سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی ایفون ایکس

خرید ایفون ایکس

معرفی یک گوشی توسط اپل همیشه موافقان و مخالفان را برای آغاز یک جنگ کلامی به صف می کند. بسیاری از کاربران دل خوشی از اپل و سیاست های آن ندارند و گروه بسیاری دیگر محصولات این شرکت را تحسین می کنند. این داستان هر سال ادامه دارد اما وقتی یک گوشی ویژه در خط تولید اپل قرار بگیرد اوضاع کمی پیچیده تر می شود. امسال اپل علاوه بر آیفون 8 و 8 پلاس، آیفون 10 (که در شکلی عجیب به صورت آیفون X نوشته می شود) را نیز با انبوهی از تغییرات ظاهری معرفی کرد. معمولا در چند هفته اول، نوشتن بررسی ها کمی با چاشنی احساسات همراه است و نمی توان صحت آنها را کاملا تضمین کرد. اما اگر اندکی بیشتر منتظر بمانیم می توانیم بررسی هایی به دور از احساسات و کاملا منطقی داشته باشیم. حالا سوال اینجاست: آیا انقلاب اپل با آیفون X ارزشش را داشته است؟ برای اطلاع از قیمت ایفون x کلیک کنید.

 صفحه نمایش ایفون ایکس

در این مرحله از بررسی آیفون X در مورد صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. آیفون X اپل اولین آیفونی است که از صفحه نمایشی بدون حاشیه بهره می‌برد. نمایشگر این گوشی چیزی در حدود 82.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد و بدین سبب جذابیت خاصی به آن بخشیده است. همچنین آیفون X اولین آیفونی محسوب می‌شود که به صفحه نمایش نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) مجهز شده است! حتما می‌دانید که نمایشگرهای سوپر آمولد در حال حاضر از با کیفیت ترین پنل های نمایشگر در گوشی های موبایل هستند. نمایشگر سوپر آمولد آیفون X اپل 5.8 اینچی بوده و وضوح تصویر 2436 در 1125 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر آن به چیزی در حدود 458 پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

اپل روی صفحه نمایش آیفون X را با پوشش ضد خش و ضد چربی دست پوشانده تا کاربر با خیالی آسوده قادر به استفاده از آن باشد. نمایشگر گوشی از قابلیت تاچ سه بعدی (3D Touch) پشتیبانی به عمل می‌آورد که پیش از این در چند آیفون قبلی اپل هم شاهد پیاده سازی و ارائه این ویژگی بودیم. یکی از ویژگی های بسیار عالی که صفحه نمایش آیفون X دارد مربوط به توانایی بی‌نظیر آن در تولید روشنایی می‌شود. طبق بررسی ها، نمایشگر آیفون X اپل می‌تواند حداکثر روشنایی در حدود 640 نیت را تولید کند که مقداری بسیار جالب توجه است. بدین سبب کاربران می‌توانند به راحتی در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم محتوای نمایشگر گوشی را مشاهده کرده و از آن استفاده به عمل آورند. بنابراین اگر به کیفیت صفحه نمایش گوشی اهمیت می‌دهید، آیفون X اپل یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود.

دوربین

آیفون 10 به دو دوربین 12 مگاپیکسلی مجهز شده که یکی از آن‌ها دارای زاویه دید معمولی و دیگری با لنز تله‌فوتو است. به این ترتیب می‌توانید تا دوبرابر بدون افت کیفیت روی تصاویر زوم کنید و یا تصاویر پرتره شبیه به دوربین‌های DSLR حرفه‌ای ثبت کنید.

تنها تفاوت دوربین این گوشی با آیفون 8 پلاس اضافه شدن لرزش‌گیر اپتیکال به دوربین تله‌فوتو و همچنین دیافراگم بازتر f/2.4 است. به این ترتیب هنگام زوم ویدئوها لرزش کمتری داشته و همچنین در شرایط با نور نسبتاً پایین نیز می‌توانید از دوربین تله‌فوتو و حالت پرتره استفاده کنید.

با وجود این‌که مشخصات فنی دوربین آیفون 10 با آیفون 7 پلاس مشابه به نظر می‌رسد اپل می‌گوید سنسور و الگوریتم‌های پردازشی را بهبود داده تا تصاویر باکیفیت‌تری ثبت شوند. اپل این‌بار از یک سنسور جدید 12 مگاپیکسلی Exmor RS سونی استفاده شده و به لطف تراشه A11 Bionic آیفون 10 می‌تواند به‌صورت زنده و آنی چهره و بدن سوژه‌ها را تشخیص بدهد.

علاوه بر این امکان فیلمبرداری با وضوح 4K و نرخ 60fps یا فیلمبرداری آهسته 1080p@240fps نیز اضافه شده که در میان رقبا بی‌مانند است. اپل همچنین می‌گوید از پیکسل‌های “عمیق‌تری” استفاده کرده تا نشت نور به پیکسل‌های مجاور کم شده و کیفیت کلی بهبود یابد.

