماده آنلاک خواهد بود.

 

با وجود سرعت بالای فیس آی‌دی حذف تاچ آی‌دی کماکان می‌تواند آزار دهنده باشد. فیس آی‌دی در فاصله‌های بسیار نزدیک یا دور از صورت شما کار نمی‌کند و اگر نور فروسرخ فراوانی از پشت سرتان به گوشی بتابد ممکن است نتواند اسکن را به خوبی انجام دهد. علاوه بر این یک حسگر اثر انگشت سریع همیشه ساده‌تر و سریع‌تر از فناوری تشخیص چهره خواهد بود.

نمایشگر و سخت افزار

نمایشگر 5.8 اینچی آیفون X دارای وضوح 1125 در 2436 پیکسل است. بخشی از این اعداد نامتوازن به دلیل وجود نوار کوچک بالای نمایشگر هستند که نسبت متوازن نیمه بالایی و پایینی را به هم زده است. همچنین چگالی پیکسلی نمایشگر نیز 459ppi محاسبه می شود که می توان آن را در بازه نمایشگرهای QHD دانست. اپل در این دستگاه از پنل OLED استفاده کرده که دارای مزایا و معایب خاص خود است. کیفیت رنگ ها بسیار عالی است و روشنایی صفحه حتی در زیر نور مستقیم نیز کاملا مناسب ارزیابی می شود. با این حال پنل های OLED به مرور دچار حالتی به نام پیکسل های شبح مانند می شوند؛ به این معنا که سایه ای از محتویات قبلی نمایش داده شده روی صفحه برای دقایقی همچنان باقی می مانند و به تدریج محو می شوند. البته این اتفاق به زودی برای پنل های آیفون X رخ نخواهد داد و احتمالا حداقل یک سال با بروز چنین حالتی برای صفحات گوشی فاصله داریم.

از نظر سخت افزاری همواره اپل را در صدر جدول بنچمارک ها دیده ایم. همین ماجرا برای آیفون X هم تکرار می شود. پردازنده A11 Bionic احتمالا قدرتمندترین چیپ پردازشی موبایل در جهان است که دارای شش هسته در فرکانس 2.3 گیگاهرتز بوده و با معماری 10 نانومتری ساخته شده است. حافظه رم این دستگاه 3 گیگابایت است اما بهینه سازی های انجام شده توسط اپل باعث شده سرعت پردازش آن با گوشی هایی مجهز به 6 گیگابایت رم نیز قابل مقایسه باشد. برنامه ها با سرعت بسیار بالایی اجرا می شوند و جا به جایی بین آنها نیز بدون تاخیر و کندی صورت می پذیرد.

دوربین

دوربین اصلی آیفون 10 در یک کلام “بی نظیر” است. شاید تبلیغات انجام شده برای این دوربین توسط خود اپل و حتی امتیازدهی وب سایت های معتبری مانند DxO Mark را به عنوان مرجع معتبر قبول نداشته باشید اما کافیست یک عکس با دوربین اصلی آیفون 10 از هر سوژه دلخواهی بگیرید تا کیفیت تصویر، جزئیات و رنگ ها شما را مجذوب خود کنند. عکس گرفتن با آیفون X با وجود رابط کاربری بسیار ساده iOS کاملا لذت بخش است و دیدن نتایج روی گوشی یا رایانه باعث علاقمندتر شدن شما به عکاسی خواهد شد. همانند آیفون 8 اینجا هم شاهد به کارگیری حالت پرتره هستیم که در شرایط نوری مناسب می تواند تصاویر بسیار زیبا و هنری خلق کند. نکته قابل توجه امکان استفاده از حالت پرتره و افکت بوکه در زمان عکس گرفتن با دوربین سلفی است.

هوش مصنوعی دوربین اپل نبستا خوب ارزیابی می شود و استفاده از افکت بوکه با وجود برخی ایرادات در جزئیات ریز مانند تارهای مو، عموما نتایج قابل قبولی ارائه می دهد.

