سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی گوشی نوکیا 7.2

بررسی نوکیا 7.2

 

سال گذشته یکی از بهترین میان رده‌های بازار 7?1 بود که البته با وجود ستارگانی چون سری A سامسونگ و میان رده‌های هواوی کمتر کسی به آن توجه کرد. نوکیا 7.2 جدیدترین میان رده از HMD است که راه 7?1 را ادامه خواهد داد. این گوشی همه فاکتورهای لازم را برای رقابت با بهترین میان رده‌های بازار دارد.

معرفی گوشی نوکیا 7.2

طراحی و ظاهر

ما به زبان طراحی تلفن‌های نوکیا عادت کرده‌ایم. نوکیا 7.2 نیز با برخی از تلفن‌های دیگر نوکیا شباهت‌هایی دارد. در پشت تلفن لنز‌های دوربین سه‌گانه دیده می‌شوند که درون یک ماژول دایره‌ای قرار گرفته‌اند. این ماژول از بدنه بیرون زده است. ضخامت بیرون‌زدگی ماژول دوربین تقریبا 2 میلی‌متر است.

دور ماژول دوربین یک حلقه قرار دارد که به نظر می‌رسد از جنس آلومینیوم است. در اطراف دوربین هیچ نوشته‌ای به جز نام شرکت Zeiss دیده نمی‌شود. چرا که برخی از تولیدکنندگان تلفن همراه تمایل دارند که مشخصات دوربین اصلی را در کنار ماژول دوربین بنویسند.

یک سنسور اثرانگشت خازنی در قسمت پایین ماژول دوربین تعبیه شده است. لوگوی نوکیا در پنل پشتی تلفن باعث می‌شود که آن را با اسمارت‌فون شرکت موتورولا اشتباه نگیرید! چرا که ماژول دایره‌ای دوربین برخی را دچار اشتباه می‌کند.

در بخش پایین پنل پشتی هم لوگوی اندروید وان قرار دارد که نسبت به لوگوی نوکیا کم‌رنگ‌تر است. در زیر این لوگو چهار ردیف از متن‌ها و لوگو استانداردهای نظارتی دیده می‌شوند. پنل پشتی توسط گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود. این پنل مستعد جذب اثرانگشت نیست، اما بسیار لغزنده است.

در سمت راست تلفن یک دکمه پاور قرار دارد که دکمه‌ تنظیم صدا در بالای آن مشاهده می‌شوند. در سمت چپ تلفن نیز یک دکمه اختصاصی برای دستیار هوشمند Google Assistant وجود دارد. البته، در صورت عدم استفاده از این دکمه می‌توانید آن را در بخش تنظیمات تلفن غیرفعال کنید تا در صورت برخورد اتفاقی انگشتانتان با دکمه اتفاق خاصی رخ ندهد.

در جلوی تلفن یک پنل 6.3 اینچی LCD منتظر ما بود. در بالای این پنل یک شکاف قطره‌ای برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده است. حاشیه‌های زیادی در اطراف پنل وجود دارند و ضخامت آن‌ها نیز متفاوت است. سمت چپ و راست پنل نازک‌تر از قسمت‌های بالایی و پایینی است. در چانه پایینی نوکیا 7.2 نیز لوگوی نوکیا حک شده است.

نمایشگر

در مورد صفحه نمایش نوکیا 7.2 موارد جالبی وجود دارد. نوکیا 7.2 به صفحه نمایشی تجهیز شده که “Pure Display” نامیده می شود که اساسا یک پنل با قابلیت HDR است. این صفحه نمایش از رو به رو بسیار خوب به نظر می رسد. رنگ ها تیز و درخشان هستند. با این حال، رنگ مشکی غلیظی که در آمولدها هست را نمی توان روی این گوشی دید. رنگ مشکی در اینجا خاکستری به نظر می رسد.

قابلیت دید این صفحه نمایش در فضای بیرون بسیار رضایت بخش است. سطوح حداکثری روشنایی در حدود 523 نیت اندازه گیری شده که برای استفاده در فضای باز کفایت می کند. این گوشی از مود کانتراست پویا برخوردار می باشد که می تواند دمای رنگ و تعادل رنگ سفید را بسته به اپلیکیشنی که در حال اجرای آن هستید تنظیم کند. در داخل اپلیکیشن افکت ها هوشمندانه است. این گوشی می تواند تعادل رنگ سفید را بر اساس نور محیط تنظیم کند و این افکت شبیه ویژگی نور شب در اندروید می باشد.

 

عملکرد

  • اسنپدراگون 660
  • 4x Kryo 260 @ 2.2GHz, 4x Kryo 260 @ 1.8GHz
  • پردازنده گرافیکی Adreno 512
  • 4 گیگابایت / 6 گیگابایت رم
  • 64/128 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • فضای ذخیره سازی قابل ارتقا

در مورد مزایای بهینه سازی نرم افزاری در مقایسه با سخت افزار سریعتر موارد زیادی مطرح شده اما اسنپدراگون 660 از یک پردازنده پیشگام فاصله بسیاری دارد. قطعا این پردازنده بهترین انتخاب در این بخش نبوده است. در حقیقت گوشی ردمی نوت 7S چیپست مشابهی در اختیار دارد و به نصف قیمت نوکیا به بازار عرضه شده است.

عملکرد دستگاه قابل قبول می باشد اما به تر و تمیزی جدیدترین تازه واردان میان رده بازار نیست. گوشی هایی مانند ردمی نوت 7 پرو، ردمی نوت 8 پرو، و ریل می XT قطعا در بحث قدرت از نوکیا 7.2 پیشی خواهند گرفت. هر سه گوشی گزینه هایی محبوب با پردازنده های بالارده هستند.

