سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گوشی موبایل iphone 11

بررسی آیفون 11

آیفون 11 تمامی اهداف آیفون XR را دنبال می‌کند. آیفون XR عملکرد بسیار خوبی داشت و در عین حال مقرون به صرفه بود. سریع، رنگارنگ و دوربین قدرتمند از مولفه‌های موفقیت آیفون XR بودند که در آیفون 11 هم شاهد آن‌ها هستیم اما آیا این دستگاه ارزش خرید دارد؟ بیاید با هم آیفون 11 بررسی کنیم.

صفحه نمایش ایفون 11

نمایشگر آیفون 11 دقیقاً همان نمایشگری است که اپل در گوشی آیفون XR استفاده کرده بود؛ یک نمایشگر 6.1 اینچی LCD با رزولوشن 1792 × 828 با تمام نقاط قوت و ضعفش. این نمایشگر دقت رنگ بالایی دارد و مینیمم و ماکسیمم روشنایی آن خوب ارزیابی میشود. ناگفته نماند که این نمایشگر از حجم رنگی P3 و تکنولوژی TrueTone نیز پشتیبانی میکند. اما فارغ از بحث رزولوشن پایین، این نمایشگر یک نمونه ی ایده آل نیست.

 

این نمایشگر به هیچ وجه نمی‌تواند رنگ های جذاب و کنتراست فوق العاده ی پنل های OLED را تولید کند. همچنین مشکل همیشگی پنل های LCD یعنی مشکل motion blur در این نمایشگر نیز حضور دارد. به شخصه فکر میکنم که نمایشگر این گوشی، ضعیف ترین بخش آن به شمار میرود. این نمایشگر خیلی معمولی است و بهتر بود که اپل از یک نمایشگر OLED در این گوشی استفاده کند.

دوربین

 

در اولین بخش از بررسی خود، میخواهیم به سراغ دوربین این غول کوچک برویم و بگوییم قابلیت های تصویر برداری iPhone 11 تحسین برانگیز ترین ویژگی آیفون جدید کوپرتینویی هاست.

در حالیکه آیفون ایکس آر فقط یک دوربین اصلی داشت، آیفون 11 دوربین های خود را دو برابر کرده است. این دو لنز دوربین 12 مگاپیکسلی در یک بخش مربعی شکل جای گرفته اند که راستش را بخواهید چندان به ترند اسمارت فون های امسال نمی آید.

مشخص است که آیفون قصد دارد طراحی خاص خود را به داشته باشد، چرا که دو برادر بزرگتر iPhone 11 هم چنین ساختمان دوربین مربع شکلی دارند

در استفاده های اولیه و مخصوصا وقتی دستگاه را به صورت افقی در دست میگیریم، برآمدگی مربعی شکل حس عجیبی القا میکند ولی در کل باید بگوییم این تکنیک از برآمدگی های بزرگ آیفون های سال گذشته بهتر است. چرا که حالا این بخش مربعی کمی نسبت به بدنه برآمدگی دارد و لنز های دوربین های کمی بیشتر، و این باعث میشود کیس های محافظ گوشی بتوانند بهتر لنز های دوربین را هم پوشش دهند.

این ساختمان دوربین از یک لنز اصلی معمولی و یک لنز فوق عریض تشکیل شده تا تصویر برداری در زاویه جدید تر هم برای کاربران مهیا شود. استفاده از دوربین ها در اپلیکیشن دوربین هم بسیار ساده است. در زیر اپ دوربین، یک سویچ تعبیه شده که امکان تغییر لنز های دوربین را به کاربر میدهد و همچنین میتوانید با اسکرول کردن آن میتوانید زوم دیجیتالی را نیز فعال کنید.

 

هنگام تعویض لنز ها، یک لرزش کوچک ایجاد میشود و اگر به تصاویر ثبت شده دقت کنید، متوجه خواهید شد که در جذب نور سنسور ها کمی تفاوت وجود دارد.