اما متاسفانه باز هم دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی عملکرد رضایت بخشی ندارد و در نور کم عکس ها دارای نویز بسیار شدیدی هستند. شاید قدم بعدی اپل برای ساختن یک گوشی ایده آل، استفاده از لنز و سنسور دقیق تر و حساس تر برای دوربین سلفی باشد.

ایفون ایکس

باتری گوشی ایفون ایکس اپل

اپل وعده داده که عمر باتری آیفون 10 حدود 2 ساعت بیشتر از آیفون 7 پلاس است. در مدتی که آیفون 10 در اختیار ما بود از عملکرد باتری‌اش رضایت داشتیم. باوجوداینکه ما بیشتر از حد معمول از گوشی کار می‌کشیدم تا دوربین آن را تست کنیم یا اینکه صفحه‌نمایش مدت‌زمان‌های طولانی روشن بود زیرا مشغول تست قابلیت‌های مختلف آن بودیم آیفون

10 توانست تا 1 روز کامل بدون نیاز به شارژ پاسخگو باشد. به نظر می‌رسد که این آیفون عمر باتری بسیار بهتری از نسل‌های قبلی دارد.

 

برای اولین بار در تاریخ آیفون، این گوشی مجهز به شارژ بی سیم و همچنین پشتیبانی از شارژ سریع شده است. این خبر خوبی است اما خبر این است که آداپتور قابل پشتیبانی از شارژ سریع در جعبه دستگاه وجود ندارد و اگر دوست دارید آداپتور با قابلیت شارژ سریع داشته باشید باید هزینه اضافی برای خرید آن بپردازید. ما از همان آداپتوری که داخل جعبه بود برای شارژ گوشی استفاده کردیم که متاسفانه مدت زمان زیادی طول کشید تا باتری نه چندان پرظرفیت آیفون 10 شارژ شود. باتری این گوشی در مدت زمان 3 ساعت از صفر تا 100 درصد شارژ شد که عدد بسیار زیادی برای شارژ شدن در این زمانه‌ای است که بیشتر پرچم‌داران با باتری‌های پرظرفیت‌تر در زمانی کمتر از 2 ساعت شارژ می‌شوند.

 

نتایج تست‌های تکی هم به شرح زیر است:

 

  • کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری 4K: 36 درصد
  • کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 9 درصد
  • مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی: 13 ساعت

نتیجه گیری

به‌طور حتم آیفون 10 بهترین آیفونی است که تا امروز معرفی و عرضه شده. این تنها یک جمله شعاری و کلیشه‌ای نیست و باید باور کنید که آیفون 10 واقعا بهترین آیفون است اما به همین نسبت قیمت خیلی بالایی دارد و گران‌ترین آیفونی است که در تاریخ به فروش رفته. طراحی متفاوت، صفحه‌نمایش کم حاشیه، دوربین با عملکرد بهتر و متفاوت‌تر و صفحه‌نمایش باکیفیت تراز عوامل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول هستند.

 

اینکه چه کسانی باید این گوشی را بخرند کاملا واضح و روشن است. اگر شما طرفدار بسیار سرسخت آیفون هستید و هزینه‌ای که برای گوشی می‌پردازید هم برایتان اهمیت ندارد یک‌لحظه هم نباید در خرید این آیفون شک کنید. اما اگر این دو ویژگی را ندارید آیفون 8 پلاس هم چیزی شبیه به آیفون 10 است با این تفاوت که طراحی تکراری‌ای دارد و تنها سنسور تشخیص چهره ندارد.

 

اگر برای اولین بار می‌خواهید به دنیای آیفون قدم بگذارید به‌طور حتم آیفون 10 بهتر از هر محصولی می‌تواند توانایی آیفون و آی او اس را به شما نشان دهد اما خودتان باید به جیبتان نگاهی بیندازید که آیا این محصول ارزش 1000 دلار، که به پول ما هم مبلغ زیادی می‌شود، را دارد یا خیر؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.