سری پیکسل 3a پردازنده اسنپدراگون 670 را در اختیار دارد که کمی قدرتمند تر از پردازنده نوکیا 7.2 است و با هزینه کمتر GPU بیشتری در دسترس کاربر قرار می دهد. گوشی سامسونگ A50 نیز عملکرد تک هسته ایی ارائه می کند که کمی بهتر است و در استفاده روزانه قابل توجه است.

 

دوربین

نوکیا 7.2 اولین میان رده نوکیا به شمار می آید که شاهد استفاده از دوربین سه گانه در قسمت پشتی آن هستیم. دوربین اصلی این گوشی از حسگر 48 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ استفاده می کند که با فیلتر بایر 4 به 1 ، تصاویر 12 مگاپیکسلی تولید می کند و از قسمت تنظیمات می توان رزولوشن را به 48 مگاپیکسل تغییر داد. همچنین این دوربین به لنز 26 میلی متری با گشودگی دهانه دیافراگم F/1.8 مجهز شده است که همانند لنز دو دوربین دیگر، توسط اپتیک زایس توسعه داده شده است.

دوربین بعدی که برای نوکیا 7.2 در نظر گرفته شده است، اصطلاحا اولتراواید نامیده می شود. برای این دوربین، حسگر 8 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است که در پس لنز 13 میلی متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و زاویه دید 118 درجه ای را در اختیار خواهد گذاشت. در نهایت نوبت به دوربین سوم می رسد که از حسگر 5 مگاپیکسلی استفاده می کند و صرفا برای سنجش عمق هنگام ثبت تصاویر پرتره کاربرد خواهد داشت.

رابط کاربری دوربین تغییر چندانی در مقایسه با نسخه بکار رفته در گوشی های قبلی نوکیا نداشته است. حالت های مختلف دوربین مانند فیلمبرداری، پرتره و روی نواری در بالای دکمه شاتر چیده شده اند که با کیشدن انگشت به سمت راست یا چپ می توان بین آن ها جا به جا شد. در قسمت بالای این نوار هم یک نشانگر قرار داده شده است که به وسیله آن می توان بین دو دوربین جا به جا شد. گزینه هایی مانند HDR، تایمر، فلاش LED و … نیز در قسمت بالا قرار داده شده اند و از داخل تنظیمات دوربین می توان به مواردی مثل رزولوشن فیلمبرداری، فعالسازی گرید و … دسترسی داشت. در حالت پرو یا عکاسی با تنظیمات دستی هم می توان گزینه هایی مثل دمای رنگ ها، سرعت شاتر، نوع فوکوس، ISO و اکسپوژر را تنظیم کرد و بد نیست بدانید که این حالت فقط برای دوربین اصلی در دسترس می باشد.

باتری گوشی نوکیا 7.2

باتری 3500 میلی‌آمپرساعتی نوکیا 7.2 برای یک روز تمام کافی است، اما به‌عنوان یک گوشی متوسط به بالا، باتری آن یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. اجرای تست ویدیویی با حداکثر روشنایی به‌مدت 90 دقیقه در این گوشی، 24% از باتری را تخلیه کرد. این مقدار، بالاتر از چیزی است که در اکثر گوشی‌های دیگر از جمله پیکسل 3a دیده‌ایم.

HMD Global ادعا می‌کند که باتری گوشی نوکیا 7.2 می‌تواند دو روز بدون شارژ دوام بیاورد. اگرچه ممکن است این ادعا در صورت استفاده کم‌بار از گوشی با نمایشگر کم‌نور و سیستم تطابقی باتری که به خوبی آموزش دیده باشد صدق کند، اما مطابقتی با تجربه ما ندارد.

شارژ گوشی نوکیا 7.2 هم یک نکته نامطلوب دیگر است. 15 دقیقه اتصال آن به شارژر، شارژ گوشی را فقط به 17% و بعد از نیم ساعت به 34% رساند. این به‌هیچ‌وجه شارژ سریع محسوب نمی شود.

جمع بندی

در آخر میخواهیم برخی از ویژگی های Nokia 7.2 را معرفی کنیم که در بررسی جایی نداشت. بیشتر این ویژگی ها تنها نکاتی است که تنها نیاز به ذکر دارند.

-  پورت شارژر تعبیه شده در زیر دستگاه از نوع USB-C است و این نکته بسیار مهمی است. رفته رفته این ویژگی در دستگاه های ارزان قیمت هم دیده میشود و اینکه نوکیا آن را در محصول خود جای داده چیز خوبی است.

-  سرعت اثر انگشت بخش پشتی بسیار بالاست. البته این روز ها که سنسور های زیر نمایشگر مد شده اند ممکن است این سنسور های کلاسیک از مد افتاده به نظر برسند ولی از لحاظ کارایی، اسکنر های قبلی بسیار بهتر هستند.

-  اگر از آن دسته کسانی هستید که موسیقی بخش مهمی از زندگیتان است، وجود جک هدفون 3.5 میلی متری در این دستگاه بسیار خوشحالتان خواهد کرد.

-  زیر نوکیا 7.2، فقط یک اسپیکر تعبیه شده است که حجم و کیفیت خوبی دارد ولی ای کاش نوکیا در بخش بالایی هم بلندگویی قرار میداد تا کاربر بتواند از صدای استریو لذت ببرد.

-  در طول مدتی که این دستگاه را تست میکردیم، متوجه مشکل عجیبی شدیم و آن عملکرد پر از خطای چرخش صفحه است.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.