فلش چهارگانه کماکان در آیفون 10 وجود دارد با این تفاوت که حالا با قابلیت Slow Sync دریچه شاتر مدت بیشتری باز خواهد ماند تا نور پس‌زمینه نیز به سنسور برسد. دوربین جدید همچنین از فرمت تصویر HEIF و ویدئوهای HEVC (H.265) نیز پشتیبانی می‌کند که باعث کاهش حجم فایل بدون کاهش کیفیت می‌شود.

باتری و اسپیکر ایفون ایکس

آیفون X اپل از دو اسپیکر استریو بهره می‌برد که کیفیت صدای خروجی از آن ها مناسب است. طبق بررسی های انجام شده قدرت صدای خروجی از اسپیکر آیفون X در حین پخش موزیک در حدود 74 دسیبل بوده که این مقدار از قدرت اسپیکر گوشی هایی همچون گلکسی S8، گلکسی نوت 8 یا ال‌جی V30 بیشتر است اما از قدرت اسپیکر آیفون 8 و 8 پلاس کمتر خواهد بود.

 

در مرحله بعدی نقد و بررسی آیفون X اپل نوبت به باتری آن می‌رسد. آیفون X از یک باتری لیتیوم یونی 2716 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد و از قابلیت‌هایی همچون شارژ سریع و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. با توجه به اینکه گوشی به نمایشگری بدون حاشیه و 5.8 اینچی و با وضوح تصویر 2436 در 1125 پیکسل مجهز شده و پردازنده قدرتمندی هم دارد، در نگاه اول تصور می‌شود که ظرفیت باتری آن کم بوده و احتمالا عملکرد خوبی نخواهد داشت، اما در بررسی های عملی انجام گرفته مشخص شد که باتری آیفون X چندان ضعیف نبوده و عملکرد نسبتا مطلوب و قابل قبولی را ارائه می‌کند، اما مطمئنا بهتر می‌شد اگر ظرفیت باتری این گوشی کمی بیشتر می‌بود.

 

طبق تخمین ما احتمالا باتری آیفون X می‌تواند در حالت بکارگیری نرمال گوشی تقریبا 18 ساعت انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. همانطور که اشاره کردیم، آیفون X اپل از قابلیت شارژ سریعی هم پشتیبانی می‌کند که بنا به ادعای اپل ظرف 30 دقیقه تقریبا باتری گوشی را از 0 تا 50 درصد شارژ می‌نماید. متاسفانه در بررسی های عملی صورت گرفته اصلا این موضوع به چشم نخورد و باتری این گوشی 189 دقیقه زمان صرف کرد تا از 0 تا 100 درصد شارژ شود. متاسفانه این مدت زمان بسیار طولانی است که می‌توانید در جدول فوق نمودار آن را در مقایسه با سایر گوشی های موبایل موجود مشاهده کنید. همانطور که می‌بینید باتری گوشی هایی مثل گلکسی S9 پلاس سامسونگ که ظرفیت 3500 میلی آمپر ساعتی دارد ظرف مدت زمان 105 دقیقه شارژ می‌شود! بنابراین در مجموع عملکرد باتری آیفون X اپل چه از نظر شارژدهی و چه از نظر سرعت شارژ مجدد قابل بول نیست و از نقاط ضعف محصول به شمار می‌رود!

سخن پایانی

به‌طور حتم آیفون 10 بهترین آیفونی است که تا امروز معرفی و عرضه شده. این تنها یک جمله شعاری و کلیشه‌ای نیست و باید باور کنید که آیفون 10 واقعا بهترین آیفون است اما به همین نسبت قیمت خیلی بالایی دارد و گران‌ترین آیفونی است که در تاریخ به فروش رفته. طراحی متفاوت، صفحه‌نمایش کم حاشیه، دوربین با عملکرد بهتر و متفاوت‌تر و صفحه‌نمایش باکیفیت تراز عوامل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول هستند.

 

اینکه چه کسانی باید این گوشی را بخرند کاملا واضح و روشن است. اگر شما طرفدار بسیار سرسخت آیفون هستید و هزینه‌ای که برای گوشی می‌پردازید هم برایتان اهمیت ندارد یک‌لحظه هم نباید در خرید این آیفون شک کنید. اما اگر این دو ویژگی را ندارید آیفون 8 پلاس هم چیزی شبیه به آیفون 10 است با این تفاوت که طراحی تکراری‌ای دارد و تنها سنسور تشخیص چهره ندارد.

 

اگر برای اولین بار می‌خواهید به دنیای آیفون قدم بگذارید به‌طور حتم آیفون 10 بهتر از هر محصولی می‌تواند توانایی آیفون و آی او اس را به شما نشان دهد اما خودتان باید به جیبتان نگاهی بیندازید که آیا این محصول ارزش 1000 دلار، که به پول ما هم مبلغ زیادی می‌شود، را دارد یا خیر؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.