باتری ایفون 11

یک ساعت دوام بیشتر نسبت به نسل قبلی چیزی است که اپل درباره باتری آیفون 11 باور دارد. این گوشی از باتری 3110 میلی آمپر ساعتی بهره می برد که در مقایسه با باتری 2940 میلی آمپر ساعتی بکار رفته در iPhone XR، کمی بزرگ تر شده است. این افزایش ظرفیت جزئی در کنار استفاده از تراشه و نرم افزار بهینه تر، باعث شده تا آیفون 11 همانند iPhone XR عملکرد بسیار خوبی در زمینه شارژدهی داشته باشد.

 

به طوری که این گوشی در تست پخش مداوم ویدئو، حدود 18 ساعت دوام می آورد و در تجربه استفاده ما از این گوشی، می توان گفت که iPhone 11 در استفاده نیمه سنگین و ترکیبی، به راحتی 1 روز را دوام می آورد و شارژدهی این محصول، مطمئنا بیشتر کاربران را راضی خواهد کرد.

گذشته از این موارد، بد نیست بدانید که این گوشی از شارژ بی سیم و شارژ سریع 18 واتی نیز پشتیبانی می کند؛ اما متاسفانه اپل بر خلاف آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس، تجهیزات مربوط به شارژ سریع را در داخل جعبه قرار نداده است. همین موضوع باعث می شود که شارژ کامل iPhone 11 با شارژر 5 واتی قرار گرفته در داخل جعبه، بیشتر از 3.5 ساعت زمان نیاز داشته باشد که در مقایسه با سایر رقبای همرده، رقمی ناامید کننده به شمار می آید.

 

جمع بندی

آیفون 11 در مقایسه با دیگر آیفون‌ها گوشی ارزان‌تری است اما ارزان نیست. قیمت گوشی اپل به اندازه ارزش بسیاری از دستگاه‌های پرچمدار اندرویدی است اما در دنیای محصولات اپل، باید آن را بهترین موبایل مقرون به صرفه بدانیم.

 

اولین اقدام اپل برای جذب مشتری این بود که تمامی موارد بی‌معنی مربوط به محصولاتش را حذف کند به همین دلیل دیگر از حروف انگلیسی یا یونانی برای نام‌گذاری آیفون‌ها بهره نبرده و حالا باید آن را فقط آیفون 11 بنامیم نه چیز دیگر. با این اوصاف، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که ارزان‌ترین آیفون امسال نمونه‌ای کوچک شده از پرچمداران کمپانی آمریکایی در سال 2019 می‌باشد.

البته اگر ادعا کنیم که آیفون 11 یک موبایل پرچمدار است هم بی‌راه نگفته‌ایم زیرا به پیشرفته‌ترین چیپ‌ست ساخت اپل مجهز شده و از دوربین اصلی دوگانه‌ای بهره می‌برد که تصاویر و ویدیوهای بسیار باکیفیتی به ثبت می‌رساند. از اپلیکیشن دوربین هم نباید فراموش کنیم که گزینه‌های ویرایش زیادی در اختیار کاربران قرار داده است. تازه همه این امکانات فوق‌العاده زمانی تکمیل می‌شوند که می‌بینیم تراشه A13 Bionic می‌تواند در به ثبت رسیدن ویدیوهای دارای رنج دینامیک بالا کمک شایانی کند و بر سیستم ثابت‌سازی دیجیتالی هم تأثیر بگذارد. ضمناً، باید به عکسبرداری در حالت شب نیز اشاره‌ای داشته باشیم که چه از نظر سرعت و چه از نظر کیفیت بسیار عالی است.

 

اپل همچنین اقدام به بهبود برخی قسمت‌ها نیز کرده است. این دستگاه از پوشش محافظ بهتری بهره می‌برد، شیشه مستحکم‌تری در آن به کار رفته، باتری قدرتمندتر شده، کیفیت سیستم صوتی افزایش یافته و دوربین سلفی هم پیشرفت کرده است.

 

با همه این پیشرفت‌ها، صفحه نمایش فرقی نکرده و شاید هم به همین دلیل بتوانیم قیمت 700 دلاری را برای این گوشی منطقی بدانیم. سایز این نمایشگر 6.1 اینچی بوده و در هر اینچ آن 326 پیکسل به کار رفته است. کیفیت این پنل را نمی‌توانیم پایین بدانیم و اگرچه تصاویر و متون در آن بسیار شفاف و واضح هستند ولی شاید نتوانیم آن را مناسب یک گوشی سال 2019 تصور کنیم.